Gå til innhold

Eier /andel

Gjest flytte kanskje ?

Anbefalte innlegg

Gjest flytte kanskje ?
Skrevet

Jeg følger med på boligannonser og lurer på hva er forskjellen på eierleilighet og andelsleilighet. Det er lenge siden jeg var på boligmarkedet sist så jeg er litt ute av trening. Fra "gammelt" av mente jeg at andelsleil. var mye billigere enn selveier, men på boligene jeg ser på nå ser det ut til at det er omtrent samme prisnivå. Noe som kan gi meg en enkel forklaring ?

Skrevet

Har du en selveier er det ofte et sameie med en liten fellesutgift uansett. Det kan bli veldig kostbart om noe må utbedres f.eks.

I en andelsleilighet (borettslag) så betaler du en husleie og i min er det inkludert vaktmestertjeneste (de kommer ikke og skifter sikringer for deg da, men), forsikring på selve leiligheten, kabeltv, trappevask og alt utvendig vedlikehold.

Gjest flytte kanskje?
Skrevet

Har du en selveier er det ofte et sameie med en liten fellesutgift uansett. Det kan bli veldig kostbart om noe må utbedres f.eks.

I en andelsleilighet (borettslag) så betaler du en husleie og i min er det inkludert vaktmestertjeneste (de kommer ikke og skifter sikringer for deg da, men), forsikring på selve leiligheten, kabeltv, trappevask og alt utvendig vedlikehold.

Vil den ha samme prisstigning og være en lite god investering som en selveier ?

Skrevet

Vil den ha samme prisstigning og være en lite god investering som en selveier ?

Jeg kjøpte den første leiligheten min høsten 2003 og ga 985" for den. 3-roms på 77m2. Solgte den sommeren 2006 og fikk da 1,290"! Og bortsett fra å male tre rom da jeg flyttet inn hadde jeg ikke gjort noe og kjøkkenet begynte å bli klart for utskifting.

Gjest Elextra
Skrevet

Har du selveier eier du leiligheten din og en forholdsmessig andel av fellesarealer.

Har du andelsleilighet eier du en viss andel av gården og har evig bruksrett til leiligheten din.

Ofte er det større begresninger på råderetten over andelsleiligheter, og en får gjerne mer lån ved kjøp av selveier.

Les mer her: http://www.dinside.no/bolig/kjøpe+bolig/hvilken+boligtype+passer+for+deg?/art10331.html

Skrevet

Jeg kjøpte en andelsleilighet for 509 000 i 2005 og solgte den nå i desember for 1,3 mill. Fellesgjelda er på 1,2 mill. Det har vært en enorm prisstigning. Tror jeg ville vært litt forsiktig med å kjøpe andel nå.

Skrevet

Med andelsleiligheten følger det med en del fellesgjeld. Jo høyere pris på andelen, jo lavere fellesgjeld og jo lavere husleie. Nye andelsleiligheter har ofte høy fellesgjeld og dermed høy husleie.

For å få en reell verdi av en andelsleilighet, må du legge andelen fellesgjeld til prisen for leiligheten. Så kan du sammenligne med prisene på tilsvarende selveierleiligheter.

Du kan lese litt her:

http://www.netteiendom.no/andelsleilighetx.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...