Gå til innhold

Er det mulig!? Stella Awards

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under overskriften "Er det mulig???????" tar vi med:

USA - et Eldorado for advokater:

Nok en gang har vinnerne av årets "Stella Awards" blitt kåret.

Stella Awards er oppkalt etter den 81 år gamle Stella Liebeck, som sølte kaffe på seg selv og saksøkte McDonald's fordi kaffen hennes var for varm. Stella Awards er altså årets sprøeste søksmål som har endt opp med seier i

retts-salen.

Og her er altså rangeringen i år:

6. plass: Kathleen Robertson fra Austin, Texas ble tildelt 80 000 dollar av juryen etter at hun brakk ankelen da hun snublet over et barn som lekte

i en møbelforretning. Eieren av forretningen var mildt sagt overrasket over juryens

avgjørelse, særlig ettersom barnet var Kathleen Robertsons egen sønn.

5. plass: 19 år gamle Carl Truman fra Los Angeles ble tilkjent 74 000 dollar pluss dekning av utgifter til medisinsk behandling etter at naboen hans kjørte over hånden hans med en bil. Carl hadde ikke oppdaget at det satt noen i bilen da han skulle prøve å stjele naboens hjulkapsler, men juryen mente tydeligvis at det likevel var unødvendig at bilens eier skulle kjøre over hånden hans.

4. plass: Terrence Dickson fra Bristol, Pennsylvania var i ferd med å forlate huset, som han nettopp hadde brutt seg inn i igjennom garasjen da han til sin forferdelse oppdaget at den automatiske garasjeportåpneren ikke virket. Han kunne heller ikke komme seg inn i huset igjen, etterson døren mellom garasjen og huset hadde gått i lås da han lukket den. Familien

som bodde i huset var på ferie, og Terrence tilbrakte åtte dager i garasjen før de kom hjem igjen. Han overlevde på en kasse Pepsi og en sekk hundemat han fant i garasjen. Han saksøkte husets eier fordi hendelsen hadde påført ham

unødvendige lidelser. Juryen var helt enig og tildelte ham 500 000 dollar.

3. plass: En restauranteier fra Philadelphia ble dømt til å betale 113 500 dollar til Amber Carson fra Lancaster, Pennsylvania. Hun skled på en

dam med brus på gulvet i restauranten og brakk halebenet. Det uforståelige

med dommen var imidlertid at væsken var på gulvet fordi Amber hadde kastet den på kjæresten sin under en krangel tretti sekunder tidligere.

2. plass: Kara Wilson fra Claymont, Delaware vant et søksmål mot eieren av en nattklubb etter at hun falt fra vinduet på badet og slo ut

fortennene sine. Dette skjedde da Kara prøvde å snike seg inn igjennom vinduet for å slippe å betale $ 3.50 (23 kroner) i inngangspenger. Hun ble tildelt 12 000 dollar pluss full dekning av tannlegeutgifter.

1. plass: Årets vinner ble Merv Grazinski fra Oklahoma City. Hun hadde nettopp kjøpt en enorm campingbil av merket Winnebago. På veien hjem, mens

hun kjørte på motorveien, satte hun cruisekontrollen på 70 mph (112 km/t) og forlot førersetet for å lage seg et smørbrød. Som forventet kjørte

campingbilen av veien, veltet, og ble totalvrak. Mery Grazinsky saksøkte

Winnebago fordi det ikke sto i manualen som fulgte med kjøretøyet at man ikke kunne forlate rattet når man satte på cruisekontrollen. Juryen tildelte henne 1 750 000 dollar (11.4 millioner kroner!) og en ny campingbil. Winnebago endret faktisk manualene som blir gitt ut sammen med campingbilene etter rettens avgjørelse, i tilfelle det finnes flere idioter der ute.

Ha en fortsatt god dag! :o)

Skrevet

Det er sånt som gjør at vi får geniale innslag i bruksanvisninger o.l. - av typen "ta babyen ut av vognen før den slås sammen" og "ikke egnet som menneskeføde" på kunstgjødsel...

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er sånt som gjør at vi får geniale innslag i bruksanvisninger o.l. - av typen "ta babyen ut av vognen før den slås sammen" og "ikke egnet som menneskeføde" på kunstgjødsel...

Jeg hørte en gang at produsentene gjør sånt på "spøk" for å få folk til å innse hvor dumme de er. Men jeg tror nok at de må gjøre det for å forhindre vannvittige søksmål, ja.

En alenefar jeg vet om tok ikke av plastikken på Grandiosaen før han stekte den. Og jeg tror faktisk det står på esken at det skal gjøres, så han kan ikke engang saksøke noen ;)

På alle treningsapparater står det (på engelsk) at før man tar i bruk apparatet må man lese bruksanvisningen nøye, og gå til legen og få en full undersøkelse for å se om man kan bruke apparatet. På den måten er det brukerens feil om han ikke gjør det og skader seg, og legens feil dersom han har konsultert ham, men likevel skader seg.

I amerikanske bøker er det sikkert en advarsel for "paper cuts" også ;)

Skrevet

Jeg hørte en gang at produsentene gjør sånt på "spøk" for å få folk til å innse hvor dumme de er. Men jeg tror nok at de må gjøre det for å forhindre vannvittige søksmål, ja.

En alenefar jeg vet om tok ikke av plastikken på Grandiosaen før han stekte den. Og jeg tror faktisk det står på esken at det skal gjøres, så han kan ikke engang saksøke noen ;)

På alle treningsapparater står det (på engelsk) at før man tar i bruk apparatet må man lese bruksanvisningen nøye, og gå til legen og få en full undersøkelse for å se om man kan bruke apparatet. På den måten er det brukerens feil om han ikke gjør det og skader seg, og legens feil dersom han har konsultert ham, men likevel skader seg.

I amerikanske bøker er det sikkert en advarsel for "paper cuts" også ;)

Vi har vel alle hørt om dama som skulle tørke puddelen i microen... Det sto ikke i bruksanvisningen at det ikke gikk an nemlig! *Himler med øynene*

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi har vel alle hørt om dama som skulle tørke puddelen i microen... Det sto ikke i bruksanvisningen at det ikke gikk an nemlig! *Himler med øynene*

"I'm not saying there should be a death penalty for dumb people, but why don't we just remove all the safety labels, and let the problem solve itself?"

:P

Skrevet

Djiiises.

Ved første øyekast er det morsomt, men egentlig er det helt jævlig at sånt skal gå an - det er en fullstendig utvanning av rettsbegrepet og en skam for et opplyst samfunn.

*irritert nå*

Skrevet

Djiiises.

Ved første øyekast er det morsomt, men egentlig er det helt jævlig at sånt skal gå an - det er en fullstendig utvanning av rettsbegrepet og en skam for et opplyst samfunn.

*irritert nå*

Selvfølgelig, det er jo helt sykt! Man kan begynne å lure på hvem som sitter i juryene rundtomkring ja.

Gjest Princess Peach
Skrevet

"I'm not saying there should be a death penalty for dumb people, but why don't we just remove all the safety labels, and let the problem solve itself?"

Amen! :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det verste er at det ikke en gang forundrer meg å lese dette.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hehe.

Skrevet

Djiiises.

*irritert nå*

Ja, dette er bare helt utrolig!!

Men jeg _tror_ at det ofte dreier seg om forsikringssaker, selv om man saksøker personen direkte. Jeg vet ihvertfall om en dame i USA (bekjent av bekjent) som datt i oppkjørselen til søsteren sin, hvorpå søsteren anbefalte den uheldige å saksøke henne for "damages". Søksmplet var da rettet mot søsteren, men hun kunne sende kravet videre til sitt forsikringsselskap....;-)

Ikke det at det gjør saken så voldsomt mye bedre at man kan sende regninga videre til forsikringsselskapet (og dermed til alle kundene der), men beløpet blir i hvertfall _litt_ pulverisert...

men helsprøtt er det lell!

Skrevet

LOL, den var god!!

Skrevet

Puddelen i microen, ja...

Det høres jo helt sprøtt ut.

Nå hadde nok ikke denne damen lest bruksanvisningen uansett kanskje, men...

Når jeg tenker over det,- så kanskje vi selv også kan risikere å bli forvirret av teknikken hvis vi blir 95 år, og får introdusert en helt ny type av et eller annet,- som _naturligvis_ ikke kan brukes til helt det samme som den gamle versjonen... Og så sier alle de yngre til oss: "Du måtte jo skjønne at xt-5z systemet ikke kan brukes sånn! Herregud, hvor dum går det egentlig an å bli!!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...