Gå til innhold

Litt sjokkert over sexprogram på NRK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje ikke rett forum, men dog...

Hvem oppfordrer ungene sine til å drive på med alle, og hvorfor kan ikke små barn få være bare barn uten å bli pådyttet dette?

Jeg husker ei jente som gikk i b.hage og skole med ungene her for noen få år sidan, hun drev pågående på alle gutta (rompelek og u name it..).

Bød seg fram og dro av seg klærne for alle lille jenta.

Hun fikk et grisete rykte, og har beholdt det ryktet den dag i dag.

Jeg vet det er ille, men jeg som alle andre foreldre ba ungene mine holde seg milevis unna henne etter dette kom frem i lyset.

Barn forteller faktisk foreldrene det meste, og alle vet når barnet ditt driver på slik.

Problemet er at jenter får dårlig rykte uansett, også unger.

Jeg ville ikke ønske at ungene mine oppførte seg som denne jenta, vi voksne oppfører oss heller ikke slik.Skal da unger lære at det er greit?

Barn klarer ikke å sette grenser for hva som er rett/galt, hvordan kan da et ja-svar fra dem legalisere alt?

Hvordan kan man da vite hvor grensen for misbruk går, når de egentlig ikke kan ha forutsetninger for å svare for seg i denne settingen?

Hva synes dere om programmet på nrk, er det ok at barn holder på med alle bare fordi de er barn? ville DU likt at barnet ditt holdt på slik med f.eks tre gutter?

*grøss*

Satt på spissen, selv små unger har mobiler med kamera/video nå, hva om barn i førskolealder tar bilder og filmer andre barn og det havner....hvor?

Det beste er å være sin egen psykolog kanskje, og ikke høre på forståsegpåere som står frem i media (om de er aldri så utdannet)!

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• carma

7

• morsan

2

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg fikk vondt av denne jenta du forteller om, denne atferden kan være tegn på at jenta kan være seksuelt misbrukt.

Skrevet

Men HALLO! - det er ofte grusomme grunner til at en liten jente har slik adferd. Jeg hadde jammen sendt en bekymringsmelding før jeg hadde frosset henne ut av samfunnet.

Skrevet

Jeg fikk vondt av denne jenta du forteller om, denne atferden kan være tegn på at jenta kan være seksuelt misbrukt.

Det virker ikke som om det ville bekymre trådstarter det spøtt - så lenge hennes barn holdes unna slike "fælinger"! :-(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg aner ikke hvilket program du snakker om, men det virkelig rystende her er at du, som voksen, bidrar til å frosse ut ei lita jenta, og snakker om "ryktet" til et barnehagebarn.

Herregud!

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det virker ikke som om det ville bekymre trådstarter det spøtt - så lenge hennes barn holdes unna slike "fælinger"! :-(

Det er jo ingen normal oppførsel av et barn, så jeg synest at det er trist å se at voksne mennesker dømmer barnet. Det må jo være bedre å finne ut om noe er galt enn å støte henne bort fra de andre barna.

Skrevet

Det er jo ingen normal oppførsel av et barn, så jeg synest at det er trist å se at voksne mennesker dømmer barnet. Det må jo være bedre å finne ut om noe er galt enn å støte henne bort fra de andre barna.

Helt enig!

Skrevet

Og det var ingen av dere som klarte å resonnere dere fram til at jenta muligens ikke hadde det helt bra? At noe var skjedd?

Men voksne mennesker frøs henne ut? Jeg blir kvalm.

Skrevet

Programmet jeg snakker om er serien Kos og Kaos på NRK.

Og ja, jeg vet godt det er ille å be barna snu ryggen til et annet barn.

Men dette var så ekstremt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, samtidig torde vi ikke å ta kontakt med foreldrene for å ta opp dette spesielle problemet. *feig*

Ingen ville blande seg i tilfellet de hadde andre og ekstreme regler der i heimen, tror jeg.

Når jeg leser hva denne psykologen skriver: http://www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=1003&type=les

Så virker det som om han mener det er greit at barn har gruppesexaktige leker, bare fordi de er barn.

Han har tydeligvis helt andre grenser enn vanlige foreldre.

Jeg kjenner ingen som vil følge de mest ekstreme rådene hans.

Hadde vært greit å høre noen av dere andre brukeres mening om denne psykologens alle uttalelser.

Er dere komplett enige med han?

Skrevet

Men dette var så ekstremt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, samtidig torde vi ikke å ta kontakt med foreldrene for å ta opp dette spesielle problemet. *feig*

Ingen ville blande seg i tilfellet de hadde andre og ekstreme regler der i heimen, tror jeg.

Når jeg leser hva denne psykologen skriver: http://www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=1003&type=les

Så virker det som om han mener det er greit at barn har gruppesexaktige leker, bare fordi de er barn.

Hadde vært greit å høre noen av dere andre brukeres mening om denne psykologens alle uttalelser.

Jeg synes det mest betenkelige er at du ser et program om barns seksualitet, og ikke er i stand til å skille den fra voksenseksualitet. Når du trekker inn voksenmoral, gruppesexbegrepet og slike ting, viser du at du med all mulig tydelighet at du kunne hatt godt av litt seksualundervisning selv som barn, så ville du klart å skille mellom slike ting.

Skrevet

Og det var ingen av dere som klarte å resonnere dere fram til at jenta muligens ikke hadde det helt bra? At noe var skjedd?

Men voksne mennesker frøs henne ut? Jeg blir kvalm.

Hun var vel større enn barnehagealder da flere foreldre ba barna være litt på vakt mot henne ja, og noen sa vel at de helst så at ungene var sammen med andre.

De var redde for at egne barn skulle få samme dårlige rykte. Er det så rart? tror du dt er lett å ta opp slike ting med andre foreldre?

Skrevet

For det første synes jeg det er helt feil å kalle det et sexprogram. Det handlet om barn og seksualitet.

Og for det andre håper jeg dette er ett tulleinnlegg

Skrevet

Jeg så ikke programmet men leste alle spørsmålene med svar og må bare si at jeg var enig i alt Langfeldt svarte. Spesialt det at vi skal respektere barnas seksualitet og lære dem at de ikke gjør det i "det offentlige rom"

Skrevet

Hun var vel større enn barnehagealder da flere foreldre ba barna være litt på vakt mot henne ja, og noen sa vel at de helst så at ungene var sammen med andre.

De var redde for at egne barn skulle få samme dårlige rykte. Er det så rart? tror du dt er lett å ta opp slike ting med andre foreldre?

Den slags oppførsel er vel ikke helt ukjent blant barn som har blitt misbrukt.... Det jenta gjorde var godt mulig et meget tydelig rop om hjelp!

Skrevet

Jeg synes det mest betenkelige er at du ser et program om barns seksualitet, og ikke er i stand til å skille den fra voksenseksualitet. Når du trekker inn voksenmoral, gruppesexbegrepet og slike ting, viser du at du med all mulig tydelighet at du kunne hatt godt av litt seksualundervisning selv som barn, så ville du klart å skille mellom slike ting.

"Jeg synes det mest betenkelige er at du ser et program om barns seksualitet, og ikke er i stand til å skille den fra voksenseksualitet. Når du trekker inn voksenmoral, gruppesexbegrepet og slike ting, viser du at du med all mulig tydelighet at du kunne hatt godt av litt seksualundervisning selv som barn, så ville du klart å skille mellom slike ting."

Selvfølgelig er jeg istand til å skille, og jeg vet godt hva boka og de moderne psykologene osv sier (ikke dermed sagt at jeg er enig i alt).

Men satt ytterst, ytterst på spissen så finnes det dessverre barn som har medfødt hiv (arvet av foreldre med hiv) og misbrukte barn som har kjønnssykdommer, og dine barn har da like stor sannsynlighet for å bli smittet som det voksne i samme situasjon har.

Jeg ville ikke ha utsatt mitt barn for den lille sjansen.

Mener du forresten at jeg kan kalle meg for jomfru som tjueåring, om jeg "bare" lå med hele byen som 8-åring (gjerne ti i slengen..)? ;o)

Hvor går grensen for alt, aldersmessig og etisk?

Hvor går grensen for misbruk når et barn ikke har forutsetning for å vite hva et ja/nei innebærer?

Skrevet

Jeg så ikke programmet men leste alle spørsmålene med svar og må bare si at jeg var enig i alt Langfeldt svarte. Spesialt det at vi skal respektere barnas seksualitet og lære dem at de ikke gjør det i "det offentlige rom"

Joda han skriver noe bra, men jeg er ikke enig i alt og jeg ønsker en diskusjon om hva dolfolk mener.

Jeg synes ting kan gå for langt når man absolutt må dytte på unger alt. Virker nesten som om noen mener det. Vil du ikke, så skal du! :(

Skrevet

Joda han skriver noe bra, men jeg er ikke enig i alt og jeg ønsker en diskusjon om hva dolfolk mener.

Jeg synes ting kan gå for langt når man absolutt må dytte på unger alt. Virker nesten som om noen mener det. Vil du ikke, så skal du! :(

Jeg så programmet i går, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med å dytte det på ungene?

Jeg kan ikke huske at jeg så noen som dyttet sexleker på noen?

Skrevet

Jeg aner ikke hvilket program du snakker om, men det virkelig rystende her er at du, som voksen, bidrar til å frosse ut ei lita jenta, og snakker om "ryktet" til et barnehagebarn.

Herregud!

Jenta var i skolealder når folk reagerte, og grunnen for at de reagerte var at problemet ble verre og verre.

Det er ikke miljø for å angi folk med bek.meldinger her vi bor, og ingen ville plage foreldrene med å blande seg.

Mora var visst like utagerende som jenta (uten at det har noe med saken å gjøre), derfor kan det hende de hadde et fritt forhold til sånt der i går´n, hva vet jeg?

Helt enig i at det ikke er riktig å fryse ut noen, men jeg lurer på hva du hadde gjort om du hadde en datter selv? prøv å sett deg inn i situasjonen.

Skrevet

Jeg så programmet i går, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med å dytte det på ungene?

Jeg kan ikke huske at jeg så noen som dyttet sexleker på noen?

Det var kanskje mest det denne psykologen uttalte som jeg siktet til, ikke selve programmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...