Gå til innhold

Rettskriving

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg ser under her at rettes på feilskriving.

Jeg har tenkt litt på dette, da jeg selv skriver litt feil. Har enkelte ting jeg rett og slett ikke kan. Som og/å. En del andre ting også.

Noe er jo skriveleifer da, det går ofte fort i svingene med dolingen ;o)

Men, så er det noen som retter på feil. Jeg tar gjerne i mot tips og råd jeg, når jeg gjør feil. Men jeg syns det er en mest anonyme som retter.

Når ett fast nick gjør meg oppmerksom på at jeg gjør feil, så tar jeg det som positiv kritikk.

Men jeg ser at mange blir rettet på, og da helst av ett anonymt nick. Hvorfor det? Kan ikke folk stå for at de vil rette?

Jeg blir mer krass når ett anonymt nick retter på meg.

Er det slik? Eller er det jeg som bare har hengt meg opp i dette?

Og bare så det er sagt, jeg kan også "irritere" meg på feil, men jeg sier da ifra på en skikkelig måte, med nick.

Og nei, jeg mener ikke at folk ikke skal få være anonyme her inne. Respekterer at folk har forskjellige nick etter tema. Men vi er mange som bruker fast her også.

Er derfor jeg spør om dette er bare noe jeg synes, og om jeg tar feil?

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

6

• Dorthe

5

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg er en av dem som liker å rette på skrivefeil, men fordi så mange tar seg nær av det, pleier jeg som regel ikke å gjøre det her inne.

Unntaket er skikkelig grove feil gjort av folk som jeg vet tåler det hvis jeg retter på dem. :)

Hvis man ser et innlegg hvor 50% er skrivefeil, er det ikke mye vits i å begynne å påpeke det, da vedkommende sannsynligvis vet hvor dårlig h*n er til å skrive riktig, og sikkert helst ikke vil bli påmint det.

Skulle vært norsklærer, tror jeg. ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å rette på hverandre bortsett fra skikkelige feil. Det morsomste er når folk inne på sekualitet skriver om kjeden.

Og jeg er enig at man bør bruke nick hvis man skal rette på noen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Men jeg ser at mange blir rettet på, og da helst av ett anonymt nick. Hvorfor det? Kan ikke folk stå for at de vil rette"

Folk er utrolig feige. Det gjelder det meste av kritikk. De drar på seg et "vil være anonym akkurat nå"-nick når de skal kritisere noen.

Du ser det ekstra godt ved drittslenging.

Enkelte ser ut til å ha et religiøst forhold til sine nick, og legger følgelig mye i å unngå riper i lakken.

Skrevet

Jeg er en av dem som liker å rette på skrivefeil, men fordi så mange tar seg nær av det, pleier jeg som regel ikke å gjøre det her inne.

Unntaket er skikkelig grove feil gjort av folk som jeg vet tåler det hvis jeg retter på dem. :)

Hvis man ser et innlegg hvor 50% er skrivefeil, er det ikke mye vits i å begynne å påpeke det, da vedkommende sannsynligvis vet hvor dårlig h*n er til å skrive riktig, og sikkert helst ikke vil bli påmint det.

Det er mye verre med folk som skriver sms-språk og med store bokstaver. Mener jeg ;o)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er mye verre med folk som skriver sms-språk og med store bokstaver. Mener jeg ;o)

Når man har anledning til å skrive så langt man vil, er det helt grusomt å se de som skriver sms-språk. Hallo, man kan faktisk skrive over 160 tegn her inne! :)

Men jeg er språknazi, så alle skrivefeil irriterer meg skikkelig. :)

Gjest Shira12
Skrevet

"Men jeg ser at mange blir rettet på, og da helst av ett anonymt nick. Hvorfor det? Kan ikke folk stå for at de vil rette"

Folk er utrolig feige. Det gjelder det meste av kritikk. De drar på seg et "vil være anonym akkurat nå"-nick når de skal kritisere noen.

Du ser det ekstra godt ved drittslenging.

Enkelte ser ut til å ha et religiøst forhold til sine nick, og legger følgelig mye i å unngå riper i lakken.

Vel, da har jeg i allefall fått bekreftet at jeg ikke er feig.

Men du er inne på noe der, drittslenging er jo som oftes med anonyme nick.

Vel, jeg tåler noen riper i lakken, så får heller andre pusse og gni, og være skinnendes blanke :o)

Skrevet

Når man har anledning til å skrive så langt man vil, er det helt grusomt å se de som skriver sms-språk. Hallo, man kan faktisk skrive over 160 tegn her inne! :)

Men jeg er språknazi, så alle skrivefeil irriterer meg skikkelig. :)

Jeg legger ikke merke til skrivefeilene, men derimot innlegg uten avsnitt gidder jeg ikke lese.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å rette på hverandre bortsett fra skikkelige feil. Det morsomste er når folk inne på sekualitet skriver om kjeden.

Og jeg er enig at man bør bruke nick hvis man skal rette på noen.

Kjeden ja, den er vel en gjenganger.

Jeg tror ikke at folk går inn med viten og vilje for og skrive feil. Så da kan man være høflig når man opplyser om det.

Skrevet

jeg synes det er tåpelig å drive å rette på skrivefeil hele tiden hvis det ikke kan misforstås.

Når man chatter og diskuterer eller skriver på nettet går det ofte rimelig fort.Og man har også en rimelig annen stil enn når man skriver ellers.

På document.no har det vært en diskusjon ikke om skrivefeil.Men at stedet ble omtrent overtatt av akademikere med et mer avansert språk og en bruk av fremmedord som tildels skapte avstand og fremmedgjøring . Målet må vel være å gjøre seg best mulig forstått slik at også ikke akademikere forstår hva man prøver å si ? ikke å briefe med masse fremmedord .

Litt samme greia med å rette på skrivefeil?

Det kan være folk som har dysleksi og skrivefeil på grunn av det. Det er også mennesker som ikke har norsk som morsmål , eller det kan være folk som meg som bare er ekstremt slurvete.Hvis du feks prater med en med innvandrerbakgrunn som roter med preposisjonene er det vel en uting å hele tida påpeke det?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg legger ikke merke til skrivefeilene, men derimot innlegg uten avsnitt gidder jeg ikke lese.

Nei, ikke hvis de er milelange.

Gjest Shira12
Skrevet

At to kjente nick prater om det, er jo helt i orden. Og en fleipte tone er det jo mange av oss som har her inne, med hverandre :o)

Det gjør meg ingenting om du retter på meg, for du er da saklig, ikke sant? Og ikke vifter med pekefingeren.

Så ja, du skulle vært norsklærer, for det er slike norsklærere som faktisk lærer fra seg :o)

Og du, nå har jeg bestilt sesong 2 *teller dager*

Skrevet

Kjeden ja, den er vel en gjenganger.

Jeg tror ikke at folk går inn med viten og vilje for og skrive feil. Så da kan man være høflig når man opplyser om det.

Kj og skj er det eneste jeg har oppheng på for jeg er dritstreng med ungene mine og hører at minstemann fremdeles kan si feil innimellom.

Gjest Shira12
Skrevet

jeg synes det er tåpelig å drive å rette på skrivefeil hele tiden hvis det ikke kan misforstås.

Når man chatter og diskuterer eller skriver på nettet går det ofte rimelig fort.Og man har også en rimelig annen stil enn når man skriver ellers.

På document.no har det vært en diskusjon ikke om skrivefeil.Men at stedet ble omtrent overtatt av akademikere med et mer avansert språk og en bruk av fremmedord som tildels skapte avstand og fremmedgjøring . Målet må vel være å gjøre seg best mulig forstått slik at også ikke akademikere forstår hva man prøver å si ? ikke å briefe med masse fremmedord .

Litt samme greia med å rette på skrivefeil?

Det kan være folk som har dysleksi og skrivefeil på grunn av det. Det er også mennesker som ikke har norsk som morsmål , eller det kan være folk som meg som bare er ekstremt slurvete.Hvis du feks prater med en med innvandrerbakgrunn som roter med preposisjonene er det vel en uting å hele tida påpeke det?

Vi vet jo nemlig ikke hvem det er som skriver, akkurat som du påpeker.

Og det går fort ja, he he det har vært mange komiske tråder her inne med skriveleifer som kunne mistolkes ;o)

At man sier i fra til noen at avsnitt er en grei måte her inne, det synes jeg er i orden.

Jeg kan irritere meg over ting jeg også, er ingen helgen. Men sier jeg noe, så sier jeg det på en skikkelig måte, og prøver ikke og være overlegen.

Litt takhøyde må vi ha her inne, her finnes det folk av alle slag :o)

Skrevet

Jeg har lagt merke til det samme som deg. Det er oftest anonyme som kritiserer.

Gjest Shira12
Skrevet

Kj og skj er det eneste jeg har oppheng på for jeg er dritstreng med ungene mine og hører at minstemann fremdeles kan si feil innimellom.

Jeg sa feil selv jeg, senest i dag. Lo så jeg fikk vondt i magen her :o)

Jeg ser at sånn som lillesøstrene mine, skriver mye mer slike feil enn hva jeg noengang har gjort. Kanskje det ikke er så mye fokus på og lære det rett lengre?

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg har lagt merke til det samme som deg. Det er oftest anonyme som kritiserer.

Kritikk kan være så mangt, men syns ofte at det er en krass tone det blir gjort i. Det er synd, for ingen av oss er ufeilbare.

Skrevet

Kritikk kan være så mangt, men syns ofte at det er en krass tone det blir gjort i. Det er synd, for ingen av oss er ufeilbare.

Nemlig!

Gjest Princess Peach
Skrevet

At to kjente nick prater om det, er jo helt i orden. Og en fleipte tone er det jo mange av oss som har her inne, med hverandre :o)

Det gjør meg ingenting om du retter på meg, for du er da saklig, ikke sant? Og ikke vifter med pekefingeren.

Så ja, du skulle vært norsklærer, for det er slike norsklærere som faktisk lærer fra seg :o)

Og du, nå har jeg bestilt sesong 2 *teller dager*

Snufs, blir nesten rørt. ;)

Men det må være greit å si fra i en spøkefull tone, synes jeg. Og kanskje se an hvem man skal rette på så man ikke tråkker noen på tærne.

(Wiiih, sesong 2!) ;)

Skrevet

Jeg sa feil selv jeg, senest i dag. Lo så jeg fikk vondt i magen her :o)

Jeg ser at sånn som lillesøstrene mine, skriver mye mer slike feil enn hva jeg noengang har gjort. Kanskje det ikke er så mye fokus på og lære det rett lengre?

Her sier nesten alle ungene feil, tror ikke de blir rettet på lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...