Gå til innhold

Middag?

Gjest Den grønne kokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal jeg lage en av mine todagers. Altså jeg lager stor porsjon i dag og varmer opp i morgen.

Man tager en drøy halvliter med vann, og koker opp med et par terninger av grønnsakbuljong. Oppi legges gulrøtter i små biter, blomkål og brokkoli i litt større, gul løk i båter og en kopp riflet makaroni. Dette skal kokes til alt er ferdig.

Tilsett et par spiseskjeer tomatpure for deilig smak, og krydder etter behag. På slutten av koketiden tilsettes røkt pølse i biter, gjerne av kalkun/kylling eller mager vanlig kjøttpølse.

Hakket persille strøs over ved servering.

Dette er en gryte der grønnsakene skal spille hovedrollen, likevel er den mettende. Og blandingen av grønnsakbuljong og tomatpure er deilig. Det meste av vannet koker inn, så det blir som en lapskaus.

Jeg har også et tips om en kjempegod kjøttsaus som kan brukes til taco, pasta, pizza osv. Den lages av karbonadedeig og ganske mye gulrot som rives og kokes opp i buljong. Det er også løk, tomatpure og krydder i den.

Hvor mye grønnsaker bruker du?

Skrevet

Hvor mye grønnsaker bruker du?

Til to personer i to dager bruker jeg:

1 blomkålhode, 1 brokkoli, ca. 4 store gulrøtter, 2 store løk. Grønnsakene tar mye plass, så du må bruke en stor kjele. Men de faller litt sammen etter hvert.

Denne gryta er enda bedre oppvarmet, når alt har sauset seg inn i hverandre.

Skrevet

1 blomkålhode, 1 brokkoli, ca. 4 store gulrøtter, 2 store løk. Grønnsakene tar mye plass, så du må bruke en stor kjele. Men de faller litt sammen etter hvert.

Og fortsatt en halv liter vann?

Skrevet

Takk! Det høres godt ut!

Skrevet

Og fortsatt en halv liter vann?

Ja, jeg tror det. Skal ikke bli suppe. Men jeg vet aldri helt hva jeg gjør, mikser og styrer etter eget hode.

Skrevet

Ja, jeg tror det. Skal ikke bli suppe. Men jeg vet aldri helt hva jeg gjør, mikser og styrer etter eget hode.

Skjønner.. :-)

Skrevet

Som du nevnte i et annet innlegg ville jeg slengt oppi kålrot også, det gir utrolig god smak, særlig dagen etter. :o)

Skrevet

Som du nevnte i et annet innlegg ville jeg slengt oppi kålrot også, det gir utrolig god smak, særlig dagen etter. :o)

Javisst. Men jeg synes det er vanskelig å skjære opp kålrot uten mannfolkhjelp. Må nesten ha motorsag.

hare1365380455
Skrevet

Ovnsbakt laks med poteter og grønnsaker.

Gjest Princess Peach
Skrevet

I dag har vi spist stekte strimler av oksekjøtt, ris, salat av paprika + rå løk + mais. Hjemmelaget tzatziki til.

Litt av hvert, altså. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Er du obs på den serien med fylt fisk som kan tas rett fra fryseren og stekes i stekovnen? Laks fylt med spinat, rødspette med ost, gulrot og brokkoli er de beste synes jeg.

Da legger jeg skiver av poeteter (skrubbet, ikke skrelt) i oljesmurt langpanne sammen med fisken, og pensler potetene med olivenolje blandet med hvitløk, sitronpepper og timian og steiker alt sammen i en halv time på 200 grader. Lettere kan det ikke bli. Og potetene blir vanvittig gode.

Dertil en stor bolle salat, enten gresk type eller frisk, grønn med selleri, reddiker, agurk og tomat m.m. Dressing: Balsamicoeddik og litt olivenolje, smakt til med litt sukker.

Nam, vi hadde fylt rødspette i går. :)

Pleier å ha kokte poteter og gulrøtter til, og grønnsaksblanding og remulade.

Kjempegodt!

Skrevet

Moussaka

Det heter ikke Moussaka, det skal være "s" på slutten.

Skrevet

Moussaka

Skrevet

Gresk gramatikk er ikke særlig lett for en stakkars nordmann da :o)

Skrevet

Nå står det Moussaka på pakken, så da har jeg spist Moussaka. Værre er det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...