Gå til innhold

sykepleier eller vernepleier

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpmegåvelge
Skrevet

Jeg skal søke skole til høsten,men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal velge..

Jeg har tenkt på sykepleier og vernepleier.

Jeg tror selv vernepleiere har et mere variert yrke,dem er jo ofte ute med brukere og ikke bare inne på instutisjon hele dagen- noe jeg tror jeg ville trives best med.

Men jeg har jo ingen erfaring med disse yrkene,så det kan godt hende jeg tar feil..

Noen som med erfaring som kan hjelpe meg litt her- hva er lurest å velge?

Gjest søk du
Skrevet

Vernepleier.

Du kan da være vikar før sommeren slik at du ser hva arbeidet innebærer?

Gjest hjelpmegåvelge
Skrevet

Vernepleier.

har dessverre ikke mulighet til å prøve meg i disse yrkene før skolestart :(

Skrevet

Som sykepleier kan du stort sett få jobb de samme stedene som vernepleiere kan. For eksempel i rusomsorgen, i psykiatrien og i PU-bolig. En viktig forskjell er at du som sykepleier kan jobbe på sykehus. Jeg ville tatt sykepleien fordi du har flere valgmuligheter.

Skrevet

Vernepleier.

Jeg var i samme situasjon som deg for snart 3 år siden. Valget var da sykepleier eller vernepleier. Jeg går nå siste året vernepleier, har kun bacheloroppgaven igjen og muntlig. Jeg var veldig usikker første året som vpl-student om jeg hadde valgt riktig retning. Andre året tenkte jeg litt på det, og dette tredje og siste året har jeg omtrent ikke tenkt på om jeg har valgt riktig.

Det er fordeler og bakdeler med alle valg en tar uansett. Jeg vet nå at jeg gleder meg til å bli ferdig utdannet og kan begynne i jobb. Jeg har hatt tre ulike praksisperioder i disse årene. Dette har gitt meg innblikk i mange ting. 1. år var jeg i bolig for psykisk utviklingshemmede, og tenkte etterpå at dette kunne jeg tenke meg å jobbe med. Andre praksis var jeg i sykehjem med somatisk syke mennesker som var yngre. Tenkte også her etter endt praksis at jeg godt kunne tenke meg å jobbe her også. Siste og 3. praksis rett før jul hadde jeg på en politistasjon, der praksisen i hovedsak gikk ut på forebyggingsarbeid for barn og unge. Det kunne være rus, kriminalitet, mobbing ovs. Jeg må si at jeg likte særdeles godt denne praksisen, og kunne godt tenke meg å jobbe med dette. Så som du ser er mulighetene mange for en vernepleier. Jeg tenkte som så at som sykepleier er du tvungen til å jobbe turnus, men som vernepleier er det litt flere valgmuligheter. Men for all del, alt for en hver smak og interesse.

Lykke til med valget ditt....

Gjest caramelll
Skrevet

Hva går vernepleieryrket ut på? Ble litt nysgjerrig nå jeg, har ikke hørt så mye om det, og står selv overfor et valg jeg må ta snart angående utdannelse.......

Skrevet

Hva går vernepleieryrket ut på? Ble litt nysgjerrig nå jeg, har ikke hørt så mye om det, og står selv overfor et valg jeg må ta snart angående utdannelse.......

En vernepleier for meg er en blanding av sykepleier og en sosionom. En har både sosial og medisisnk kompetanse.

Skrevet

Jeg valgte vernepleier.

Som vernepleier kan jeg jobbe på de samme stedene som sykepleiere, bortsett fra sykehus, og det har jeg ikke noe ønske om uansett.

For meg var vernepleierstudeit rett og slett mer interessant. Du bør gå inn på hjemmesidene til de skolene som tilbyr studiene og se på hva emner de har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...