Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs.Biko

    44

  • Sofline

    22

  • org

    14

  • calendula

    13

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med deg, lekser er helt unødvendig. Og jeg mener dette fordi:

Mange barn i småskolen (de fleste?) går på SFO i tillegg til skolen. Dvs de kommer hjem kanskje halv fem-fem, og så skal de få litt middag, kanskje slappe av / leke litt, og så skal de altså sette seg ned med lekser. Det er alt for lang dag for barna, og det er vanskelig å få organisert det rent praktisk i mange familier.

Påstandene om at barna må lære å strukturere fritiden sin syns jeg er tull. Jeg mener derimot at de skal lære å kjenne forskjellen på nettopp fritid (som er ens egen tid, og kan disponeres etter eget hode), og "arbeidstid" som er skoletiden. De burde lære gode arbeidsvaner i skoletida, og lære å ta fri fra pliktene på ettermiddagen.

Jeg tror ikke lekser gjør noen til bedre mennesker, og jeg tror at mye leksepress snarere resulterer i skoletrøtte barn som faller av lasset, enn ivrige små studenter som tar ansvar for sin egen læring.

Skoledagen kunne helt greit vært utvidet med en skoletime om dag, og så hadde de helt leksefri etterpå. hvis det er sånn at skoledagen blir for tung sammenhengende burde det heller legges opp til en SKIKKELIG pause midt på dagen, i forbindelse med matpausen, gjerne to timer, f.eks. matpause, frilek og en time gym midt på dagen.

Når barna (og foreldrene) kommer hjem må de få lov til å ha fri, mener jeg.

Som en av de få er jeg helt enig med deg!

Jeg er på mange måter enig med deg (og jeg er lærer..). Den eneste grunnen jeg kan se mht å ha lekser, er at foreldrene da lettere ser hva ungene egentlig lærer på skolen.

Barna går på skolen/SFO store deler av dagen og burde få sluppet lekser utpå ettermiddagen/kvelden. Noen unger jobber raskt med leksene, mens andre sliter. Noen får god oppfølging hjemme, mens andres foreldre ikke gidder å interessere seg for leksene etc.. Urettferdig!

Har ei i 2. klasse. Jeg har tro på at lekser er bra. Når ho gjør lekser har ho ro til å gjøre dette. Vi bruker litt tid sammen noen dager for å snakke om det.

Jeg tror ikke at du plutselig klarer å venne deg til å gjøre ting når du kommer på ungdomsskolen. Dette er noe du må ha lært fra tidlig alder.

MEN at barn skal sitte i timesvis tror jeg ikke fører noe godt med seg.

Men jeg har det kanskje enkelt ettersom snuppa synes det er helt OK å gjøre lekser. Ofte koser ho seg denne stunden.

Når ble intensjonen fulgt opp.

Mine barn har IKKE differensiering, og jeg kjenner ingen andre foreldre med differensierte lekser heller. Får dine det??

Ja, jenta mi får det.

Jeg gir differensierte lekser til elevene mine på vgs også.

Annonse

Er ikke det disiplinering?

Uten selvdisciplin vil ingen klare å lære.

Selv om det skal være voldsomt inn for tida at læring skal være lysbetont, er det ikke å komme vekk ifra at det ikke er like gøy å lære til alle tider.

Og nei, jeg er ikke noe gammeldags pedagog.

Jeg er på mange måter enig med deg (og jeg er lærer..). Den eneste grunnen jeg kan se mht å ha lekser, er at foreldrene da lettere ser hva ungene egentlig lærer på skolen.

Barna går på skolen/SFO store deler av dagen og burde få sluppet lekser utpå ettermiddagen/kvelden. Noen unger jobber raskt med leksene, mens andre sliter. Noen får god oppfølging hjemme, mens andres foreldre ikke gidder å interessere seg for leksene etc.. Urettferdig!

Ja vi diskuterte dette med hjem-skole tidligere i stringen. Det bør jo kunne løses. Tror egentlig alle foreldre syns det er ok å følge opp ungene sine, men det er noe med måten som ofte blir så feil. Hva med månedsoppgave til hjemmet: det kan jo gi barn fra sk svake hjem noe å være stolte over: Min pappa kan alt om fisking er jo like kuult som min mamma er professor:))

jeg har en 2.klassing som er matte-opptatt. Vi må lage mattestykker til han heletiden. Av typen 27+6, 11+33 osv. han har begynt med tier-overgang. Problemet er at han ikke har tilpasset undervisning, eller lekser. hans lekser er av typen 1+3+4

eller annet uten tierovergang, og ihvertfall ikke større tall.

Han har begynt med ganging og deling også. Lite geni og bare gøy med han, men han kjeder seg jo veldig med leksene.

Den andre gutten min er motsatt, helt håpeløs i fagstoff og får masse røde streker og merker. Det tok litt tid før jeg skjønte at jeg måtte rette opp leksene hans. Mesteparten av leksene har dreid seg om å lære han å skrive skjønnskrift, og nå når han går i 6.klasse har de endelig skjønt at det er umulig. Selv om vi har vært mot det hele tiden. Frem til nå har han grått over leksene hver dag, det går bedre nå fordi han er flink til å lese. Dessuten er han klok og har mye kunnskap. Men nei- han kan ikke gangetabellen.

Dette var jo nesten komisk, men jeg har erfaringer som er veldig lik dine. En gutt som har grått over leksene fra dag en p.g.a. store oppmerksomhetsproblemer. Hver dag satt han 3-4 timer med leksene dersom han skulle gjøre alt. Ikke fordi det var så forferdelig mye, men fordi han ikke klarte å holde fokus.

(Vi fikk forandret på dette etter hvert)

Jeg har også en gutt som ligger langt foran de andre i klassen, spesielt i matte.

For ham er det en lidelse å ha fargeleggingslekse når han egentlig helst vil finne ut av hva matematikk for 6.klasse inneholder av spennende ting(han går i 3.klasse)

Jeg har ingen A4-barn som er midt i målgruppa for skoleopplegget. Kanskje det er derfor jeg er så skeptisk.

Har ei i 2. klasse. Jeg har tro på at lekser er bra. Når ho gjør lekser har ho ro til å gjøre dette. Vi bruker litt tid sammen noen dager for å snakke om det.

Jeg tror ikke at du plutselig klarer å venne deg til å gjøre ting når du kommer på ungdomsskolen. Dette er noe du må ha lært fra tidlig alder.

MEN at barn skal sitte i timesvis tror jeg ikke fører noe godt med seg.

Men jeg har det kanskje enkelt ettersom snuppa synes det er helt OK å gjøre lekser. Ofte koser ho seg denne stunden.

Tror det er selve hovedpoenget her. Noen barn, helst jenter, syns lekser er hyggelig. Og det er jenter med musefletter som har definert skolen, ikke gutter med adhd (det har jo snart alle sammen!! :)))

T

På lekseplanen til min andreklassing barn stod det at foreldrene skal lese noen setningene for barna hver dag fra et ark. Men det er vel ikke lesing? Lesing er Harry Potter, Narnia, Brødrene løvhjerte og sånt. Dessuten deler vi en leseløve, annen-hver side.

Tror kanskje at lesekampanje delvis er lekser, men ungene skal jo lese mest mulig da i denne perioden. Jeg syns det var kjempe gøy.

Det er ikke snakk om noen setninger hos oss i allefall. Foreldrene har fått beskjed om å lese for ungene sine - alderstilpassede bøker som du antyder.

Ja, jenta mi får det.

Jeg gir differensierte lekser til elevene mine på vgs også.

Heldige du. Det er forrøvrig større forskjell mellom lærere enn mellom skoler. Men antakelig ikke når det gjelder dette spørsmålet, for slikt er oftest bestemt på skolenivå.

Problemet er bla at differensiering er ivaretatt i de nye lærebøkene, f.eks i matte. Men fremdeles er det jo ikke reell differensiering, fordi barn ikke får lov til å bevege seg utenfor bokas grenser. Rein kosmetikk! Og lærere flest begynner i boka på s.1 og slutter på s.53. Jeg har tillogg med oppleved at gymtimer er flyttet i 5 klasse fordi lærer mente de lå etter i matte-pensum fordi de ikke var ferdige med boka(det er jo en morsom historie da).

Vi har søkt om å få justere leksene etter våre sønner, men da må de først gjøre skolens lekser, så kan de evn gjøre det vi mener er relevant for ungene. Det hjelper lite at vi kan læreplanen utenatt og begge jobber innen pedgogisk forskning.

Det er ikke snakk om noen setninger hos oss i allefall. Foreldrene har fått beskjed om å lese for ungene sine - alderstilpassede bøker som du antyder.

Hvis man først skal ha lekser er jo det veldig bra. Hva gjør de med fremmedspråklige foreldre?

Annonse

Hvis man først skal ha lekser er jo det veldig bra. Hva gjør de med fremmedspråklige foreldre?

Faktisk har de fremmedspråklige i min datters klasse fått med seg en lydbok hjem som de voksne skal lytte til sammen med barnet. Det synes jeg er en fin måte å imøtekomme dette problemet.

Faktisk har de fremmedspråklige i min datters klasse fått med seg en lydbok hjem som de voksne skal lytte til sammen med barnet. Det synes jeg er en fin måte å imøtekomme dette problemet.

Dessuten er det også kjempeviktig at de fremmedspråklige leser for ungene sine på sitt eget morsmål,hvis de er i stand til det.

Uten selvdisciplin vil ingen klare å lære.

Selv om det skal være voldsomt inn for tida at læring skal være lysbetont, er det ikke å komme vekk ifra at det ikke er like gøy å lære til alle tider.

Og nei, jeg er ikke noe gammeldags pedagog.

Uten selvdisiplin ville vi ikke ha kommet ut av senga. Det ligger jo liksom for oss da.

Poenget mitt er at lekser i småskolen først og fremst handler om å disiplinere barna. På femtitallet var det vanlig å gi råd til foreldre om hvor de skal sitte, hvordan de skal sitte, hvor lyset skal monteres også videre.

Vi har lekseprøve hver uke i 6 klasse, og gloseprøve hver onsdag. Vi har foretatt blindtester, sønnen vår skårer fullt hvis vi leser med han. Og han får masse positiv feedback. Men en uke etter har han glemt alt han pugget.

Selve drillen er altså poenget, men pugget har forsvunnet. Det er jo ikke så bra da.. Det eneste er at så lenge vi følger opp får han positivt selvbilde, men vi vet jo at det er en faktisk løgn.

Det andre momentet er alle mødrene som har dårlig samvittighet fordi de ikke har gjort lekser med ungene. Er vi disiplinerte? Ja det er vi mener nå jeg. Og det er IKKE positivt.

Faktisk har de fremmedspråklige i min datters klasse fått med seg en lydbok hjem som de voksne skal lytte til sammen med barnet. Det synes jeg er en fin måte å imøtekomme dette problemet.

Enig, men det er fremdeles et godt stykke fra bok til lydbok. Men det er jo bra at det blir tatt på alvor. Tror fremdeles at "lesekroken" og lesefriminuttet å skolen har sin misjon jeg da.

Jeg har alltid dårlig samvittighet (det er jo en kvinne greie) når ungene hører lydbøker. Føler at jeg skulle lest hele Narnia en gang til.

Dessuten er det også kjempeviktig at de fremmedspråklige leser for ungene sine på sitt eget morsmål,hvis de er i stand til det.

Jo, det har jeg trukket frem et annet sted. Det ville vært fantastisk hvis skolen kunne "institusjonalisere" sånne ting. Men jeg klarer ikke å se på skjønnlitteratur som lekselesing. Det er ikke det denne diskusjonen dreier seg om.

Tror det er selve hovedpoenget her. Noen barn, helst jenter, syns lekser er hyggelig. Og det er jenter med musefletter som har definert skolen, ikke gutter med adhd (det har jo snart alle sammen!! :)))

T

Hva mente du med at jenter har definert skolen??? (Trenger bare litt forklaring:-)

Hvis man ikke lærer tidlig at enkelte ting må gjøres, blir det verre å lære senere. Man kan ikke gi ingen lekser på barneskolen og forvente at barna skal klare den mengden som kommer på ungdomsskolen.

Lange skoledager er jeg i mot. Man lærer ikke å lese bedre av å ha 10 norsktimer i uka. Man blir bare lei.

Men barna burde ha mulighet for leksehjelp på SFO. Især for de barna som ikke har så resurssterke foreldre (eller foreldre som ikke snakker godt nok norsk) og ikke kan få hjelp hjemme. Mange skoler har også tilbud om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...