Gå til innhold

Rettskriving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg skal tro på Mrxx sitt syn på deg, vil jeg helst ikke vite hva dere skal finne på *fnis*

Jeg er alltid til å stole på:-)

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

6

• Dorthe

5

• hidi, the scorpion

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, det er det å finne rette måten å gjøre det på som er vanskelig, uten å oute personen. Jeg håper inderlig at jeg var den eneste som registrerte den feilstavingen.

Jeg reagerer ellers ikke på vanlige skrivefeil, men tenker at de som kanskje konsekvent skriver ett ord feil, burde bli gjort oppmerksom på dette. Også fordi de da har muligheten til å gjøre noe med det, så de ikke blir gjenkjent når de vil være helt anonym. Så hvis jeg sier i fra om noe sånt, så er det ikke for å være ekkel, men fordi det er en grei ting å gjøre, synes jeg.

Jeg ville gjerne vite om det, hvis skrivemåten min gjør at jeg kjennes igjen hvis jeg skulle trenge å skrive under med noe annet.

Jeg tror jeg mener hvilken skrivefeil du sikter til.

Så lenge det gjøres på en fin måte, synes jeg man kan si ifra. Det er høfligheten og velveiljen jeg etterlyser.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg synes generelt at retting av andres tekst er en uting, og spesielt når det kun er det som blir skrevet i svaret (hovedinnlegget kan være en utblåsning av en frustrasjon, eller en trist opplevelse, og så er alt man får i retur: "Det skrives ikke slik, det skrives _slik_"...). Alle skjønner som regel allikevel veldig godt hva som var ment, selv om ett og annet ord kan være stavet litt kreativt.

Eksempelet blame nevner er imidlertid veldig interessant, og jeg tror nok jeg også ville forsøkt å komme i kontakt med denne personen for å luke vekk kjennetegnet.

Det du beskriver synes jeg også er en uting. Skal man rette på noe, må det være velmenendes og man må se tråden an.

Vi skjønner jo hva som er ment i så og si alle tilfeller.

Skrevet

"Men noe jeg synes er leit, er at det er noen her som outer seg selv her, når det er den samme skrivefeilen som går igjen, og man skjønner at personen vil være anonym akkurat i den tråden."

Jeg har sett akkurat det samme, og også tenkt at jeg håper at h*n ikke blir gjenkjent nå, og i hvert fall ikke outet!

I sånne tilfeller må man for all del ikke påpeke skrivefeilen i den anonyme tråden, så ikke flere tenker over det.

Nei, det er jo klart, man skal få lov å være anonym. Men jeg tenker at hvis det er et "kjent" nick, som kanskje har relasjoner her inne, så kan det være greit at h*n får greie på at innlegget ikke var så anonymt allikevel.. Selvfølgelig ikke i den tråden, men sånn for ettertid.

Skrevet

Nei, det er jo klart, man skal få lov å være anonym. Men jeg tenker at hvis det er et "kjent" nick, som kanskje har relasjoner her inne, så kan det være greit at h*n får greie på at innlegget ikke var så anonymt allikevel.. Selvfølgelig ikke i den tråden, men sånn for ettertid.

Jeg er litt indiskret, men: Tenker du på feil av typen de/di? Sånn eksempelvis?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men vent såpass lenge i ettertid med å påpeke det, at ikke flere tenker over det. Med mindre du har mailadressen til vedkommende, selvsagt.

Jeg har ved et par anledninger kjent igjen anonyme nick som jeg kjenner godt fra msn. Da har jeg kjent dem igjen på innhold, ikke skrivefeil. I et tilfalle valgte jeg å si i fra til vedkommende at h*n var gjenkjent av meg.

Morsomt nok, så hadde personen gjort et par små forandringer på historien nettopp for at ikke jeg skulle kjenne h*n igen :) Men jeg gjorde det altså likevel.

I et annet tilfelle unnlot jeg å si i fra, men det var fordi innlegget var såpass sensitivt, at jeg antok at personen det gjaldt (ikke den samme) ikke ville ønske å vite at jeg visste.

Så man må vurdere fra tilfelle til tilfelle hva man skal gjøre.

Annegunn kjente forresten meg igjen på en skrivefeil en gang, og informerte meg via mail. Det satte jeg stor pris på :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg er alltid til å stole på:-)

Hmmm, skeptisk... ;)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men vent såpass lenge i ettertid med å påpeke det, at ikke flere tenker over det. Med mindre du har mailadressen til vedkommende, selvsagt.

Jeg har ved et par anledninger kjent igjen anonyme nick som jeg kjenner godt fra msn. Da har jeg kjent dem igjen på innhold, ikke skrivefeil. I et tilfalle valgte jeg å si i fra til vedkommende at h*n var gjenkjent av meg.

Morsomt nok, så hadde personen gjort et par små forandringer på historien nettopp for at ikke jeg skulle kjenne h*n igen :) Men jeg gjorde det altså likevel.

I et annet tilfelle unnlot jeg å si i fra, men det var fordi innlegget var såpass sensitivt, at jeg antok at personen det gjaldt (ikke den samme) ikke ville ønske å vite at jeg visste.

Så man må vurdere fra tilfelle til tilfelle hva man skal gjøre.

Annegunn kjente forresten meg igjen på en skrivefeil en gang, og informerte meg via mail. Det satte jeg stor pris på :)

Det er nok lett å kjenne igjen noen som man har pratet mye med ja, veldig mange har helt egne måter å formulere seg på. Og jo flere man kjenner her inne, jo vanskeligere blir det kanskje å være anonym. Det er ingen som har oppdaget hvor søt, snill, hyggelig og morsom jeg kan være, så jeg er ikke så veldig plaget med at noen kjenner meg :P

Så har du jo selvfølgelig helt rett i det med å vente litt, det har jeg forsåvidt gjort. Så håper jeg bare rette vedkommede tar kontakt eller skjønner hintet og tar det til etteretning (hvis h*n føler det er nødvendig)

Jeg ville også satt pris på noe sånt som Annegunn gjorde. :) Man vet jo ikke om man er gjenkjent av en nabo eller kollega, man kommer jo ofte med avsløringer om hvor man f.eks bor, jobber, antall unger, familie osv når man skal svare noen, ting som tilsammen blir informasjon som kan gjøre at man blir gjenkjent. Og da er det jo greit å vite at et innlegg man trodde man hadde anonymisert kanskje ikke var så anonymt likevel.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...