Gå til innhold

Riktig med fosterhjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanksje jenta har en stoffskiftesykdom el.l som mora nekter å ta hensyn til.. Altså omsorgssvikt av noe slag som gir seg utslag i sykelig overvekt hos jenta. Men det blir jo bare spekulasjoner.

Skrevet

Kanksje jenta har en stoffskiftesykdom el.l som mora nekter å ta hensyn til.. Altså omsorgssvikt av noe slag som gir seg utslag i sykelig overvekt hos jenta. Men det blir jo bare spekulasjoner.

Det er klart det er tragisk med en 12 åring på 100 kilo.

Første runde bør jo være kostholdsråd for hele familien. Men det kan jo være prøvd uten at VG vet det eller gidder å skrive det.

Men hvis mor ikke gidder å ta hensyn til jentas kosthold og helse, så kan det jo være aktuelt med fosterhjem, mener nå jeg.

Caloni Makaroni
Skrevet

Saken fremstilles jo helt unyansert. Jeg nekter å tro at en mor med et overvektig barn blir fratatt barnet, punktum finale.

Da er det vel heller det at mor ikke klarer/gidder å bry seg om jenta nok til å hjelpe henne mot overvekt, og at barnet nå risikerer helseskader (100 kg og 12 år!), og det må tas affære før livsstilen tar livet av ungen. Jeg vil tro at det mye er forsøkt allerede, som veiledning av både mor og barn, men intet resultat.

Skrevet

Saken fremstilles jo helt unyansert. Jeg nekter å tro at en mor med et overvektig barn blir fratatt barnet, punktum finale.

Da er det vel heller det at mor ikke klarer/gidder å bry seg om jenta nok til å hjelpe henne mot overvekt, og at barnet nå risikerer helseskader (100 kg og 12 år!), og det må tas affære før livsstilen tar livet av ungen. Jeg vil tro at det mye er forsøkt allerede, som veiledning av både mor og barn, men intet resultat.

Enig med deg i alt du sier her!

Caloni Makaroni
Skrevet

Første runde bør jo være kostholdsråd for hele familien. Men det kan jo være prøvd uten at VG vet det eller gidder å skrive det.

Men hvis mor ikke gidder å ta hensyn til jentas kosthold og helse, så kan det jo være aktuelt med fosterhjem, mener nå jeg.

Jeg vet om tilfeller hvor det har vært ansatt folk på heltidsstilling i familier for å forsøke å unngå at barna må tas fra mor og far. Men det ble selvsagt "uteglemt" når det var på tide å svartmale barnevernet for at barna ble tatt i fra de "omsorgsfulle foreldrene" etter flere år med veiledning, avlastning, PPT, etc med null effekt.

Skrevet

Overvekten alene burde ikke være god nok grunn, men dersom barnet er overvektig pga omsorgssvikt blir det jo noe annet!

Ja det er nok mye som ikke kommer frem her ja. Blir litt for unyansert.

Skrevet

Typisk VG å ikke ta med hele historien.

Det blir som når mora mi skal fortelle en vits - når hun kommer til poenget så husker hun det ikke. Hvorfor begynne å fortelle i det hele tatt ;-)

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Enten har mora plassert ungen foran tv'en med en stor bolle godteri for å slippe billig unna selv, eller så har ungen en sykdom som mora tydeligvis ikke tar alvorlig ettersom ungen fremdeles er tykk.

Begge deler er omsorgssvikt og da er det selvsagt riktig med forsterhjem.

Skrevet

Når barnevernet går til et så drastisk tiltak mot fedme så er det helt klart at det ligger _mye_ bak som offentligheten ikke får vite.

Jeg vil tro det er helt på sin plass med fosterhjem her.

Skrevet

Jeg har lenge ment at foreldre som ikke gir barna sine sunn og riktig mat grenser til omsorgssvikt.

Nå betviler jeg at det er den eneste grunnen, de har nok sett på hele situasjonen. Denne myten om at barnevernet tar barn fra foreldre over en lav sko synes jeg snart mediene burde bruke tid på å avlive. Men det selger vel ikke like bra som slike oppslag som dette.

Skrevet

Ja. Hun er jo ikke bare tykk, men enorm hvis man antar hun har en normal høyde for 12-åringer.

Skrevet

Du har helt sikkert rett her.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du har helt sikkert rett her.

Om jeg har rett vet jeg ikke, men jeg er i alle fall helt sikker på at saksdokumentene ikke kun inneholder "Tuva er 12 år og veier 100 kg. Hun bør flyttes i fosterhjem snarest."

Skrevet

Om jeg har rett vet jeg ikke, men jeg er i alle fall helt sikker på at saksdokumentene ikke kun inneholder "Tuva er 12 år og veier 100 kg. Hun bør flyttes i fosterhjem snarest."

Det er også det jeg mener.

Skrevet

Hvis vi antar at hun er normalt høy, altså 150 cm i forhold til alderen og veier 100 kg så har hun en bmi på 44! Det er livsfarlig og ettersom foreldrene ikke har vært i stand til å stoppe dette så mener jeg at, for jentas skyld, bør barnevernet inn i bildet. Dette er grov omsorgssvikt.

Skrevet

Det er nok mye mer som er galt -når et barn "tillates" å bli så stor, Jeg har tro på at barnevernet har handlet riktig.

Skrevet

Jeg har lenge ment at foreldre som ikke gir barna sine sunn og riktig mat grenser til omsorgssvikt.

Nå betviler jeg at det er den eneste grunnen, de har nok sett på hele situasjonen. Denne myten om at barnevernet tar barn fra foreldre over en lav sko synes jeg snart mediene burde bruke tid på å avlive. Men det selger vel ikke like bra som slike oppslag som dette.

Helt enig - min erfaring er at de prøver ALT før de går til det skrittet. Mens de biologiske foreldrene TROR de er med på å forbedre situasjonen. De prøver beredsskapshjem, mødrehjem, miljøarbeidere i hjemme, et sosialt Team bestpende av sosialkontor og barnvern etc. etc. Det skal dessuten opp i en nemd med uttalselser fra kreti og pleti.

Jeg tror det er flere unger som lider enn de som blir "reddet" - ja, jeg er overbevist!

Mange ganger ser man at de biologiske foreldrene setter seg selv først - "DE trenger barna" -for å få bidrag og trygd - og annerkjennelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...