Gå til innhold

Angående yrkesvalg og sykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest caramelll
Skrevet

Jeg har aldri hatt lyst til å jobbe på sykehus eller sykehjem/gamlehjem som sykepleier - men lurer allikevel på å gå sykepleier for å deretter videreutdanne meg til psykiater.

Noen her som har erfaringer med den retningen? Jobbmuligheter, osv? Jeg er ikke noen institusjons-menneske, hater trange korridorer, tørr luft og ingen vinduer. Trives IKKE på sykehus.

Hadde egentlig planer om å ta psykolog-utdanning, men nå råder noen meg til å bli psykiater istedenfor, fordi da vil jeg ha bedre forutsetninger for å kunne klare studiet, osv...

Noen her med erfaringer, synspunkt??

Skrevet

Tror du må bli lege før du kan bli psykiatriker!

mvh

Gjest caramelll
Skrevet

mvh

oj, jeg sa visst feil! Jeg mente psykiatrisk sykepleier!

Skrevet

mvh

Hva er psykiatriker?

Skrevet

mvh

Heter det ikke det da? Har jeg skrevet feil? Godt mulig det, altså!

mvh

Skrevet

Hva er psykiatriker?

Der svart jeg meg selv gitt...

Vel, vel: Heter det ikke det da? Har jeg skrevet feil? Godt mulig det, altså!

mvh

Skrevet

Der svart jeg meg selv gitt...

Vel, vel: Heter det ikke det da? Har jeg skrevet feil? Godt mulig det, altså!

mvh

Psykiater, mener du nok.

Skrevet

Psykiater, mener du nok.

He-he, sikkert! Jeg tenkte at en spesialist i psykiatri må være en psykiatriker, men det er altså en psykiater!

mvh

Skrevet

He-he, sikkert! Jeg tenkte at en spesialist i psykiatri må være en psykiatriker, men det er altså en psykiater!

mvh

Er bare så morsomt når noen skal rette på andre, også skriver feil selv. Er ikke uskyldig jeg heller, altså ;-)

Skrevet

mvh

:-)

Skrevet

Er bare så morsomt når noen skal rette på andre, også skriver feil selv. Er ikke uskyldig jeg heller, altså ;-)

Går helt fint! :-)

mvh

Skrevet

Du må huske at du har veldig lange praksiser i sykepleierutdanningen (10 uker + 8 uker + 10 uker + 8 uker + 10 uker) hvor du jobber tilnærmet full stilling på en praksisplass. I tillegg så må du jobbe 2 år etter sykepleierutdanningen før du kan søke på videreutdanningen.

Gjest caramelll
Skrevet

Du må huske at du har veldig lange praksiser i sykepleierutdanningen (10 uker + 8 uker + 10 uker + 8 uker + 10 uker) hvor du jobber tilnærmet full stilling på en praksisplass. I tillegg så må du jobbe 2 år etter sykepleierutdanningen før du kan søke på videreutdanningen.

Ja, der sa du noe...Og for meg som ikke kan fordra tanken på å jobbe på et sykehus er vel kanskje ikke dette ideelt...

Gjest korridortraveren
Skrevet

Du må først ta sykepleierutdanningen med sykehuspraksis, sykehjem og det hele. Deretter må du skaffe deg to års yrkespraksis før du kan ha noe håp om å komme inn på videreutdanning. Du kan jo søke deg jobb innen psykiatrien rett etter endt grunnutdanning.

Skrevet

Ja, der sa du noe...Og for meg som ikke kan fordra tanken på å jobbe på et sykehus er vel kanskje ikke dette ideelt...

Det er mange som ikke tenker over hvor stor del praksisene har i studiet når de søker, også får de seg et skikkelig sjokk. Jeg mener at dette studiet er for spesielt interesserte siden det er såpass knallharde praksiser. Ikke nok med at en går tilnærmet full stilling i praksis, men diverse arbeidskrav, rapporter, ukesplaner, logger, refleksjoner og enkelte ganger eksamensoppgaver kommer oppå det hele.

Skrevet

Hvis du ønsker å bli psykiater må du studere medisin - ikke sykepleie. Psykiater er en spesiallege.

Du kan derimot studere til sykepleier og så videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier.

Bare en oppklaring:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...