Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 23 år, og har sosial angst. Har aldri snakket med lege om dette, men har lest mye om det på nettet og er helt sikker på at jeg har sosial angst. Jeg tenker på å gå til fastlegen min om dette for å få hjelp til å takle dette bedre. Hvilke tiltak vil bli gjort i forhold til et slikt problem?Jeg sluttet i jobben min etter mammapermisjonen. Maktet ikke å begynne igjen selv om jeg i grunnen trivdes. Men jeg fikk hekt angst for å møte alle på jobben, etter et år hjemme.Nå har jeg begynt på en utdannelse, og foreløbig har allt gått bra. Problemet er at på slutten av skoleåret skal vi ha en avsluttende framføring foran klassen. Dette tenker jeg nå på natt og dag. Forstår ikke hvordan jeg skal klare dette, men vil så gjerne. Det er situasjonen hvor all fokus er på meg som er verst. Får problemer med å puste, hjertet banker fort og jeg får store vanskeligheter med å snakke. Jeg tror dette også har med at jeg har dårlig selvtillit og tror bestandig at folk tenker det verste om meg. Har lest at betablokker kan hjelpe meg akkurat i en fremføringssituasjon. Hva er betablokker?Kan du hjelpe meg med å foreslå noe som kan gjøre meg i stand til å overvinne denne angsten slik at jeg kan klare fremføringen, og dermed fullføre utdannelsen min?På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262298-sosial-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skjønner problemet ditt, men det er hjelp å få.Forklar fastlegen din om problemet, så kan du helt sikkert få henvisning til psykolog. De aller fleste universiteter og høgskoler har også en psykolog som du kan prate med om disse problemene. Noen skoler har også kurs i å legge frem, samt å tørre og ta ordet i forsamlinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262298-sosial-angst/#findComment-2099577
Del på andre sider

Gjest Ikke mist håpet!

Gå til fastlegen og forklar, evt. ta med det du har skrevet her som et utgangspunkt for samtalen. Mest sannsynlig vil legen gi deg tabletter, antidepressiver som også hjelper mot angst, f.e. Seroxat, Zoloft eller Cipralex (finnes flere i denne gruppen, men de virker noe lunde likt)

Du sier du studerer. Mange steder finnes det tilbud om hjelp for studenter som har det vanskelig. Kanskje er det en helsesøster, velferdskonsulent e.l. på skolen din, som du kan snakke med. Man kan også få noen timer hos psykolog gjennom studentsamfunnet, i alle fall noen steder. Kanskje du finner noe på nettsidene til skolen din.

Ellers er det jo eksponering som ofte hjelper. Begynn i det små og så klarer du litt til og litt til. Det er ikke enkelt å utsette seg for det man frykter, og det kan ta lang lang tid, men det hjelper.

Jeg har også hatt sosialangst, fra barndommen og til over tenåra. Ting som jeg før syntes var helt grusomme, er nå helt ok.

Lykk til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262298-sosial-angst/#findComment-2100656
Del på andre sider

Hei!

Skjønner problemet ditt, men det er hjelp å få.Forklar fastlegen din om problemet, så kan du helt sikkert få henvisning til psykolog. De aller fleste universiteter og høgskoler har også en psykolog som du kan prate med om disse problemene. Noen skoler har også kurs i å legge frem, samt å tørre og ta ordet i forsamlinger.

Var det til meg svaret skulle eller var det til Nina!? Jeg holder i hvert fall på med en mastergrad. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262298-sosial-angst/#findComment-2100735
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...