Gå til innhold

Litt sjokkert over sexprogram på NRK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sett programet og ikke lest det som stod i den linken (om han psykologen).

Vil bare si at i forhold til "utforsking" av kjønn blant barn, så ønsker jeg ikke at det skal foregå på barnehagen. De kan gjerne leke doktor på resten av kroppen i barnehagen, men der ønsker jeg at underbuksa skal være på.

Dattera mi har vært involvert i dette det siste året, og minst én av de involverte har fått skikkelig tung reaksjon på det som har hendt. Heldigvis var det bare jenter som deltok, men det som skjedde er IKKE akseptabelt på barnehagen. Mi datter syntes bare det var spennende (så vidt jeg har forstått), og har ikke fått traumer av det. Likevel ønsker jeg ikke at hun skal være med på slik lek som fort kan overskride grenser hvert enkelt barn kan ha.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• carma

7

• morsan

2

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jenta var i skolealder når folk reagerte, og grunnen for at de reagerte var at problemet ble verre og verre.

Det er ikke miljø for å angi folk med bek.meldinger her vi bor, og ingen ville plage foreldrene med å blande seg.

Mora var visst like utagerende som jenta (uten at det har noe med saken å gjøre), derfor kan det hende de hadde et fritt forhold til sånt der i går´n, hva vet jeg?

Helt enig i at det ikke er riktig å fryse ut noen, men jeg lurer på hva du hadde gjort om du hadde en datter selv? prøv å sett deg inn i situasjonen.

Du høres ut som tidenes slarvkjærring!!!! Usj!!!

Skrevet

Dine holdninger rundt dette temaet er så forkvaklet som de kan være....

Å fryse ut et barn på grunn av hyperseksuell atferd - istedet for å forsøke å bidra til at barnet får hjelp.... galskap....

Enten er du et forumtroll, eller så er du prototypen på et menneske jeg håper jeg slipper å treffe i det virkelige liv - fordi jeg hadde kommet til å spy av de søplete holdningene som ramla ut av munnen din....

Gjest Persille
Skrevet

Foreldrene bør kanskje kunna ta signalene og ordne opp i dette selv i en slik case, de har øyne og ører.

Men ifølge psykologen er dette normal oppførsel, jeg tror bare jenta aldri har fått korrigering.

Og korrigering over hva som er rett og galt mener jeg de skal ha, men det er nå min mening.

Som mor ville jeg ikke ønsket å ha slike tilstander som psykologen i vg og tv-programmet synes er greit.

Vi får alle oppdra unga sånn som vi selv synes er best.

"Foreldrene bør kanskje kunna ta signalene og ordne opp i dette selv i en slik case, de har øyne og ører"

Ja, det er jo helt naturlig at foreldre som misbruker barna gjør det...

Jeez...

Skrevet

Hvilket sex-program??? Er det Kos og Kaos om barn og seksualitet du mener? Ser heller ut til at det er dine egne assosiasjoner til programmet som plager deg. Og som jeg velger å unnlate å kommentere.

Syns programmet var fint, jeg. Et viktig tema som ble tatt opp, og ei problemstilling som sikkert er gjenstand for en del uenighet blant foreldre. Ville neppe valgt den barnehagen til mine barn. Jeg er nok litt mer konservativ enn som så. Syns allikevel det er greit å se hvilke tanker som beveger seg omkring. Likte særlig godt den nederlandske tenkinga om det med å si NEI og sette grenser for egen kropp.

Uansett: All honnør til NRK og Klaus Sonstad som tok opp temaet på en varm og fin måte.

Gjest girasol
Skrevet

Dette er bunn seriøst, hvorfor skulle det ikke være det?

Jeg synes enkelte ekspertuttalelser er helt på trynet, men du mener at du er enig i alt den omtalte psykologen skriver?

Er det bare jeg som er helt på jordet? *litt feedback pliiiz*

Jeg synes ikke nødvendigvis du er helt på jordet... Det er kjempeviktig å ikke negativisere barns sexualitet! Men samtidig er jeg fullt enig i at barn ikke skal teste ut sexualitet i barnehagen med hverandre. Om barn blir fersket ved at de gjølr dette, mener jeg det bør snakkes om med det enktel barn, helst ved at foreldrene får gjøre det, men det må IKKE gjøres til noe ulovlig og dumt, heller at dette er noe man kan utforske først på egenhånd, og ikke på offentlige plasser!

Skrevet

"Jeg synes det mest betenkelige er at du ser et program om barns seksualitet, og ikke er i stand til å skille den fra voksenseksualitet. Når du trekker inn voksenmoral, gruppesexbegrepet og slike ting, viser du at du med all mulig tydelighet at du kunne hatt godt av litt seksualundervisning selv som barn, så ville du klart å skille mellom slike ting."

Selvfølgelig er jeg istand til å skille, og jeg vet godt hva boka og de moderne psykologene osv sier (ikke dermed sagt at jeg er enig i alt).

Men satt ytterst, ytterst på spissen så finnes det dessverre barn som har medfødt hiv (arvet av foreldre med hiv) og misbrukte barn som har kjønnssykdommer, og dine barn har da like stor sannsynlighet for å bli smittet som det voksne i samme situasjon har.

Jeg ville ikke ha utsatt mitt barn for den lille sjansen.

Mener du forresten at jeg kan kalle meg for jomfru som tjueåring, om jeg "bare" lå med hele byen som 8-åring (gjerne ti i slengen..)? ;o)

Hvor går grensen for alt, aldersmessig og etisk?

Hvor går grensen for misbruk når et barn ikke har forutsetning for å vite hva et ja/nei innebærer?

Du burde ta pilla di!

Skrevet

Hun var vel større enn barnehagealder da flere foreldre ba barna være litt på vakt mot henne ja, og noen sa vel at de helst så at ungene var sammen med andre.

De var redde for at egne barn skulle få samme dårlige rykte. Er det så rart? tror du dt er lett å ta opp slike ting med andre foreldre?

Hvorfor i huleste skulle du tatt det opp med foreldrene? Du skulle tatt det opp med helsesøster på skolen -evnt. barnevernet - så de fikk undersøkt saken.

Skrevet

Men det rare er at det ganske sikkert er nettopp sånne som deg som reagerer med å advare egen datter mot en slik jente. Bare vent til du eventuelt havner i en slik situasjon.

Alle de som reagerte var så skikkelige og korrekte mennesker som alltid skulle gjøre det riktige. Men når det kom til stykket...

Si meg da, hva gjør man når det ikke nytter å snakke med en slik jente, og det holder på i årevis?

Går du da til angiveri og risikerer uvennskap med disse foreldrene?

Hadde du hatt guts til å snakke ansikt til ansikt om et slikt problem med hvem det måtte være?

Lett å svare ja på dol, men virkeligheten er ikke alltid like lettvint.

Jeg kunne GODT ha vært uvenner med de foreldrene - om det kunnet hjulpet en liten uskyldig jente.

Skrevet

Jeg kunne GODT ha vært uvenner med de foreldrene - om det kunnet hjulpet en liten uskyldig jente.

Godt sagt! Selv om det er en holdning de fleste forhåpentlig har...

Skrevet

"Foreldrene bør kanskje kunna ta signalene og ordne opp i dette selv i en slik case, de har øyne og ører"

Ja, det er jo helt naturlig at foreldre som misbruker barna gjør det...

Jeez...

Herregud for noen reaksjoner som kommer frem her, jeg blir sjokkert over alle dere bistre damene. Godt å være anonym i denne stund. ;)

Men man høster som man sår her inne.

Jeg er ganske sikker på at disse foreldrene ikke er misbrukere, og ja jeg mener de bør ha ordnet opp for datteren sin selv. Dette er noen år siden nå, og ikke en aktuell problemstilling lenger.

Jeg er glad for at jeg ikke blandet meg den gangen,føler ikke det var mitt bord og jeg vet garantert at foreldrene ville bannlyst meg. Det ville blitt krig!

Skrevet

Men det rare er at det ganske sikkert er nettopp sånne som deg som reagerer med å advare egen datter mot en slik jente. Bare vent til du eventuelt havner i en slik situasjon.

Alle de som reagerte var så skikkelige og korrekte mennesker som alltid skulle gjøre det riktige. Men når det kom til stykket...

Si meg da, hva gjør man når det ikke nytter å snakke med en slik jente, og det holder på i årevis?

Går du da til angiveri og risikerer uvennskap med disse foreldrene?

Hadde du hatt guts til å snakke ansikt til ansikt om et slikt problem med hvem det måtte være?

Lett å svare ja på dol, men virkeligheten er ikke alltid like lettvint.

Angiveri?

Jeg har gått til foreldrene en gang og til barnehagen en gang med slike ting så da jeg sikkert en tyster.

Skrevet

Men HALLO! - det er ofte grusomme grunner til at en liten jente har slik adferd. Jeg hadde jammen sendt en bekymringsmelding før jeg hadde frosset henne ut av samfunnet.

Hun var ingen liten jente da folk endelig reagerte, men det skjedde ingen forandring ettersom hun vokste til. Forsøk på å si ifra til henne hjalp heller ikke.

God natt til alle bistre damer, sov godt! :-)

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om han var med i programmet egentlig, men det står sikkert i artikkelen i vg.

Han uttalte seg iallefall i forbindelse (på bakgrunn av) dette programmet.

Noen av de scenene som ble vist i programmet, er fra en opplysningsfilm som Langfeldt har vært med på å lage. De var altså ikke bare hverdagen i den aktuelle barnehagen som ble vist, men også klipp fra filmen, hvor både voksne og barn var "skuespillere".

F.eks. den scenen der en gutt og en jente går hånd i hånd mot skuret og ser veldig hemmelighetsfulle ut, er fra filmen. Filmen er tenkt for fagfolk og til visning for interesserte, f.eks. for personell og foreldre i barnehager.

Gjest Persille
Skrevet

Herregud for noen reaksjoner som kommer frem her, jeg blir sjokkert over alle dere bistre damene. Godt å være anonym i denne stund. ;)

Men man høster som man sår her inne.

Jeg er ganske sikker på at disse foreldrene ikke er misbrukere, og ja jeg mener de bør ha ordnet opp for datteren sin selv. Dette er noen år siden nå, og ikke en aktuell problemstilling lenger.

Jeg er glad for at jeg ikke blandet meg den gangen,føler ikke det var mitt bord og jeg vet garantert at foreldrene ville bannlyst meg. Det ville blitt krig!

Det er så godt å høre voksne som heller beskytter seg selv mot en kjip diskusjon, enn å redde et barn som trenger det.

Sånne voksne liker vi, og det er sånne voksne vi gjerne tar med oss i krigen!

Ser du ikke selv hva du skriver eller? Ser du ikke at du velger din egen behagelige stue fremfor å redde et lite barn som trenger det?

Og ikke bare det - du BIDRAR faktisk til å stigmatisere barnet, og gjøre hennes verden vanskeligere!

Du kan ikke regne med noe annet enn reaksjoner på sånn oppførsel.

Gjest Persille
Skrevet

Alle vi andre er enige i det...

Gjest Persille
Skrevet

Hun var vel større enn barnehagealder da flere foreldre ba barna være litt på vakt mot henne ja, og noen sa vel at de helst så at ungene var sammen med andre.

De var redde for at egne barn skulle få samme dårlige rykte. Er det så rart? tror du dt er lett å ta opp slike ting med andre foreldre?

Barn får dårlig rykte av inkompetente voksne - ikke av andre barn.

Skrevet

Det er så godt å høre voksne som heller beskytter seg selv mot en kjip diskusjon, enn å redde et barn som trenger det.

Sånne voksne liker vi, og det er sånne voksne vi gjerne tar med oss i krigen!

Ser du ikke selv hva du skriver eller? Ser du ikke at du velger din egen behagelige stue fremfor å redde et lite barn som trenger det?

Og ikke bare det - du BIDRAR faktisk til å stigmatisere barnet, og gjøre hennes verden vanskeligere!

Du kan ikke regne med noe annet enn reaksjoner på sånn oppførsel.

Det er bare et troll :)

Skrevet

Alle vi andre er enige i det...

Oi så flott da, du er altså talsmann(unnskyld:kvinne) for alle andre?

Det rare er da, at slike alle andre, oppegående damer som deg er den første til å beskytte sine egne døtre mot "slike" jenter jeg nevner om dere var i den situasjon jeg nevner.

Du vet det ikke før du er der skjønner du. Jeg har heller ikke nevnt alle detaljene i den saken jeg omtaler, det kan jeg ikke gjøre av fare for at noen skal kjenne igjen personen det gjelder.

Men mange folk som kjente jenta godt kunne omtrent garantere at hun ikke var misbrukt, hun var bare sånn i oppførselen. Ikke var hun stakkarslig og liten heller, men storvokst, frampå og pågående.

Ja, jeg holdt egne barn langt unna henne, og det gjorde mange andre også, du ville gjort det samme.

Jeg tror ingen av oss har dårlig samvittighet for det, fordi denne jenta oppfordret andre barn til å oppføre seg som henne,enda hun ble tilsnakket og prøvd snakket fornuft til først.

Hun var også ganske stor da jeg ba ungene holde seg unna henne, ikke et lite barn som ikke visste hva hun drev med.

Så får dere lynsje meg da, dere som jeg vet ville gjort akkurat det samme i samme setting.

Alle fulgte strømmen her, for de hadde ikke annet valg til sist!

Jeg burde nok aldri tatt opp denne saken her på dette dameforumet fullt av hormoner *skylde meg selv* ;P

Til opplysning, jeg er ikke typen som oppfordrer unger til å fryse ut hverandre, heller tvert imot!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...