Gå til innhold

Kaliumfattig kost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver innegget her på Åpent også.

Kjæresten min har alt for høye kaliumverdier, han har en nyresykdom. Synes derfor det er vanskelig å finne på noe god mat/snacks vi kan kose oss med. Det er liksom kalium i det meste.

Har fått en liste over frukt og grønnsaker med lavt kaliuminnhold, men vet lite om vanlig mat, og snacks/kaker osv.

Er det noen som vet litt om dette, evt har en link å vise til?

Takknemlig for svar!:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Som nyresyk har han antagelig "krav" på å kunne komme til konsultasjon hos offentlig ernæringsfysiolog som kan veilede nettopp i nyrevennlig kosthold.

Det er godt mulig at landsforeningen for nyresyke og transplanterte også har noen gode ideer til dere :)

Skrevet

Fant en del matvarer med høyt kaliuminnhold:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1233/sprog=1/grp=8/menu=17/

Seltin, som vi ofte bruker istedet for salt, har 40% kalium.

Du vet jo hva kaker er laget av, så du får se om ingrediensene står på listen over lmatvarer med lavt eller høyt kaliominnhold.

Hadde problem med å finne varer med lavt kaliuminnhold.

Takker så mye for svar! :-)

Ser av listen at vi (han) faktisk bør spise fet mat, da dette har lavest kaliuminnhold. Hmm.., ikke helt enkelt å forstå seg på alt. Vi får satse på litt mere fet mat da. Bedre å være fet enn syk:-)

Har søkt etter matvarer med lavt kalium, men har ikke funne annet enn de nevnte frukt- og grønnsaksvarene.

Skrevet

Som nyresyk har han antagelig "krav" på å kunne komme til konsultasjon hos offentlig ernæringsfysiolog som kan veilede nettopp i nyrevennlig kosthold.

Det er godt mulig at landsforeningen for nyresyke og transplanterte også har noen gode ideer til dere :)

Ja det har du sannelig rett i! Du skjønner, han har spurt legene flere ganger hva han bør spise og ikke spise. Men de svarer at han stort sett kan leve som normalt, at han ikke trenger å ta spesielle hensyn, men bananer kan han holde seg unna, sier de.

Huff, blir rimelig oppgittt over engasjementet demmes, eller rettere sagt mangelen på sådan.

Takker så mye for tips, og vil følge de :-)

Skrevet

Ja det har du sannelig rett i! Du skjønner, han har spurt legene flere ganger hva han bør spise og ikke spise. Men de svarer at han stort sett kan leve som normalt, at han ikke trenger å ta spesielle hensyn, men bananer kan han holde seg unna, sier de.

Huff, blir rimelig oppgittt over engasjementet demmes, eller rettere sagt mangelen på sådan.

Takker så mye for tips, og vil følge de :-)

Prøver meg på å gi deg en link her (som nyresyk synes jeg temaet er interessant, selv om jeg ikke har hatt problemer med kaliumverdiene enda)

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?id=802&expertShow=1673&nocache=nocache

Generelt er det jo slik at frukt og grønnsaker er kaliumrike, mens fett, rent sukker og kjøtt ikke er det - utfordringen er uansett å få den rette balansen. For om en nyresyk går over til å "bare" spise kjøtt fordi grønnsakene inneholder mye kalium, vil han få altfor mye proteiner i kosten - noe som igjen er en stor belasning fo nyrene for en nyresyk.

Legene har derfor på mange måter rett når de sier "lev som vanlig" - fordi "litt av alt" er det viktigste kostholdsrådet.

Det er lett å bli feilernært om man ikke vet 100% hva man driver med når man sjonglerer med maten som nyresyk, så derfor anbefaler jeg at dere raskest mulig kommer i kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog (det kan være lang ventetid) Ekstra kaliumrike matvarer som banan, cashewnøtter, sjampinjong, appelsinjuice osv kan jo med fordel unngås da.

Går han jevnlig til nyrespesialist? De pleier ofte å være svært opptatte av blodverdiene, og nøler etter min erfaring ikke med å gripe til reseptblokka eller gi kostholdsrestriksjoner dersom det er nødvendig. Ved kun lett forhøyede blodverdier kan det være greit med litt is i magen - nyresykdommen gir tidsnok begrensninger på

kostholdsfronten uansett.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...