Gå til innhold

Yssen: hvilken hatt på hvilket hode? langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tanker:

Arbeiderpartiet,

arbeidsgiver,

arbeidstaker,

arbeidstakerorganisasjon,

arbeidstilsynet.

LO støtter arbeiderpartiet eller er det omvent? Yssen er arbeidstaker eller er/var hun "bare" en sjef i LO? LO skal beskytte arbeidstakeres interesser, men ikke sine egne ansattes? Arbeidstilsynet skal ivareta arbeidstakeres interesser, men vil nå ikke aksjonere mot sin "kamerat" LO.

LO er arbeidsgiver og samtidig ikke medlem av arbeidsgiverorganisasjonene.

Jeg skjønner ikke hvem som skal ha på seg hvilken hatt.

LO skal vel i prinsippet beskytte arbeidstakeren Yssen sine interesser? Hvis hun havner i konflikt har hun krav på juridisk hjelp fra LO som også er hennes motpart?

To av min slekt jobbet for LO noen år, og det var ikke så morsomt. De ble tvunget til å være medlem i LO/HK. Meldte de seg ut, så var det trolig oppsigelsegrunn? Enda vi har organisasjonsfrihet i Norge, og de ble tvunget til å være med på ting som aldri ville gått i næringslivet ellers. Et politisk parti, f eks Høyre/FrP ville aldri fått lov å slippe til i næringslivets korridorer, men i LO hadde/har Ap fri tilgang, innsyn, felles interesser, felles oppgaver, felles ledelse og felles ansatte. LO utreder enorme saksmengder for Ap, med LO sine ansatte. LO støtter ikke Ap med penger, nei, men med utallige årsverk.

De tillitsvalgte i LO fikk/får gjennomgå så det holdt, og led/lider under et fryktelig byråkrati. Lønnsforhandlinger var/er absolutt ikke enkelt.

Nær 40% av medlemmene i LO er trolig FrP-velgere, men likevel brukte LO 50 mill og et utall årsverk på å motarbeide FrP i Os kommune for å forhindre konkurranseutsetting, noe de mislyktes med å hindre. Trolig førte all aktiviteten til at FrP-ordføreren fikk et enormt fokus på saken og lyktes bedre med LO's hjelp enn han ville klart ellers. Takk til LO. Nær 50 årsverk forsvant i det offentlige Os kommune. LO: Norges største nyttige idiot (i den saken). Men hva skal de gjøre? "Samme hva de gjør så blir det feil" og flere velgere til Frp. Du kan tro de kommuneansatte i Os var misfornøyd med LO? Du kan tro FrP-velgerne var misfornøyd med at så mye av deres ressurser og penger ble brukt mot FrP i Os - med null/negativt resultat?

Jeg bare tenker. Forvirret? Bare vent til neste episode.

Skrevet

Du skriver:

"De ble tvunget til å være medlem i LO/HK. Meldte de seg ut, så var det trolig oppsigelsegrunn? Enda vi har organisasjonsfrihet i Norge, og de ble tvunget til å være med på ting som aldri ville gått i næringslivet ellers"

Kjenner meg igjen i det der. Jeg jobbet ikke for LO slik de du kjenner gjorde, men for det som den gang het Forbrukersamvirket (nå COOP). På min arbeidsplass (nå sier jeg ikke at alle COOP-arbeidsplasser er slik, for det har jeg ikke grunnlag for å hevde) var vi tvungen til å være medlemmer i Handel og Kontor, det var ikke spørsmål en gang, enten medlem eller ikke jobb.

For meg, og mange med meg, ble dette feil. Men jobb måtte jeg jo ha...

Må tilføye at jeg i dag er organisert på min arbeidsplass, helt frivillig, men ikke i en LO-organisasjon.

Men dette ble jo en liten avsporing fra trådstarters tema...

Skrevet

Mye interessant her!

Når det gjelder organisasjonsfrihet vet jeg at i Danmark har på mange arbeidsplasser vært organisasjonstvang inntil i fjor da menneskerettighetsdomstolen avgjorde at det var ulovlig.

Skrevet

Jeg meldte meg ut av Handle og Kontor -og gikk drabelig opp i lønn jeg - hehe

Skrevet

Mye interessant her!

Når det gjelder organisasjonsfrihet vet jeg at i Danmark har på mange arbeidsplasser vært organisasjonstvang inntil i fjor da menneskerettighetsdomstolen avgjorde at det var ulovlig.

Jeg blir litt arg når en leder i LO hevder at de som ikke er organisert ikke skal få glede av de rettigheter som LO har forhandlet fram, og samtidig kan uhindret tvinge andre til å være organisert.

Demokrati betyr likhet og frihet til å velge. Men det gjelder visst ikke LO.

Jeg spurte en gang hva vi skulle gjøre med de som ikke har råd til å betale kontigenten? Som da heller ikke ville få de lønnstilleggene som LO forhandler fram? Forvirret?

En medarbeider ble sparket fra LO uten grunn da prøvetida var ute. Arbeidstilsynet nektet å ta saken siden det var en LO-bedrift. De trodde ikke at LO bryter loven, derfor. Etter loven har vi like strkt oppsigelsevern under prøvetida (ingen kan sies opp uten å oppgi legal grunn), men i praksis bare en lavere terskel på personlig egnethet. Arbeidsgiver har opplæringsplikt. Så hvis du ikke får opplæring, og kunnskapsmangel er oppsigelsegrunnen, da trer oppsigelsevernet inn. Klarer arbeidsgiver ikke å hoste opp en gyldig grunn før prøvetida går ut, så er du fast ansatt automatisk.

Dette kunne ikke AT tro, at LO selv ville bryte en lov de selv hadde frambragt.

Men problemet var egentlig at lederne ikke gjorde jobben sin, og det kan skje i alle bedrifter. Da må bedriften ta konselkvensen av loven. Men ikke LO!

Skrevet

Det beklagelige er at de bedrifter som har mange LO-medlemmer ofte også har mange lavtlønnete og problemtiske forhold for arbeidsmiljø. Der er det behov for LO.

Men i bedrifter med høytlønnete er det ofte ikke behov for fagforening, der bare finner de ansatte en ny jobb om de ikke er fornøyd. Markedsprinsipp, tilbud og etterspørsel. Ikke bare bra det heller.

Skrevet

Du skriver:

"De ble tvunget til å være medlem i LO/HK. Meldte de seg ut, så var det trolig oppsigelsegrunn? Enda vi har organisasjonsfrihet i Norge, og de ble tvunget til å være med på ting som aldri ville gått i næringslivet ellers"

Kjenner meg igjen i det der. Jeg jobbet ikke for LO slik de du kjenner gjorde, men for det som den gang het Forbrukersamvirket (nå COOP). På min arbeidsplass (nå sier jeg ikke at alle COOP-arbeidsplasser er slik, for det har jeg ikke grunnlag for å hevde) var vi tvungen til å være medlemmer i Handel og Kontor, det var ikke spørsmål en gang, enten medlem eller ikke jobb.

For meg, og mange med meg, ble dette feil. Men jobb måtte jeg jo ha...

Må tilføye at jeg i dag er organisert på min arbeidsplass, helt frivillig, men ikke i en LO-organisasjon.

Men dette ble jo en liten avsporing fra trådstarters tema...

De som arbeidet på Samvirkelag har hatt (mulig det er endret) tvungen organisasjonsplikt i Handel og Kontor, som er et LO-forbund.

Skrevet

Men det er veldig mange som vil ha hjelp når de først kommer i en situasjon hvor de trenger det. Da angrer de.

Skrevet

De som arbeidet på Samvirkelag har hatt (mulig det er endret) tvungen organisasjonsplikt i Handel og Kontor, som er et LO-forbund.

Jepp...samvirkelagene (som oftest tenker folk da matbutikken) er også en del av Coop, som tidligere var Forbrukersamvirket. Så da var vi vel tvungen alle da, uansett bransje innenfor Forbrukersamvirket...

Skrevet

Men det er veldig mange som vil ha hjelp når de først kommer i en situasjon hvor de trenger det. Da angrer de.

Pøh - den hjelpa har jeg sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...