Gå til innhold

Hjertebank: psykisk eller somatisk?

Anbefalte innlegg

For 8 måneder siden begynte jeg å få hjertebank. Den sitter mest i halsen, og dunker kraftig. Denne kommer og går i bølger, og er upredikerbar. Hjertebanken er der både om dagen og om natten. Ofte er den sterk idet jeg våkner. Jeg kan ikke se noe mønster i forhold til foranledninger, engstelse etc.

I sommer ble jeg sendt til 24t-EKG. I løpet av dette døgnet, hadde jeg ikke hjertebank. Undersøkelsen avdekket ikke noe unormalt.

Blodtrykk er ikke målt utover denne undersøkelsen.

Min mor og hennes søsken har en medfødt hjerteklaff-feil. Denne opplysningen er ny, dvs. jeg har ikke visst om dette før nå nylig. Jeg never dette for å understreke at mine symptomer ikke er relatert til engstelse over at jeg også har arvet denne feilen.

Selv har jeg lenge lurt på om hjertebanken skyldes generelt høyt stressnivå. Først nå etter opplysningene med min mors hjertefeil, har jeg begynt å tenke i mer somatiske baner.

Hos fastlegen har jeg nå fått Duroferon, 100mg, 1 tabl. daglig. Jeg har ikke tatt noen blodprøver i forbindelse med oppstarten av dette. Sist blodprøve ble tatt i høst.

Kan du på bakgrunn av disse opplysningen, vurdere om jeg er blitt utredet tilstrekkelig for å utelukke somatisk årsak?

Til opplysning går jeg på 200 mg Lamictal og 15 mg Abilify. Disse har jeg gått på i ca 6 måneder. Da hjertebanken startet, gikk jeg på Trilafon 12-20 mg, noe jeg har stått på i 8 år uten hjertebank. Kan hjertebanken jeg nå har fått, allikevel rett og slett være bivirkninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262281-hjertebank-psykisk-eller-somatisk/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Bibben.

Din beskrivelse av plagene gir mistanke om at du har perioder med vedvarende hjertebank, d.v.s. en fast, regelmessig, som regel rask hjerteaksjon. Vanlig ekstraslagvirksomhet ville du sannsynligvis beskrevet anderledes. Det ville vært fint om du kunne angitt om denne tolkningen av dine symptomer er riktig, og evt. hvilken frekvens (puls) ditt hjerte har når hjertebank er tildstede.

Vi kommer ikke dette nærmere før vi har en brukbar registrering av hjerterytmen mens du har symptomer. Det vil si at du må Holter-monitoreres (24-timers EKG-registrering) kontinuerlig til din hjertebank opptrer. Hvis den kommer i perioder bør du vente til du er inne i en slik. Det er vel neppe trolig at du har noen klaffefeil, idet den burde vært hørt ved tidligere undersøkelser. Hvis man skal få klarhet i det bør det gjøres en ultralydundersøkelse av hjertet (ekkokardiografi).

Hvis du er blitt satt på jerntabletter burde det ha en reell årsak, som du burde spørre din lege om. Du står på en ganske avansert medikamentell kombinasjon, og selv om de enkelte stoff du bruker ikke har særlig effekt på hjerterytmen, vil man alltid kunne se at enkelte personer reagerer med f.eks. rytmeforstyrrelser, idet de alle har en viss sirkulatorisk effekt, direkte eller indirekte.

Få denne hjertebanken skikkelig registrert. Når slik registrering foreligger vil de fleste av spørsmålene dine allerede være besvart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...