Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??


Anbefalte innlegg

Hei jeg har fulgt med på debatten i stringen: Var jeg litt umennesklig? og jeg er grundig provosert. Her er det mange spørsmål som må stilles:

Hva er lekser?

Er lekser differensiert? (lagt opp etter hver enkelt)

Handler lekser om kunnskap eller drill?

Handler lekser om å disiplinere ugene OG foreldrene?

Er lekser lagt opp på en slik måte at unger som går på SFO har fri når mor og far har fri?

Gjør pappa lekser med barna, eller er dette nok en mamma oppgave??

Er lekselesing med på og gjøre barn fra "dårlige" hjem enda mer utsatt. Eller hva hvis mor får kreft? Er leksene viktige da?

Skal foreldre blande seg opp i lekse lesing? Rette skrivefeil /regnefeil?

Blir barn lesere av å repitere tanketomme setninger. Det er ihvertfall ikke kunnskap som står i fokus i første-andreklasse (merkelig nok)

Personlig er jeg - på god faglig grunn- MOT at ungene har lekser. Jeg er for mer kunnskap, mindre drill og lengre skoledager. Gjør kunnskap sexy, ikke bare forj./forverdelig. Og sorry mødre, men jeg tror det er nettopp det dere gjør med de holdnigene dere har. Det finnes ting som bare må gjøres er en setning som går igjen. Det må ungene lære tidlig? Dere kan jo velge barnas parti fremfor skolens.Det er noe som må gjøres.

Fy på dere!!! Snu og gjør noe med det.

Fortsetter under...

  • Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs.Biko

    44

  • Sofline

    22

  • org

    14

  • calendula

    13

Mest aktive i denne tråden

Gå mot skolen da mener du? Er ingen andre enn barnet det vil gå utover... Vil ikke klare å henge med, går glipp av pensum og kan få problemer med å følge med i timen og på prøver. Vi skal i hvert fall IKKE boikotte lekser når poden blir så stor. At de skal ha så himla mye lekser synes jeg er unødvendig. Litt fritid bør man ha, og det gjelder både voksne og barn. men lekser må gjøres mener nå jeg..

Jeg synes det er bra at ungene lærer seg å jobbe selvstendig, lærer studieteknikk og å sette av tid til egenarbeid.

Har nok av eksempler på oppvakte unger som aldri har lært å jobbe, men har seilt igjennom grunnskolen for så å få en skikkelig smell på videregående eller universitet fordi de aldri har lært å jobbe selvstendig med riktig studieteknikk.

Jeg synes det er bra at ungene lærer seg å jobbe selvstendig, lærer studieteknikk og å sette av tid til egenarbeid.

Har nok av eksempler på oppvakte unger som aldri har lært å jobbe, men har seilt igjennom grunnskolen for så å få en skikkelig smell på videregående eller universitet fordi de aldri har lært å jobbe selvstendig med riktig studieteknikk.

Fint med alt det du sier, men det har ikke med leksearbeid å gjøre. Alt det der kan gjøres i skoletiden.

Genialitet blir ofte oversett i skolen, og problemet som Einstein hadde f.eks. var jo at han ikke opprøfte seg som læreren forventet.

Hva er den gode faglige grunnen til at du er mot?

Jeg synes lekser er ok bla. fordi det knytter sammen skole og hjem og gir oss foreldre anledning til å se hva de jobber med på skolen og på hvilket nivå og hvordan barnet mestrer dette nivået. Man kan diskutere hvor mye og hvor tilrettelagte leksene bør være, men det nivået vi har synes jeg er greit.

Når det nå en gang er lekser, er jeg tilhenger av å være streng med å få dem gjort. Dette dreier seg om å lære seg viktigheten av skolen og å at det faktisk også må koste litt å lære. Det er også viktig å få gode arbeidsvaner tidlig, selv om man selvfølgelig kunne ventet noen år med å innføre lekser.

Gå mot skolen da mener du? Er ingen andre enn barnet det vil gå utover... Vil ikke klare å henge med, går glipp av pensum og kan få problemer med å følge med i timen og på prøver. Vi skal i hvert fall IKKE boikotte lekser når poden blir så stor. At de skal ha så himla mye lekser synes jeg er unødvendig. Litt fritid bør man ha, og det gjelder både voksne og barn. men lekser må gjøres mener nå jeg..

NOEN må gå mot skolen. Og hvis ikke vi gjør det hvem ellers. Hvis du ikke tør å gå mot skolen fordi du er redd for at det går utover ungen din, ja da har du jo sagt alt om hvor fantastisk du syns skolen er.

Det er forresten mange lærere som er enige med at leksene er feil, men de tør ikke si det for det har voldsomme konsekvenser.

Annonse

Fint med alt det du sier, men det har ikke med leksearbeid å gjøre. Alt det der kan gjøres i skoletiden.

Genialitet blir ofte oversett i skolen, og problemet som Einstein hadde f.eks. var jo at han ikke opprøfte seg som læreren forventet.

Nei, det å venne seg til å sette av litt tid etter skoletid (evt etter forelesning på høyere nivå), søndag ettermiddag, fredag kveld eller når det nå er nødvendig kan ikke læres i skoletiden.

Jeg vet ikke om jeg forsto alt, men her er noen av mine synspunkter:

- Jeg tror ikke det er så lurt at jeg, selv om jeg kan være litt uenig i enkelte detaljer, begynner å overstyre skolen allerede de første årene. Uenighet bør tas på foreldremøte eller med læreren, ikke ved at jeg sier til junior at vi blåser i hva som står på lekseplanen og gjør som vi vil.

- Jeg viser ungene at jeg synes det er viktig å gjøre leksene, men jeg er ikke 100% rigid på detaljer om hva som gjøres når. Minstemann har ofte lekser av typen "les i 10 minutter" - sånt kan jeg f.eks. tillate å overføre til en annen dag.

- Hittil synes jeg leksemengden i småskolen har vært passe, i ungdomsskolen synes jeg det var for mye - mest fordi det virker som om de egentlig setter av tid til å jobbe med ting på skolen, men så brukes de timene til noe annet i stedet (inkludert mye tull), og dermed må alt gjøres hjemme. Du finner en tråd om dette temaet på Tenåringsforum, den er fra ifjor og heter "Jeg klarer ikke jobben likevel".

- Jeg tror absolutt at oppfølgingen hjemmefra med lekser o.l., har noe å si for hva barna får med seg. For de eldre (ref. samme tråd) har de større innleveringene også noe å si for karakterene.

- Så lenge det er mye lekser på ungdomsskolen og videregående, tror jeg det er nødvendig å ha dem også i småskolen

- Hos oss er lekser en mammaoppgave, evt. kan storesøster veilede lillebror. Jeg synes ungdomsskolen var beinhard mht. hjemmearbeid, det er faktisk bedre på videregående, fordi de har studietimer hvor de kan få gjort en del.

Gjest skjerp deg mrs.biko

jeg synes barna skal ha lekser hjemme,synes det er ok og følge med på hva de lærer.

hos oss er det vel stort sett jeg som hjelper

henne med lekser,men det er fordi det er jeg som er hjemme om dagen.

men du hadde vel bedt barnet ditt om og ikke gjøre lekser før pappa kommer hjem,bare for att han skal være med på det.

jeg synes det er så mange forskrudde meninger blandt dere mødre..

dere er så opptatt av att far skal gjøre det samme som mor..

skjerp dere....

Hva er den gode faglige grunnen til at du er mot?

Jeg synes lekser er ok bla. fordi det knytter sammen skole og hjem og gir oss foreldre anledning til å se hva de jobber med på skolen og på hvilket nivå og hvordan barnet mestrer dette nivået. Man kan diskutere hvor mye og hvor tilrettelagte leksene bør være, men det nivået vi har synes jeg er greit.

Når det nå en gang er lekser, er jeg tilhenger av å være streng med å få dem gjort. Dette dreier seg om å lære seg viktigheten av skolen og å at det faktisk også må koste litt å lære. Det er også viktig å få gode arbeidsvaner tidlig, selv om man selvfølgelig kunne ventet noen år med å innføre lekser.

Hei Det er litt teit at jeg ikke kan se innlegget ditt mens jeg svarer. For det første har jeg flere pedagogiske grunner (og pedagogisk utdanning) for å betvile at lekser i småskolen har noen særlig god funksjon. Jeg er spesielt bekymret for individuelle opplæringsplaner, og hvilken plass de har i lekselesing. Tror at reproduksjon av sosial ulikhet forsterkes gjennom leseleksing, for å si det litt vanskelig.

Tror vi hedde tjent på å overflytte samarbeid hjem-skole over i noe mer prosjekt/tema arbeid aktig. Ungene kan øve automatisering på skolen, og skole-hjem kan ha fellesmøter om f.eks barneoppdragelse. Er enig i at den faglige utviklingen følges bra med lekser, og det må man jo finne en måte å løse. F.eks at arbeidsbøker blir med hjem på fredag, eller at det er en felleslekse i månden; bak en kake, regn om porsjoner osv.Foreldre er jo en ressurs for ungene, og det bør de fortsette å være.

Det hadde vært tusen ganger mer fruktbart om ungene kunne bli med en dag på jobben, og som en del av skoleprosjekt. Slik blri skolering et samfunnsoppdrag, ikke en individualisert oppgave.

Tror jeg svarte på alt nå:)

Svært mange avferdighetene ungene skal lære på skolen er avhenigig av mengdetrening.

Elevene får rett og slett ikke nok mengdetrening sammen med en voksen som kan følge dem opp i løpet av en skoledag.

Jeg jobber på videregående og ser tydelig forskjell på de elevene som har en rutine med å gjøre lekser og dem som ikke har det.

Ungdomsskolene har arbeidsplaner og en del faglig flinke elever som ikke har de helt høye ambisjonene har klart seg uten å gjøre lekser i 3 år. Når de kommer på vgs blir arbeidsmengden såpass stor at de må jobbe hjemme for å få nok mengdetrening. Det tar som regel nokså lenge for det går opp for disse elevene at de ikke får gode karakterer på vgs uten å gjøre lekser.

Hos oss i hjemmet er det som regel pappaen som gjør leksene med førsteklassingen vår.

Nei, det å venne seg til å sette av litt tid etter skoletid (evt etter forelesning på høyere nivå), søndag ettermiddag, fredag kveld eller når det nå er nødvendig kan ikke læres i skoletiden.

Erfaringsmessig er det ikke unger som har blitt voldsomt fulgt opp mht lekser fra hjemmet som er de som tar høyere utdanning. Å sette seg ned etter forelesning tilhører faktisk studier, forelesning er supplement til pensa, ikke omvendt. Å lære å lære er en komplisert prosess, kommer ikke gjennom disiplinering.

Annonse

Gjest mor til førsteklassing

NOEN må gå mot skolen. Og hvis ikke vi gjør det hvem ellers. Hvis du ikke tør å gå mot skolen fordi du er redd for at det går utover ungen din, ja da har du jo sagt alt om hvor fantastisk du syns skolen er.

Det er forresten mange lærere som er enige med at leksene er feil, men de tør ikke si det for det har voldsomme konsekvenser.

Hei.

Jeg er faktisk litt enig i det du skriver. Jeg og min datter har flyttet et par ganger i løpet av første klasse, og opplevd ulike skoler.

Min opplevelse av det er at graden av leksegiving varierer sterkt. Det gjør dagsplanene, og emneplanene. I de skolene vi har vært innom, har også alderssammensetningen på lærerne variert sterkt.

I den første skolen vi var innom var det flere yngre lærere enn i vår nåværende. Men i den første skolen var skoledagen også friere. De jobbet bla med PLAGG, lærte døvespråk og la veldig vekt på at barna skulle være snille og ta vare på hverandre. I tillegg startet dagen med en stille stund med massasje.

På vår nåværende skole er lærerne eldre. Det kan jeg godt si, fordi jeg selv hadde de samme lærerne for 30 år siden, som min datter har på småskolen i dag. Terskelen for å endre på rutiner som oppsett av ukeplan ol. er mye høyere enn i den første skolen.

Dagen starter med en morgensang, og deretter går de løs på dagsplan - enten det er norsk, lesing,skriving eller matematikk. Det kan hende, hvis barna har vært snill, at de kan ha en koslig time, siste time fredag.

Det er enkelt å si at skolen skal være styrt av lekser og rutiner. Men forsking viser faktisk at barn lærer best om det står i forhold til barns interesser. Dette er vanlig småbarnspedagogikk fra barnehagen. Jeg har vanskelig for å tro at denne pedagogikken slutter med ett barna begynner i første klasse.

Jeg har ikke tro på at barn skal ha lekser hver dag, om ikke disse leksene betyr noe for det enkelte barn. Jeg har ikke tro på at lekser skal være en slags konkurranse om hvem som løser leksene best, og deretter skal barnet måles sammen med de andre på en karakterskala.

Jeg er helt enig med deg, i at vi foreldre skal, kan og bør stille spørsmål til arbeidet i skolen. Grunnen til at så få tenker over denne muligheten, er fordi de færreste vet hva som foregår i skolehverdagen. Og lærerne gir oss heller ikke noe innsyn i det, slik som vi fikk i barnehagen. Derfor får lærere og den norske skole, trone som de vil, og det de sier blir ofte oppfattet som den eneste sannhet. En sannhet som få vet, kan og vil stille spørsmål til.

I tillegg til det AV sier, så er den illusjon å tro at all kunnskap skal kunne komme uten drilling. Noen ting må man rett og slett øve på gjentatte ganger for å bli flink! Jo mer man leser, jo flinkere blir man.

Hei sann

EE, mente du det?? Kunnskap er ikke innøvd stoff. Definisjonen av kunnskap er noe man forstår, kan og behersker. Å kunne gangetabellen er smart, (fordi det er lønnsomt) men kunnskap er det ikke. Derimot er det å kunne slå opp i et leksikon, og reflektere over et saksområde kunnskap. Det er ikke noe faglige argumenter for drill, tror siste gang jeg leste om drill var i N39, som ble skrevet rund 1935. Dagens lærebøker som læreskolestudenter leser sier ingen ting om hverken drill,eller lekser. Det gjør heller ikke dagens læreplan. Derimot sies det vel ett og annet om automatiskering.

Hei sann

EE, mente du det?? Kunnskap er ikke innøvd stoff. Definisjonen av kunnskap er noe man forstår, kan og behersker. Å kunne gangetabellen er smart, (fordi det er lønnsomt) men kunnskap er det ikke. Derimot er det å kunne slå opp i et leksikon, og reflektere over et saksområde kunnskap. Det er ikke noe faglige argumenter for drill, tror siste gang jeg leste om drill var i N39, som ble skrevet rund 1935. Dagens lærebøker som læreskolestudenter leser sier ingen ting om hverken drill,eller lekser. Det gjør heller ikke dagens læreplan. Derimot sies det vel ett og annet om automatiskering.

"EE"?

Hvordan mener du man skal bli flink til f.eks å lese, hvis man ikke øver jevnlig?

Jeg vet ikke om jeg forsto alt, men her er noen av mine synspunkter:

- Jeg tror ikke det er så lurt at jeg, selv om jeg kan være litt uenig i enkelte detaljer, begynner å overstyre skolen allerede de første årene. Uenighet bør tas på foreldremøte eller med læreren, ikke ved at jeg sier til junior at vi blåser i hva som står på lekseplanen og gjør som vi vil.

- Jeg viser ungene at jeg synes det er viktig å gjøre leksene, men jeg er ikke 100% rigid på detaljer om hva som gjøres når. Minstemann har ofte lekser av typen "les i 10 minutter" - sånt kan jeg f.eks. tillate å overføre til en annen dag.

- Hittil synes jeg leksemengden i småskolen har vært passe, i ungdomsskolen synes jeg det var for mye - mest fordi det virker som om de egentlig setter av tid til å jobbe med ting på skolen, men så brukes de timene til noe annet i stedet (inkludert mye tull), og dermed må alt gjøres hjemme. Du finner en tråd om dette temaet på Tenåringsforum, den er fra ifjor og heter "Jeg klarer ikke jobben likevel".

- Jeg tror absolutt at oppfølgingen hjemmefra med lekser o.l., har noe å si for hva barna får med seg. For de eldre (ref. samme tråd) har de større innleveringene også noe å si for karakterene.

- Så lenge det er mye lekser på ungdomsskolen og videregående, tror jeg det er nødvendig å ha dem også i småskolen

- Hos oss er lekser en mammaoppgave, evt. kan storesøster veilede lillebror. Jeg synes ungdomsskolen var beinhard mht. hjemmearbeid, det er faktisk bedre på videregående, fordi de har studietimer hvor de kan få gjort en del.

Jeg er helt enig i at motsetninger til skolen skal tas opp uten barnas viten. Unntaket er når barna trenger vår støtte. Jeg måtte gi beskjed på foreldresamtale om at lærer burde holde ironi utenfor. Det var ikke særlig ok, men det var den eneste måten å være lojal ovenfor barnet mitt.

Er enig i at oppfølging hjemmefra er en viktig faktor fro hvordan det går. Eller som Clemet sa at det spiller ingen rolle hva middelklassebarn får ut av skolen, de får det hjemmefra uannsett.

Poenget er at mine barn alltid vil klare seg, men nabogutten har ikke en sjans i havet.

Gjest lekser er et pluss.

Jeg mener at ungene har godt av å strukturere fritiden sin mellom lek og alvorligere ting. Og da blir lekser det alvorlige på den alderen som omtales.

Jeg hadde selv aldri klart å gjennomføre skolegang uten å lese lekser fra jeg var liten. Er av den sorten som må terpe mange ganger for å huske ting som skal læres.

Er også imot lengre skoledag. Mine barn er veldig trøtte etter den tiden de allerede har på skolen i dag. Og hvis de skulle ha vært der lengre hadde de ikke klart å lære noe mer. Barna mine trenger en pause på ettermiddagen til å leke enten det er på sfo eller hjemme. Deretter er de klare for lekselesing på sen ettermiddag eller tidlig kveld.

Hos oss så er det far som hjelper med leksene fordi mor jobber skift. Det er gøy å være med på leksene og se hvilkne fremskritt ungene gjør for hver uke. Og vi kan følge med pensum og vite hva vi kan pugge ekstra på i hverdagen vår som kan bindes til stoffet som læres.

jeg synes barna skal ha lekser hjemme,synes det er ok og følge med på hva de lærer.

hos oss er det vel stort sett jeg som hjelper

henne med lekser,men det er fordi det er jeg som er hjemme om dagen.

men du hadde vel bedt barnet ditt om og ikke gjøre lekser før pappa kommer hjem,bare for att han skal være med på det.

jeg synes det er så mange forskrudde meninger blandt dere mødre..

dere er så opptatt av att far skal gjøre det samme som mor..

skjerp dere....

Nei. Jeg er ikke opptatt av at far skal gjøre det samme som mor. Selv om vi deler oppgaven hjemme hos oss. Derimot er jeg for at mødre skal slippe kontrollen. Jeg tror noen mødre har et ganske intenst kontrollbehov, og ikke er villige til å overlate så mye som en millimeter faktisk ansvar til far.

Men uannsett var det vel leksene det dreide seg om.Betyr det at ungene dine slipper sfo, og er utvilte kl. 17? Husk at mange unger begynner dagen kl. 7.30 og slutter 17, så skal de hjem og gjøre lekser. Hvis de da ikke gjorde det på SFO, barna mine liker ikke å gjøre lekser der. Så vi gjør norsk/engelsk mens jeg lager mat, og mannen min tar matte/naturfag på stuen. Ved bordet tar vi samfunnsfag/historie/geografi og KRL som vi er mot.

Tror ikke vi representerer de "dårlige" foreldrene, men at lekser er en trosbekjennesler er jeg mot.

Gjest venter tredjemann

Gode arbeidsvaner og selvstendighet er viktig når barna kommer opp i årene - og jeg er av den mening at lekser er med på å gi barna det. Ser ingen grunn til at det skal være masse lekser, men noen få meningsfylte oppgaver.

Enkelte ting, som f.eks. lesing, er avhengig av mengdetrening for å mestres. Helt naturlig at det er et sammarbeid med skolen der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...