Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??


Anbefalte innlegg

Så fint. Enig med deg. Varm lunsj på skolen sånn de har i Sverige hadde vært aldeles fantastisk.

De har det på Nyskolen også.

Enig med deg i at lunsj på skolen er et fint tiltak. Men problemet med det kan lett bli at skolen ikke har råd til sunn mat og serverer usunn ferdigmat.

Fortsetter under...

  • Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs.Biko

    44

  • Sofline

    22

  • org

    14

  • calendula

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest også en mamma

Hva mente du med at jenter har definert skolen??? (Trenger bare litt forklaring:-)

Føler meg små schizofren nå - jeg er jo ikke Mrs Biko - men jeg svarer likevel. :-)

Jenter har på mange måter definert både skolen og barnehagen. Dette gjennom både at jentene er de "snille, greie, medgjørlige" elevene, som lærerne setter pris på og legger opp skolehverdagen etter - og gjennom det faktum at det er stor overvekt av kvinnelige lærere (og førskolelærere / barnehageassistenter), og de kjenner seg mer igjen i de snille jentene med musefletter, enn i de bråkete guttene med ADHD.

(Grøss, lang setning...)

Skolen er laget slik at den passer for jentene med musefletter. Den passer til deres atferd, deres lærelyst, deres ro og velvillighet. Jentene med musefletter får et opplegg som passer godt for dem.

Men det samme opplegget brukes for alle, og da er det vanskelig for de barna som har en helt annen mentalitet, full av lopper i blodet, uro i hodet å tilegne seg kunnskap. Opplegget passer ikke like godt for alle!

Jeg har ei første og en i tredje og de liker å gjøre lekser de. Nå er de halve uka hos pappan, så hos meg har vi leksestund hver mandag, tirsdager har vi leksefri, unntatt leseleksa som må gjøres hver dag.

Vi kommer hjem fra skolen, ungene slapper av med lek / film / dataspill mens jeg lager middag. Vi koser oss med forskjellig en stund etter middagen også og kl. 18:30 setter vi oss ned med leksene. Dette har ungene blitt så vant til at de ikke er noen protester stort sett.

Jeg sitter sammen med dem og de synes det er stas å vise meg hva de har i lekser, hva de har gjort på skolen og slike ting. Og jeg liker å følge med på det de gjør på skolen, jeg er der når de gjør lekser så jeg kan hjelpe dem om nødvendig.

Og spesielt førsteklassingen ber stadig om jeg ikke kan lage "lekser" til henne! :o) Da må jeg lage forskjellige matteoppgaver, fargeleggingstegninger og andre saker som hun sitter og storkoser seg med.

Så moro med et barn som vil ha enda flere lekser! Da jeg gikk i småskolen laget jeg lekser til læreren (!).

Jeg er enig med deg, lekser er helt unødvendig. Og jeg mener dette fordi:

Mange barn i småskolen (de fleste?) går på SFO i tillegg til skolen. Dvs de kommer hjem kanskje halv fem-fem, og så skal de få litt middag, kanskje slappe av / leke litt, og så skal de altså sette seg ned med lekser. Det er alt for lang dag for barna, og det er vanskelig å få organisert det rent praktisk i mange familier.

Påstandene om at barna må lære å strukturere fritiden sin syns jeg er tull. Jeg mener derimot at de skal lære å kjenne forskjellen på nettopp fritid (som er ens egen tid, og kan disponeres etter eget hode), og "arbeidstid" som er skoletiden. De burde lære gode arbeidsvaner i skoletida, og lære å ta fri fra pliktene på ettermiddagen.

Jeg tror ikke lekser gjør noen til bedre mennesker, og jeg tror at mye leksepress snarere resulterer i skoletrøtte barn som faller av lasset, enn ivrige små studenter som tar ansvar for sin egen læring.

Skoledagen kunne helt greit vært utvidet med en skoletime om dag, og så hadde de helt leksefri etterpå. hvis det er sånn at skoledagen blir for tung sammenhengende burde det heller legges opp til en SKIKKELIG pause midt på dagen, i forbindelse med matpausen, gjerne to timer, f.eks. matpause, frilek og en time gym midt på dagen.

Når barna (og foreldrene) kommer hjem må de få lov til å ha fri, mener jeg.

Men hvordan skal det så gå når de begynner på ungdomsskolen/videregående/blir studenter og aldri har lært å lese lekser?

Gjest også en mamma

Dessuten er det også kjempeviktig at de fremmedspråklige leser for ungene sine på sitt eget morsmål,hvis de er i stand til det.

Men dette er også litt av årsaken til at jeg mener lekser er unødvendig i småskolen. For i bunn og grunn er det foreldrene som har lekser... Foreldrene pålegges å lese for barna sine. Foreldrene pålegges å høre på at barna leser.

Det er fint at man prøver å involvere hjemmet mer i skolen, men jeg kan snakke for meg selv - vi har en som skal begynne på skolen til høsten. Vi starter dagen tidlig, og må stort sett stå i døra når SFO åpner 07:30. Tilsvarende vil vi være der og hente omtrent i det de stenger kl 16:30. Så skal vi hjem, lage middag, spise, og vips er klokka 18. En time senere påbegynnes kveldsmat og legging. Skal vi virkelig, både foreldre og barn, bruke den ene stakkars timen vi har om ettermiddagen sammen til å gjøre LEKSER???

Når skal barna ha fri? Når skal de få leke? Dra i bursdag? Sparke fotball?

Skolearbeidet må primært løses i skoletiden. Foreldrene vil oftest følge med på hva barna driver med, fordi de er interesserte, men å sende hjem lapp med lekser til foreldrene syns jeg er og blir vannvittig.

Men dette er også litt av årsaken til at jeg mener lekser er unødvendig i småskolen. For i bunn og grunn er det foreldrene som har lekser... Foreldrene pålegges å lese for barna sine. Foreldrene pålegges å høre på at barna leser.

Det er fint at man prøver å involvere hjemmet mer i skolen, men jeg kan snakke for meg selv - vi har en som skal begynne på skolen til høsten. Vi starter dagen tidlig, og må stort sett stå i døra når SFO åpner 07:30. Tilsvarende vil vi være der og hente omtrent i det de stenger kl 16:30. Så skal vi hjem, lage middag, spise, og vips er klokka 18. En time senere påbegynnes kveldsmat og legging. Skal vi virkelig, både foreldre og barn, bruke den ene stakkars timen vi har om ettermiddagen sammen til å gjøre LEKSER???

Når skal barna ha fri? Når skal de få leke? Dra i bursdag? Sparke fotball?

Skolearbeidet må primært løses i skoletiden. Foreldrene vil oftest følge med på hva barna driver med, fordi de er interesserte, men å sende hjem lapp med lekser til foreldrene syns jeg er og blir vannvittig.

Jeg forslår at du føyer på mitt nick etter ditt eget i denne tråden :-). For jeg er så langt 100 % enig i alt du har sagt.

Du skriver rett og slett det jeg tenker!!

Annonse

Gjest også en mamma

Men hvordan skal det så gå når de begynner på ungdomsskolen/videregående/blir studenter og aldri har lært å lese lekser?

Men hvem sier at man egentlig TRENGER å lese lekser på ungdomsskolen eller videregående for den del? Det er ingenting i veien for å tilegne seg kunnskap i skoletida.

Men om man fortsatt skal ha lekser hele veien, så er det vel strengt tatt ikke noe verre å lære seg det når man er 12 år eller 15 år, enn når man er 6?

Lekser er for meg noe som er knyttet til det å ta ansvar for egen læring, og etter min mening er de for små til det i småskolen, og forsåvidt i barneskolen i det store og hele. Så kunne de heller hatt litt lekser på ungdomsskolen, hvis man altså syns det er så viktig at barna skal jobbe fleksibelt.

Forresten - hva er vitsen? I arbeidslivet er det sjelden vi kan velge helt selv når vi skal gjøre jobben. Det vi må lære oss er å møte opp til fast tid hver morgen, yte gjennom hele dagen, og så har vi fri når vi går hjem. Hvorfor skal da skolebarna lære seg til å ha bare noen få timers "kjernetid" midt på dagen, og velge om de vil gjøre alle leksene den dagen de får ukeplanen, eller sitte og gråte hver kveld over leksene? Det blir jo helt feil.

Uten selvdisiplin ville vi ikke ha kommet ut av senga. Det ligger jo liksom for oss da.

Poenget mitt er at lekser i småskolen først og fremst handler om å disiplinere barna. På femtitallet var det vanlig å gi råd til foreldre om hvor de skal sitte, hvordan de skal sitte, hvor lyset skal monteres også videre.

Vi har lekseprøve hver uke i 6 klasse, og gloseprøve hver onsdag. Vi har foretatt blindtester, sønnen vår skårer fullt hvis vi leser med han. Og han får masse positiv feedback. Men en uke etter har han glemt alt han pugget.

Selve drillen er altså poenget, men pugget har forsvunnet. Det er jo ikke så bra da.. Det eneste er at så lenge vi følger opp får han positivt selvbilde, men vi vet jo at det er en faktisk løgn.

Det andre momentet er alle mødrene som har dårlig samvittighet fordi de ikke har gjort lekser med ungene. Er vi disiplinerte? Ja det er vi mener nå jeg. Og det er IKKE positivt.

Det er akkurat her repetisjonen og mengdetreningen kommer inn. Selvsagt husker de fleste ingenting etter en uke hvis de har pugget en kveld. Det som må til er at stoffet blir repetert flere ganger.

Når elevene mine har gloseprøver velger det for det første ordene selv- noe de selv synes de vil ha nytte av å lære.

Når de har gloseprøve får de "dagens" ord pluss et utvalg ord fra de siste 3 gloseprøvene. Dette betyr at de vet de må lese over det det har hatt den siste måneden hvis de vil gjøre det bra på prøven. Dette har jeg kommet fram til virker.

Denne repetisjonen kan gjøres på mange måter, og i mine øyne er det bortkasta tid å bruke skoletid til den. Derfor har de lekser.

tzatziki1365380058

Men hvordan skal det så gå når de begynner på ungdomsskolen/videregående/blir studenter og aldri har lært å lese lekser?

Kan jo hende de da blir mer motivert fordi de har sluppet å ha lekser hengende over hodet hele tiden mens de var små. Og arbeidsvaner kan jo innarbeides på andre måter også - feks via "selvstudier" i skoletiden. Det er vel arbeidsvanene vi er opptatt av, ikke leksene i seg selv?

Det finnes vel ingen fasitsvar på det her, men jeg synes mrs. biko har mange gode poeng.

Skulle jeg valgt, ville jeg hatt heldagsskole uten SFO, og uten lekser når skoledagen var over.

Hva mente du med at jenter har definert skolen??? (Trenger bare litt forklaring:-)

Skolen er lagt opp etter å sitte stille, være veloppdragen, rekke opp hånden, være snill, skrive skjønnskrift, tegne sol, hus og mamma. Det handler ikke om å klarte i tau, hoppe høyest, skyte ball, tegne monstre og fantastiske superfigurer.

På skolen har de f.eks dukkekrok, men har de et tilsvarende rom for gutta? Og hva gjør det med jentene.

Lærerne er jo i overtall kvinner, og de syns jentene er letter å takle. Og det har de vel rett i.

Skolen er snill og søt, det er dårlig plass til monstre der.

Du kan jo lese denne artikklen som egentlig sier at forskerene er både enige og uenige:

http://www.forskning.no/Artikler/1018396840.47/1015963682.25

Jeg tror at guttene vinner på at de blir sett i klasserommet, men samtidig taper de fordi de blir sett negativt. Samtidig taper jentene på å bli usynlige, mens de vinner på at de blir godt likt av lærer.

Men dette er også litt av årsaken til at jeg mener lekser er unødvendig i småskolen. For i bunn og grunn er det foreldrene som har lekser... Foreldrene pålegges å lese for barna sine. Foreldrene pålegges å høre på at barna leser.

Det er fint at man prøver å involvere hjemmet mer i skolen, men jeg kan snakke for meg selv - vi har en som skal begynne på skolen til høsten. Vi starter dagen tidlig, og må stort sett stå i døra når SFO åpner 07:30. Tilsvarende vil vi være der og hente omtrent i det de stenger kl 16:30. Så skal vi hjem, lage middag, spise, og vips er klokka 18. En time senere påbegynnes kveldsmat og legging. Skal vi virkelig, både foreldre og barn, bruke den ene stakkars timen vi har om ettermiddagen sammen til å gjøre LEKSER???

Når skal barna ha fri? Når skal de få leke? Dra i bursdag? Sparke fotball?

Skolearbeidet må primært løses i skoletiden. Foreldrene vil oftest følge med på hva barna driver med, fordi de er interesserte, men å sende hjem lapp med lekser til foreldrene syns jeg er og blir vannvittig.

Ungene skal ikke gjøre lekser fordi du har en travel arbeidsdag? hmmm

Det er tydelig bevist at de ungene som blir lest mye for får et større ordforråd og blir flinkere lesere selv. Såklart skal vi lese for ungene våre og det er viktig at skolen understreker for foreldrene at høytlesing er et svært viktig tiltak.

Har man barn må man være villig til å følge dem opp.

Nei. Drilling og mengdetrening er ikke det samme. Drilling har et spesifikt mål, mengde er mengde. Enig i at det er et paradoks at de ungene som kommer fra hjem hvor det ikke leses, ikke blir lest for. Men hva slags lesing tror du ungene blir utsatt for når det er "tvang". Syns mange skoler gjør en kjempe jobb med lesing. Lesekrok og åpent bibliotek bl.a.

Hvis jeg kunne bestemme på en skole ville jeg hatt 1 time stilletid i hver klasse. Da kan ungene lese, spille kort, data, tegne og være rolige. Litt styrt aktivitet mot lesing. Dessuten bør høytlesing tilbake i spisefriminuttet, det er det utrolig mye kvalitet i.

Men kjærlighet til bøker kommer ikke gjennom at den polske faren sliter seg gjennom 2 sider leseløve, heller gjennom at han deklamerer dikt på polsk i klasserommet. (nå ble jeg litt euforisk her, kan ikke noen gjøre det)

Hvis barna skulle få velge mellom kortspill, lesing, dataspill og så videre; tror du ikke de samme ungene ville ende opp med å gjøre det samme hver gang? Ergo vil de som allerede er flinke fortsette med det de er flinke til (her: å lese), og de som ikke er så flinke vil droppe det. Desstuen må de jo lære å lese i første omgang. Man kan ikke bare gi ungen en bok og si "les til du er flink nok".

Annonse

Gjest også en mamma

Jeg forslår at du føyer på mitt nick etter ditt eget i denne tråden :-). For jeg er så langt 100 % enig i alt du har sagt.

Du skriver rett og slett det jeg tenker!!

Er det rart jeg føler meg splittet som person? Jeg føler meg litt som deg og litt som Mrs. Biko - og så er jeg jo meg da! :-)

Gjest også en mamma

Ungene skal ikke gjøre lekser fordi du har en travel arbeidsdag? hmmm

Det er tydelig bevist at de ungene som blir lest mye for får et større ordforråd og blir flinkere lesere selv. Såklart skal vi lese for ungene våre og det er viktig at skolen understreker for foreldrene at høytlesing er et svært viktig tiltak.

Har man barn må man være villig til å følge dem opp.

Ja, og det er det evige pjattet som er årsaken til problemet.

UNGENE har EN TIME hjemme på ettermiddagen hvor de kan leke, være med foreldrene, være med venner. Og den timen mener du det er riktig at barna skal bruke på lekser. For de 9 timene de tilbringer på skolen kan jo ikke brukes til læring? Læreren skal jo ikke lære ungene noe, det er jo foreldrenes ansvar.

Greit, jeg ser at det ville vært økonomisk gunstig om man bare la ned skolene og sa opp lærerne og overlot ansvaret til foreldrene. Men...

Ungene skal ikke gjøre lekser fordi du har en travel arbeidsdag? hmmm

Det er tydelig bevist at de ungene som blir lest mye for får et større ordforråd og blir flinkere lesere selv. Såklart skal vi lese for ungene våre og det er viktig at skolen understreker for foreldrene at høytlesing er et svært viktig tiltak.

Har man barn må man være villig til å følge dem opp.

Du unnskyld meg, men de fleste jobber fra 8.-16. Det er bare de som har råd til å jobbe 1/2 dag, fordi de er gift f.eks som ikke har det sånn. Også lærere da, men det er en veldig sær yrkesgruppe. Hvis du sier at normalarbeidsdag går utover ungene, ja da MÅ du jo innse at det er feil at ungene skal gjøre lekser når de kommer hjem. Også en mamma beskriver en helt vanlig hverdag, uten overtid for de fleste av oss.

Gjest også en mamma

Ikke pålagte lekser nei, men man er nødt til å lese utover undervisningen for å få med seg stoffet man skal lære.

Vel... det er vel litt forskjellig, det? Både personavhengig, noen tilegner seg kunnskap lettere enn andre, men også undervisningsavhengig. God undervisning er gull verdt! Den som konsentrerer seg og følger med trenger knapt åpne boka etterpå. :egen erfaring:

Hvis barna skulle få velge mellom kortspill, lesing, dataspill og så videre; tror du ikke de samme ungene ville ende opp med å gjøre det samme hver gang? Ergo vil de som allerede er flinke fortsette med det de er flinke til (her: å lese), og de som ikke er så flinke vil droppe det. Desstuen må de jo lære å lese i første omgang. Man kan ikke bare gi ungen en bok og si "les til du er flink nok".

Det fins jo styringsmåter da..

Men hvem sier at man egentlig TRENGER å lese lekser på ungdomsskolen eller videregående for den del? Det er ingenting i veien for å tilegne seg kunnskap i skoletida.

Men om man fortsatt skal ha lekser hele veien, så er det vel strengt tatt ikke noe verre å lære seg det når man er 12 år eller 15 år, enn når man er 6?

Lekser er for meg noe som er knyttet til det å ta ansvar for egen læring, og etter min mening er de for små til det i småskolen, og forsåvidt i barneskolen i det store og hele. Så kunne de heller hatt litt lekser på ungdomsskolen, hvis man altså syns det er så viktig at barna skal jobbe fleksibelt.

Forresten - hva er vitsen? I arbeidslivet er det sjelden vi kan velge helt selv når vi skal gjøre jobben. Det vi må lære oss er å møte opp til fast tid hver morgen, yte gjennom hele dagen, og så har vi fri når vi går hjem. Hvorfor skal da skolebarna lære seg til å ha bare noen få timers "kjernetid" midt på dagen, og velge om de vil gjøre alle leksene den dagen de får ukeplanen, eller sitte og gråte hver kveld over leksene? Det blir jo helt feil.

"Men hvem sier at man egentlig TRENGER å lese lekser på ungdomsskolen eller videregående for den del? Det er ingenting i veien for å tilegne seg kunnskap i skoletida."

I såfall skal læreplanen kuttes drastisk, eller skoledagen utvides til kl 18-19 på videregående.

"Men om man fortsatt skal ha lekser hele veien, så er det vel strengt tatt ikke noe verre å lære seg det når man er 12 år eller 15 år, enn når man er 6?"

Det er da en kjent sak at det er vanskeligere å tilegne seg nye ting jo eldre man blir.

"Lekser er for meg noe som er knyttet til det å ta ansvar for egen læring, og etter min mening er de for små til det i småskolen, og forsåvidt i barneskolen i det store og hele. Så kunne de heller hatt litt lekser på ungdomsskolen, hvis man altså syns det er så viktig at barna skal jobbe fleksibelt."

Som sagt blir det vanskeliger å lære nye rutiner jo eldre man blir.

"Forresten - hva er vitsen? I arbeidslivet er det sjelden vi kan velge helt selv når vi skal gjøre jobben. Det vi må lære oss er å møte opp til fast tid hver morgen, yte gjennom hele dagen, og så har vi fri når vi går hjem. Hvorfor skal da skolebarna lære seg til å ha bare noen få timers "kjernetid" midt på dagen, og velge om de vil gjøre alle leksene den dagen de får ukeplanen, eller sitte og gråte hver kveld over leksene? Det blir jo helt feil."

Det er jo ikke bare for å forberede barna på arbeidslivet, men for å forberede dem på senere skolegang. Dessuten er det svært mange som i dag har fleksible arbeidsdager eller som må ta med seg "lekser" hjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...