Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??


Anbefalte innlegg

Jeg har 7 år med universitetsutdanning, og har tatt hele videregående som privatist. For meg var det himmel å slippe unna slemme lærere, og det tok lang tid å forstå at det var skolen, ikke fagene det var noe i veien med. Men dette er et argument for mindre skole og mer lekser på videregående.

Hehe... Jeg tok VKII som privatist og oppdaget det samme. :-)

Fortsetter under...

  • Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs.Biko

    44

  • Sofline

    22

  • org

    14

  • calendula

    13

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig i at lekser kan bidra til at enkelte blir drittlei skolen. Men det er også mange andre årsaker. Jeg var også drittlei skolen en periode, men det hadde ingenting med leksene å gjøre.

Noen lærere har dessuten en tendens til å gi altfor mye lekser i forhold til aldersgruppen fordi h*n innbiller seg at man skal gjennom hele læreboka. Broren min ble mye flinkere til å gjøre lekser på barneskolen etter at han fikk en ny lærer som gav moderate mengder lekser.

Steinerpedagogikken kan jeg underskrive på at ikke går inn får "ingen lekser". Da jeg gikk på Steinerskolen i 5. klasse, satt jeg med lekser nesten fra jeg kom hjem og til jeg la meg. Hver dag! Noen ganger måtte mamma skrive i meldingsboka at jeg hadde jobbet hele dagen, men ikke rukket å bli ferdig allikevel.

Da tok jeg feil ang Steinerpedagogikken...

Noe av problemet ligger nok i at mange får altfor mye lekser, ja. Kanskje hadde det vært nok at ungene satt i max 30 minutter med leksene, og da måtte stoppe? Det er en måte å løse "problemet" på.

Det jeg synes er synd, er at endel unger er på skolen fra 07.30 til 17 hver dag. Når de kommer hjem, skal de spise middag og gjøre lekser. På denne måten blir det utrolig liten tid til å bare være "barn"...

Differensiert undervisning hadde jo selvsagt vært løsningen. (Akkurat som de skriver i artikkelen). Veldig enklet for en lærer med 26 2.klassinger.....

Men det hadde klart vært ønskelig.

Vesla mi er den usynlige, så jeg passer på at ho er veldig synlig hjemme og får skryt for det hun er flink til.

Godt poeng! Ønskelig, men umulig å gjennomføre med bare en eller to lærere i klasserommet.

Da tok jeg feil ang Steinerpedagogikken...

Noe av problemet ligger nok i at mange får altfor mye lekser, ja. Kanskje hadde det vært nok at ungene satt i max 30 minutter med leksene, og da måtte stoppe? Det er en måte å løse "problemet" på.

Det jeg synes er synd, er at endel unger er på skolen fra 07.30 til 17 hver dag. Når de kommer hjem, skal de spise middag og gjøre lekser. På denne måten blir det utrolig liten tid til å bare være "barn"...

Ja, det er altfor lang tid for et lite barn. En god løsning vil være at barna kan få leksehjelp av lærere på skift etter skoletid, men det er desverre ikke alle skoler som har råd til dette.

Max. 30 minutter om dagen hadde også vært en løsning, men så er man avhengig av at foreldrene følger opp at tiden blir brukt fornuftig.

Gjest girasol

Hei igjen. Du stiller mange og gode spørsmål, og jeg skal prøve å forklare mitt syn. Dessverre ble det skammelig langt… 

Lekser bør naturligvis differensieres. Og lærerne til datra mi differensierer godt. Datra er flink på skolen og veldig lærevillig. Derfor får hun en god del mer lekser enn enkelte andre i klassen.

Naturligvis handler leksene om disiplinering, eller sosialisering kan vi heller si. Ungene skal sosialiseres inn i et samfunn der den enkeltes arbeidsinnsats er viktig. Dette er viktig lærdom å ta med seg i skoleår: det DU gjør er viktig. Som forelder er du pliktig til å gi barna så gode vekstforhold som mulig. Og trenger barna hjelp med leksene, ja, da er du der for dem. Så enkelt er det.

Så nevnte du noe om barn fra ressurssvake hjem. Ja, dessverre og naturligvis blir disse barna mer utsatt. Det er ikke lett å få ro i et hjem der det er urolig (drikking, festing, slagsmål, narkotika osv). Dette sier seg selv. Men barn fra slike hjem trenger hjelp. For hva tror du disse barna tenker på når de sitter på skolen? Kanskje gruer de seg til å gå hjem, for de vet ikke hva som møter dem. Men det er skolens og storsamfunnets plikt til å hjelpe disse barna.

Så har vi minoritetselever. Ofte får disse leksehjelp. Naturligvis burde de hatt mer og oftere hjelp. For det er ikke lett for foreldrene å hjelpe barna med leksene når de selv ikke forstår språket. Men dette er ikke et argument for lekser, slik jeg ser det.

Om mor får kreft? Jo, leksene er fortsatt viktige. For barnet skal videre inn i voksenverden, selv om mor har kreft. Men de fleste ville lempet midlertidig på kravene i et sånt tilfelle. Da er kommunikasjon med skolens lærere et nøkkelord. Fortelle at mor har kreft, og at barnet er nedfor/ deprimert, livet står på hodet for familien.

Kunnskap eller drill, spør du. Løsrevet pugg er nettopp det: løsrevet pugg. Det hjelper lite å kunne gangetabellen på rams hvis du ikke vet om du skal gange eller plusse i det aktuelle stykket. Så naturligvis må kunnskapen basere seg på forståelse. I dagens skole har man økt fokus på dette, da man endelig har forstått viktigheten av det.

Om vi blander oss i barnas lekselesing? Det kan du skrive opp at vi gjør. Vi sitter ved siden av/ oppholder oss i samme rom som barna, slik at de bare kan spørre hvis det er noe. Men vi gir dem ikke svarene. Vi retter leksene sammen med ungene, og forsikrer oss om at de har forstått oppgavene. Svarene finner de selv, med litt hjelp fra oss. Og da har jeg allerede svart på om det er mammas jobb med lekser. Nei, her er vi to om lekselesinga. Bestandig, så sant den ene ikke er borte.

Så spør du om barn blir gode lesere av å repetere tanketomme setninger. Vel, her kunne jeg skrevet mye. For dette er et tema som opptar meg. Men jeg skal begrense meg. Når man som voksen leser et ukjent, langt ord, som f. eks. tetrametyldiparadiaminofenylmetanpapir, leser man ortografisk. Det vil si at man staver/ bokstaverer seg gjennom ordet. Men høyfrekvente, auditive ord, som f. eks. melk leser du som et ordbilde. Dette har med øvelse å gjøre. Naturligvis vil det første, lange ordet (tetra…) bli lettere når du har lest det ti ganger. Ergo: du har blitt en bedre leser (sterkt forenklet). Høyfrekvente, auditive ord må også, av barnet, først leses ortografisk m-e-l-k ganske mange ganger før barnet klarer å lese det som et ordbilde. Så mengdetrening er særdeles viktig for å bli en bedre leser. Og da er det ikke _innholdet_ i setningene som betyr noe. Som en _motiverende_ faktor for å få lyst til å lese, må man gi litt spennende tekster som trigger kreativiteten også. Dette er en balansegang: barna skal lese spennende bøker, men de skal også kunne bli funksjonelt bedre leser med ”tanketomme” setninger.

Naturligvis er det også kunnskap som står i fokus i 2. trinn, der datra mi går. Det er både kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål. Og når det gjelder holdningsmål, er det viktig å fremheve at lekser er og blir viktige. De skal gjøres nøye og til riktig tid.

Så, på like god faglig grunn som deg, er jeg for lekser, av nevnte grunner. Og dette handler ikke om å ”velge parti”; skolen mot barna. Vi er alle på samme parti: barna, skolen og hjemmet.

Jeg applauderer innlegget ditt org! Er veldig enig med alt du skriver. Jeg har vel omtrent samme faglige pedagogiske bakgrunn som deg kan jeg tenke meg.

Gjest girasol

Om jeg skal forholde meg til skolen slik den er, ikke slik jeg ønsker den skal være, er lekser helt nødvendig i hvert fall for mine barn.

Undervisningen er ikke godt nok tilpasset det enkelte barn og lærerne har ikke kapasitet til å følge det enkelte barnet godt nok. Så uten spesialundervisningen vi gir hjemme via leksene, ville våre barn blitt skadelidende. Vi ville også mistet oversikten slik at vi kunne ta det opp når noe ikke fungerte.

Ja, barn som kommer fra hjem som av en eller annen grunn ikke kan følge opp skolearbeidet blir taperne.

Med alskens prosjektarbeider og et uforholdsmessig stort selvstendig ansvar for egen læring, slik det har blitt de siste årene, er det igjen barna fra "svakere hjem" som kommer til kort.

I småskolen, overgangen mellom forelderstyring av læringen til skolestyring synes jeg lekser et et godt virkemiddel. Barnas behov er så individuelle og krever dermed en forelders spisskompetanse.

Etter som barna blir eldre og mer selvgående og dessuten er mer tilpasningsdyktige i forhold til ulike undervisningsformer, ser jeg det som en fordel med lengre dager der brorparten / alt arbeidet gjøres på skolen. Det forutsetter at det finnes resurser til å gjøre _hele_ skoledagen meningsfull og ikke minst lærerik for alle elevene.

Hvor meningsfulle leksene er kan selvsagt diskuteres. Jeg river meg i håret stort sett hver gang jeg konfronteres med norskopplegget i første klasse. Andre fag har jeg vært langt mer fornøyd med.

mvh

"Vi ville også mistet oversikten slik at vi kunne ta det opp når noe ikke fungerte."

Ja ikke minst! Og vi ville mistet muligheten for å "kvalitetssikre" opplegget for barnet vårt, både nivåmessig, kunnskapsmessig og på områder der barnet gjør det bra og har talent og på de der barnet sliter og trenger trøst og oppfølging!

Mengden lekser synes jeg derimot kan diskuteres!...

Annonse

Gjest girasol

Tror ikke egentlig det er noe problem. Forøvrig leser man ikke lekser på universitetet.

*LOL* Sorry latteren :) Men har du gått på høgskole/universitet? Jeg måtte lese mye for å holde følge med foreleserne mine. Vi fikk også oppgaver på noen av studiene mine som skulle løses til hevr gang. For ikke å snakke om alle de obligatoriske semesteroppagavene! Lekser er dessuten til for å lære barn gode vaner, vaner som hjelper dem å jobbe jevnt med ting. Det har dem mye igjen for senere i livet, både i studier og jobb!

Gjest girasol

Da tok jeg feil ang Steinerpedagogikken...

Noe av problemet ligger nok i at mange får altfor mye lekser, ja. Kanskje hadde det vært nok at ungene satt i max 30 minutter med leksene, og da måtte stoppe? Det er en måte å løse "problemet" på.

Det jeg synes er synd, er at endel unger er på skolen fra 07.30 til 17 hver dag. Når de kommer hjem, skal de spise middag og gjøre lekser. På denne måten blir det utrolig liten tid til å bare være "barn"...

Synes også gjerne man kan tenke alternativt i forhold til hvordan lekser skal gjøres og mengden lekser som gies! Det viktigste synes jeg likevel er å sette fokus på hensikten med lekser. lekser skal ikke være nytt stoff eller tilleggstoff ved siden av det som læres på skolen. Det skal hjelpe elevene med å forstå, fordype seg, repetere og lære nytt stoff.

Annonse

Jeg applauderer innlegget ditt org! Er veldig enig med alt du skriver. Jeg har vel omtrent samme faglige pedagogiske bakgrunn som deg kan jeg tenke meg.

Mange fornuftige tanker.

Men en liten kommentar angående den gangetabellen. Man trenger både pugg _og_ forståelse. For hva hjelper det vel å forstå prinsippene om du ikke vet hvor mye 7*8 er? I skolen har det de siste årene vært alt for lite vekt på faktapugging, enten det gjelder matte, norsk. geografi eller historie.

Men det er mange ting som ikke læres uten en eller annen form for pugg, f.eks. engelske gloser. Snakker man om høyere studier kan du jo forsøke å forestille deg å lære kjemi, anatomi eller jus uten å pugge.

Jeg er glad for at mine barn går på en skole der de _også_ må pugge, ikke for å hoppe bukk over forståelsen, men for å styrke den. Det gir dem nyttige kunnskaper og det øver dem i en viktig måte å tilegne seg kunnskapene på.

mvh

Da tok jeg feil ang Steinerpedagogikken...

Noe av problemet ligger nok i at mange får altfor mye lekser, ja. Kanskje hadde det vært nok at ungene satt i max 30 minutter med leksene, og da måtte stoppe? Det er en måte å løse "problemet" på.

Det jeg synes er synd, er at endel unger er på skolen fra 07.30 til 17 hver dag. Når de kommer hjem, skal de spise middag og gjøre lekser. På denne måten blir det utrolig liten tid til å bare være "barn"...

De er jo ikke på skolen hele den tiden da. SFO-tiden er jo stort sett lek og samvær med venner. De går på skolen mellom 8.30 og ca. 13, så leker de i 3-4 timer før de drar hjem. Da kan det være greit å sitte litt med leksene før man kan leke litt igjen. Det er klart de er slitne etter en lang dag, men det er jo ikke alvor hele dagen.

Godt poeng! Ønskelig, men umulig å gjennomføre med bare en eller to lærere i klasserommet.

Ja, jeg forstår ikke hvordan en lærer klarer å lære dem noe som helst. Tenk deg om du skulle hatt ca. 25 7-åringer og skulle lære dem matte *puh*

Mange fornuftige tanker.

Men en liten kommentar angående den gangetabellen. Man trenger både pugg _og_ forståelse. For hva hjelper det vel å forstå prinsippene om du ikke vet hvor mye 7*8 er? I skolen har det de siste årene vært alt for lite vekt på faktapugging, enten det gjelder matte, norsk. geografi eller historie.

Men det er mange ting som ikke læres uten en eller annen form for pugg, f.eks. engelske gloser. Snakker man om høyere studier kan du jo forsøke å forestille deg å lære kjemi, anatomi eller jus uten å pugge.

Jeg er glad for at mine barn går på en skole der de _også_ må pugge, ikke for å hoppe bukk over forståelsen, men for å styrke den. Det gir dem nyttige kunnskaper og det øver dem i en viktig måte å tilegne seg kunnskapene på.

mvh

Hvis du ikke vet hva 7*8 er, tar det bare litt lenger tid å finne det ut ved å plusse sammen tallene, eller ta 7*4 og doble det.

Hei Det er litt teit at jeg ikke kan se innlegget ditt mens jeg svarer. For det første har jeg flere pedagogiske grunner (og pedagogisk utdanning) for å betvile at lekser i småskolen har noen særlig god funksjon. Jeg er spesielt bekymret for individuelle opplæringsplaner, og hvilken plass de har i lekselesing. Tror at reproduksjon av sosial ulikhet forsterkes gjennom leseleksing, for å si det litt vanskelig.

Tror vi hedde tjent på å overflytte samarbeid hjem-skole over i noe mer prosjekt/tema arbeid aktig. Ungene kan øve automatisering på skolen, og skole-hjem kan ha fellesmøter om f.eks barneoppdragelse. Er enig i at den faglige utviklingen følges bra med lekser, og det må man jo finne en måte å løse. F.eks at arbeidsbøker blir med hjem på fredag, eller at det er en felleslekse i månden; bak en kake, regn om porsjoner osv.Foreldre er jo en ressurs for ungene, og det bør de fortsette å være.

Det hadde vært tusen ganger mer fruktbart om ungene kunne bli med en dag på jobben, og som en del av skoleprosjekt. Slik blri skolering et samfunnsoppdrag, ikke en individualisert oppgave.

Tror jeg svarte på alt nå:)

Et tips for å se innlegget du besvarer: kopier det til et word-dokument. Og skriv svaret ditt under. Og kopier innlegget ditt over hit etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...