Gå til innhold

Rettskriving

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg ser det gjerne om nettene når jeg sitter her og kjeder ræva av meg, og stikker innom og oppdaterer 100 nyeste.

Enkelte har vært veldig enkle å kjenne igjen, spesielt når det kjente nicket plutselig skriver innlegg samtidig.

Men jeg holder naturligvis tett.

Folk flest legger ikke merke til det, og en skrivefeil som går igjen beviser ingenting.

Nei, det er jo ikke noe poeng i å oute folk bare for å oute dem.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

6

• Dorthe

5

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det er jo ikke noe poeng i å oute folk bare for å oute dem.

Jeg la også merke til det, for akkurat _den_ skrivefeilen var det noen som rettet h*n på...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg la også merke til det, for akkurat _den_ skrivefeilen var det noen som rettet h*n på...

Jeg vet ikke om vi snakker om samme person, for den personen jeg kjente igjen er absolutt ikke noe troll hvis det var det du mente. :)

Skrevet

Si fra på meldinger.

SDD:

Du! Bare så du vet det er du veldig lett gjenkjennelig inne på psykiatri under nicket "vil være anonym akkurat nå".

Hehe.. Du er ikke anonym uansett om du hadde prøvd å framstille deg som søster Bjørg ved nonneklosteret i Bodø engang ;)

Innleggene dine er det intet håp for, de er gjennomsyret av SDD, beklager ;)

Men sånn litt seriøst.. Den siste saken var ganske sår, så jeg er redd noen andre på meldinger også er i stand til å få 2 og 2 til å bli 4 hvis jeg skulle nevne noe til en spesifikk der. Og om jeg nå dukker opp på meldinger og ber om epostadressa til "vilkårlig nick", så blir vel det gærent og. Jeg tror jeg skal sjekke galleriet i morgen det er vel noen der som har opplyst epostadresser, har den ikke lagret i favoritter på denne pcen.

Og nå rører jeg fælt her, men jeg tror jeg sier det jeg mener/mener det jeg sier.. stryk det som ikke passer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet ikke om vi snakker om samme person, for den personen jeg kjente igjen er absolutt ikke noe troll hvis det var det du mente. :)

Nei, nei ikke troll, for all del.

Skrevet

Jeg synes at du kan gi beskjed. Men det må gjøres på en måte slik at nicket ikke blir outet. Av den grunn velger jeg og ikke si noe, om jeg tror at jeg kjenner igjen noen.

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg kan kjennes igjen ved og/å feilene mine, det ble gjort i en tråd hvor jeg brukte mitt nick.

Jeg synes det var hyggelig gjort jeg, selv om det ikke er aktuelt for meg, for jeg skriver svært sjeldent anonymt her inne.

Det er den viftendes pekefingeren under ett anonymt nick, jeg reagerer på.

Poenget mitt her er at man skal rette i beste velgåendes, og det gjør de fleste som bruker nick.

Ja, det er det å finne rette måten å gjøre det på som er vanskelig, uten å oute personen. Jeg håper inderlig at jeg var den eneste som registrerte den feilstavingen.

Jeg reagerer ellers ikke på vanlige skrivefeil, men tenker at de som kanskje konsekvent skriver ett ord feil, burde bli gjort oppmerksom på dette. Også fordi de da har muligheten til å gjøre noe med det, så de ikke blir gjenkjent når de vil være helt anonym. Så hvis jeg sier i fra om noe sånt, så er det ikke for å være ekkel, men fordi det er en grei ting å gjøre, synes jeg.

Jeg ville gjerne vite om det, hvis skrivemåten min gjør at jeg kjennes igjen hvis jeg skulle trenge å skrive under med noe annet.

Skrevet

Jeg ser det gjerne om nettene når jeg sitter her og kjeder ræva av meg, og stikker innom og oppdaterer 100 nyeste.

Enkelte har vært veldig enkle å kjenne igjen, spesielt når det kjente nicket plutselig skriver innlegg samtidig.

Men jeg holder naturligvis tett.

Folk flest legger ikke merke til det, og en skrivefeil som går igjen beviser ingenting.

Jeg ser heller ingen grunn til å oute folk hvis jeg tror jeg vet hvilket nick de vanligvis skriver under. Man må få lov til å være anonym.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det er det å finne rette måten å gjøre det på som er vanskelig, uten å oute personen. Jeg håper inderlig at jeg var den eneste som registrerte den feilstavingen.

Jeg reagerer ellers ikke på vanlige skrivefeil, men tenker at de som kanskje konsekvent skriver ett ord feil, burde bli gjort oppmerksom på dette. Også fordi de da har muligheten til å gjøre noe med det, så de ikke blir gjenkjent når de vil være helt anonym. Så hvis jeg sier i fra om noe sånt, så er det ikke for å være ekkel, men fordi det er en grei ting å gjøre, synes jeg.

Jeg ville gjerne vite om det, hvis skrivemåten min gjør at jeg kjennes igjen hvis jeg skulle trenge å skrive under med noe annet.

Jeg gjenkjente også pga den konsekvente skrivefeilen...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg ser heller ingen grunn til å oute folk hvis jeg tror jeg vet hvilket nick de vanligvis skriver under. Man må få lov til å være anonym.

Jeg har skrevet anonyme innlegg her, men de har vært stappfulle av skrivefeil så ingen skulle kjenne meg igjen. Utspekulert, hehe. :)

Skrevet

Det hadde vært strålende om man kunne sende "melding" til det enkelte nick. På Blink har man noe som kalles b-post. Flere nettsteder har liknende ordninger slik at brukerne kan kommunisere privat med hverandre. Da kunne man gitt beskjeden uten å oute vedkommende.

Skrevet

Jeg gjenkjente også pga den konsekvente skrivefeilen...

Ok.. Vanskelig, sant?

Akkurat i den saken der, så var det en lei feil å gjøre.. fikk vondt når jeg så det.

Skrevet

Jeg har skrevet anonyme innlegg her, men de har vært stappfulle av skrivefeil så ingen skulle kjenne meg igjen. Utspekulert, hehe. :)

Dét var jo faktisk en glimrende ídé hvis man vil være anonym (og normalt staver korrekt.) :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Dét var jo faktisk en glimrende ídé hvis man vil være anonym (og normalt staver korrekt.) :-)

Ja, det var et litt pinlig spørsmål, så jeg tenkte jeg måtte kamuflere meg godt. Og så bør man heller ikke ta med smileyer som man pleier, de er veldig avslørende. (Og jeg har dem omtrent i hvert innlegg, de kommer helt automatisk.) :)

Skrevet

Det hadde vært strålende om man kunne sende "melding" til det enkelte nick. På Blink har man noe som kalles b-post. Flere nettsteder har liknende ordninger slik at brukerne kan kommunisere privat med hverandre. Da kunne man gitt beskjeden uten å oute vedkommende.

Ja.. Men da hadde jo straks dette nettstedet blitt forvandlet til noe helt annet. Men det skulle vært opprettet en epostliste, folk kunne laget seg en hotmailkonto som de kun brukte til dol. Så kunne den bli brukt til både sånne tips, og deling av oppskrifter og jeg vet ikke hva :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe.. Du er ikke anonym uansett om du hadde prøvd å framstille deg som søster Bjørg ved nonneklosteret i Bodø engang ;)

Innleggene dine er det intet håp for, de er gjennomsyret av SDD, beklager ;)

Men sånn litt seriøst.. Den siste saken var ganske sår, så jeg er redd noen andre på meldinger også er i stand til å få 2 og 2 til å bli 4 hvis jeg skulle nevne noe til en spesifikk der. Og om jeg nå dukker opp på meldinger og ber om epostadressa til "vilkårlig nick", så blir vel det gærent og. Jeg tror jeg skal sjekke galleriet i morgen det er vel noen der som har opplyst epostadresser, har den ikke lagret i favoritter på denne pcen.

Og nå rører jeg fælt her, men jeg tror jeg sier det jeg mener/mener det jeg sier.. stryk det som ikke passer.

Det du kan gjøre er å gå inn på søkesiden og søke på det aktuelle nicket på forum for meldinger.

Hvis du er heldig har h*n en eller gang lagt ut e-postadressen sin der.

Hvis ikke kan du legge ut din e-postadresse på meldinger nå, vise til denne tråden, og satse på at nicket forstår hvem du sikter til og tar kontakt.

Skrevet

Ja, det var et litt pinlig spørsmål, så jeg tenkte jeg måtte kamuflere meg godt. Og så bør man heller ikke ta med smileyer som man pleier, de er veldig avslørende. (Og jeg har dem omtrent i hvert innlegg, de kommer helt automatisk.) :)

Her også: :-)

Skrevet

Det du kan gjøre er å gå inn på søkesiden og søke på det aktuelle nicket på forum for meldinger.

Hvis du er heldig har h*n en eller gang lagt ut e-postadressen sin der.

Hvis ikke kan du legge ut din e-postadresse på meldinger nå, vise til denne tråden, og satse på at nicket forstår hvem du sikter til og tar kontakt.

Det var lurt :) takk

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok.. Vanskelig, sant?

Akkurat i den saken der, så var det en lei feil å gjøre.. fikk vondt når jeg så det.

Det beste er ikke å gjøre noe!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Skal man først kritisere rettskriving, så kan man vel gjøre det under nick - med mindre man vet at man gjør det på en ekkel måte, og ikke vil få pes for det senere. At det blir på en små"ondskapsfull" måte liksom. Det er vel der det ligger for de som kritiserer under anonymt nick.

Men noe jeg synes er leit, er at det er noen her som outer seg selv her, når det er den samme skrivefeilen som går igjen, og man skjønner at personen vil være anonym akkurat i den tråden. Og dette har vært i ganske sårbare tråder, hvor jeg godt kan forstå at man ikke vil bli kjent igjen av NOEN her inne, selv ikke de man er på godfot med og kanskje snakker på msn, eller har truffet. Burde jeg ha tipset personen om skrivefeilen, at den er gjennomgående feil og at jeg, og sikkert andre, legger merke til det, og at h*n da kanskje burde passe seg for å snakke om for graverende ting her inne? Eller bør man bare overse skrivefeil og håpe at ingen andre henger seg opp i det heller?

"Men noe jeg synes er leit, er at det er noen her som outer seg selv her, når det er den samme skrivefeilen som går igjen, og man skjønner at personen vil være anonym akkurat i den tråden."

Jeg har sett akkurat det samme, og også tenkt at jeg håper at h*n ikke blir gjenkjent nå, og i hvert fall ikke outet!

I sånne tilfeller må man for all del ikke påpeke skrivefeilen i den anonyme tråden, så ikke flere tenker over det.

Skrevet

Jeg synes generelt at retting av andres tekst er en uting, og spesielt når det kun er det som blir skrevet i svaret (hovedinnlegget kan være en utblåsning av en frustrasjon, eller en trist opplevelse, og så er alt man får i retur: "Det skrives ikke slik, det skrives _slik_"...). Alle skjønner som regel allikevel veldig godt hva som var ment, selv om ett og annet ord kan være stavet litt kreativt.

Eksempelet blame nevner er imidlertid veldig interessant, og jeg tror nok jeg også ville forsøkt å komme i kontakt med denne personen for å luke vekk kjennetegnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...