Gå til innhold

Tannskader og mageproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Ronja
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som sliter litt i mitt forhold til mat. Jeg spiser veldig lite, og kaster opp hvis jeg spiser noe forbudt eller føler meg full i magen (les: middag hjemme hos foreldre som ikke må vite noe). Det varierer veldig hvor mye jeg kaster opp, men jeg har oppdaget at det begynner å slite på tennene mine. Nederst på fortennene har det blitt en blåhvit, ganske gjennomsiktig kant. Etter jeg oppdaget dette begynte jeg å ta noen poser med samarin for å nøytralisere en del av magesyren før jeg kaster opp. Kan dette hjelpe, eller bidrar det bare til at jeg ødelegger magen min? (Jeg merker at det sliter på magesekken. Før spiste jeg mye grønnsaker i sursøt saus (laget på suketter) og chili (hermetiserte, som snacks), men det tåler jeg ikke lenger. Jeg får så vondt i magen når jeg spiser det! ); Risikerer jeg å ødelegge slimhinnen og de sekretoriske cellene i magesekken for godt om jeg kaster opp mye?) Jeg skyller selvsagt tennene kjempegodt etterpå, finnes det noe spesielt tannskyllevann jeg kan bruke, som motvirker oppløsningen av emaljen?

Jeg vet at det beste ville være å slutte helt med å kaste opp, og jeg jobber med saken. Men av og til greier jeg ikke å la være, og da vil jeg helst beskytte tennene mine best mulig.

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære Ronja! Du kan nok til en viss grad forebygge tannskader ved dine metoder, men likevel vil jeg fraråde deg til å fortsette slik. Du kan påføre din kropp varige skader, som du vil måtte forholde deg til senere. Jeg håper du kan klare å snakke med noen om hvordan du har det og innse at du er i behov av hjelp og støtte på veien til en forandring. Du ønskes lykke til på veien til å innse, skjønne , forstå at du bør søke hjelp!

Gjest Ronja
Skrevet

Kjære Ronja! Du kan nok til en viss grad forebygge tannskader ved dine metoder, men likevel vil jeg fraråde deg til å fortsette slik. Du kan påføre din kropp varige skader, som du vil måtte forholde deg til senere. Jeg håper du kan klare å snakke med noen om hvordan du har det og innse at du er i behov av hjelp og støtte på veien til en forandring. Du ønskes lykke til på veien til å innse, skjønne , forstå at du bør søke hjelp!

Takk for raskt svar! Jeg vet jeg ikke bør gjøre det jeg gjør, men det er så vanskelig å la være. Jeg var hos legen en gang, men fant situasjonen grusom og gikk aldri tilbake. Hun var veldig forståelsesfull og flink, men jeg har aldri vært så flau og følt meg så ille i hele mitt liv. Vil heller takle det på egenhånd. Men jeg har i hvert fall for lenge siden innsett at jeg har et problem, og det er da en begynnelse? Jeg lurer bare på hvilke senskader som kan oppstå? Fordøyelsesproblemer? Jeg misbruker svært sjelden avføringsmidler, siden jeg vet det ikke har noen effekt på kaloriopptaket, man blir bare litt tom i magen og får vondt i magen. Kan man risikere kroniske betennelser i spiserøret el.l? Magesår?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...