Gå til innhold

Fornavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel mer vanlig her i Norge å ikke ha det enn å ha det..

Skrevet

Selvsagt er ikke 3 fornavn vanlig. Det vanlige er 1 eller 2.

Det er imidlertid fullt mulig å ha både 3 og flere fornavn hvis foreldrene ønsker det.

Skrevet

Nei, men det er lov. Ett eller to er vel vanligst. Men jeg vet om en som har tre. :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nei, men det er lov. Ett eller to er vel vanligst. Men jeg vet om en som har tre. :-)

Jeg kjenner ei som har fire fornavn og to etternavn. Det er litt av en munnfull. :)

Skrevet

Jeg kjenner ei som har fire fornavn og to etternavn. Det er litt av en munnfull. :)

Det blir en lang underskrift hvis h*n bruker alle seks navn til daglig. De kongelig har tross alt ikke etternavn (annet enn V, II osv.). :-)

Skrevet

Det gjør jeg også, jeg synes nesten det høres litt dumt ut.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det blir en lang underskrift hvis h*n bruker alle seks navn til daglig. De kongelig har tross alt ikke etternavn (annet enn V, II osv.). :-)

Jeg har ikke snakket med vedkommende siden vi gikk på ungdomsskolen, men da brukte h*n bare det første fornavnet og det siste etternavnet. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det gjør jeg også, jeg synes nesten det høres litt dumt ut.

Sikkert noen foreldre som er desperate etter å tilfredsstille alle besteforeldre som vil ha barnebarn oppkalt etter seg. :)

Skrevet

Sikkert noen foreldre som er desperate etter å tilfredsstille alle besteforeldre som vil ha barnebarn oppkalt etter seg. :)

Hehe ja det må være noe sånt :)

Skrevet

Så i stedet for å få mange barn så gir de barna mange navn. :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Så i stedet for å få mange barn så gir de barna mange navn. :-)

Så vidt jeg vet hadde dette paret to barn. Så kanskje det var mange navn som måtte "brukes opp". ;)

Skrevet

Så vidt jeg vet hadde dette paret to barn. Så kanskje det var mange navn som måtte "brukes opp". ;)

Åtte oldeforeldre som skulle kalles opp kanskje...?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Åtte oldeforeldre som skulle kalles opp kanskje...?

Mulig det. :)

Skrevet

Det vanligste er nok å ha ett eller to, men det er noen som har tre og sikkert flere også. For 100-200 år siden hadde ei grein i slekta min 3 fornavn på samtlige barn.

Så navnet til en gutt for et par år siden, han het noe sånt som Per-Olav Håkon, altså med bindestrek mellom de to første. Det så ikke noe annet enn teit ut.

Skrevet

Ikke veldig vanlig i Norge vil jeg tro, men i sverige er det ganske vanlig. Jeg kjenner to stykker som har tre fornavn.

Skrevet

Jeg har 6 kusiner og en fetter i Sverige, og jeg tror de har tre fornavn alle sammen (de er 35-50 år).

Min farfar hadde tre fornavn, min mormor hadde tre fornavn.

Det er nok ikke vanlig, men det er fullt lovlig, tror jeg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...