Gå til innhold

Press i hodet og hjertebank

Anbefalte innlegg

Det hele begynte i sommer. Det startet med at jeg fikk hjertebank av liten anstrengelse. Jeg ble i dårligere form. Tidligere syklet jeg 1 mil, 2-3 ganger i uken. Det klarte jeg ikke mere. Jeg kunne gjerne ha hjertebank en hel ettermiddag/kveld etter at dagens plikter var gjort og ungene var i seng. Lå ofte med hjertebank om kvelden når jeg skulle sove. Jeg var også mye svimmel.

Jeg gikk flere ganger til lege(turnus)som mente at dette kun var psykiske plager. Tok hvilende ekg, blodprøver og blodtrykk. Alt var normalt.

Jeg tvilte veldig på at dette var psykisk da jeg ikke har noen andre tegn på psykisk lidelse.

De siste to måneder har dette blitt verre. Jeg er svimmel hele tiden. Klarer ikke å gå på jobb. Jeg har også fått ett press i hodet. Midt oppå hodet og ned mot ganen/nesebenet. Inni hodet. Jeg får ekstra trykk i ganen-opp mot hodet når jeg snakker og åpner munnen. Jeg har hatt øresus i to uker nå. Dette begynte før jul. Hadde en dag med veldig vondt i ett punkt i pannen og veldig tungt hode. Etter det har jeg hatt dette trykket. Det blir verre når jeg har sittet og reiser meg opp. Eller ellers når pulsen stiger.

Jeg var til fastlegen min for en uke siden. Han henviste meg til hjertespesialist, men jeg vet ikke hvor lang ventetid det er.

Jeg begynner å lure på om det er noe i hodet, men jeg har også fortsatt hjertebank. Jeg blir veldig bekymret av dette, og er utrolig lei av å ikke klare å være i fysisk aktivitet.

Hva tror du utfra symptomene? Hvis det er noe i hodet, vil det bli oppdaget hos hjertespesialisten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262409-press-i-hodet-og-hjertebank/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ginger79.

Jeg antar at 79 er ditt fødselsår.

I hvilken grad din hjertebank og dine hodesymptomer har sammenheng er det ikke mulig å ha noen mening om på grunnlag av de opplysninger du anfører.

Det synes å være meget god grunn til å få dette undersøkt relativt raskt, idet dine symptomer synes å ha utviklet og forverret seg fort. Et EKG tatt i hvile og uten at du har de aktuelle symptomer har liten eller ingen verdi i denne sammenhengen.

Det kan godt være at disse symptomene ikke er forårsaket av behandlingstrengende tilstand, men det gjenstår å vise. Jeg er mest betenkt av dine hodesymptomer, men en hjertespesialist vil uten vanskeligheter kunne ta stilling til det, og også å kanalisere deg i riktig retning til videre undersøkelser, i fall det er nødvendig.

Du beskriver ikke din hjertebank, men jeg oppfatter deg dithen at du har anfall med rask og regelmessig puls. Den må selvsagt registreres på skikkelig måte, men det sørger evt. den spesialisten du er henvist til for. Forøvrig vil du ved de fleste sykehus kunne få poliklinisk registrert dette (såkalt Holter-monitorering) ved hjelp av 24-timers EKG-registrering, med en "båndspiller" du har med deg det aktuelle døgnet. Men husk at også slike monitoreringer er verdiløse hvis du ikke har dine symptomer mens registreringen pågår.

Det finnes flere sentra hvor hjertespesialister har privatpraksis, og disse sentra har erfaringsmessig kortere ventetid enn sykehus-poliklinikkene.Ta dette opp med din lege en gang til, og be om en omprioritering med henblikk på å komme til raskt. Hvis du bor i nærheten av en av de større byene er det som regel mulig å komme til i løpet av 1-2 uker hvis det anmodes om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...