Gå til innhold

Hjertesjekk - ungdom/idrett

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg husker at det for en tid tilbake bar noen som sa (det jeg selv hadde tenkt på en stund) at barn/unge som trener hardt (f.eks. fotball) burde ta en helsetest (det var vel spesielt hjertet det dreide seg om). Dette i forbindelse med at det har vært noen dødsfall på fotballbanen - tilogmed ungdommer.

Jeg klarer ikke å finne tilbake til hvem det var som sa det,- men det var en forståsegpåer i en eller annen offentlig instans...Så det jeg lurer på, siden jeg ikke klarer å finne det igjen: Hvor bestiller en man slik undersøkelse? Volvat f.eks? Er det en generell sjekk, eller kun hjertesjekk?

Det er mulig jeg høres ut som en hypokonder,- men siden sønnen nå begynner å trene hardere, hadde jeg følt meg litt mer vel etter å ha tatt den undersøkelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262427-hjertesjekk-ungdomidrett/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Katt-ja.

Italia er det eneste landet som har innført plikt for å få foretatt slike vurderinger av idrettsfolk. Enkelte stater i USA har også innført dette.

Her i Skandinavia blir toppidrettsfolk vanligvis undersøkt ganske inngående, men det store antall av tildels hardt trenende atleter er lite eller ikke undersøkt. Hvis det imidlertid foreligger opplysninger om familiær forekomst av spesielle hjertetilstander er man mer på vakt og driver undersøkelsene langt. Det har vært forslag om å systematisere dette også i vårt land, men det er foreløpig på diskusjonsstadiet.

Det finnes retningslinjer for hvordan slike undersøkelser skal foretas og hvor omfattende de skal være. Hvis du er interessert i at det blir foretatt for din sønns vedkommende, bør du ta kontakt med idrettsmedisinsk institutt i Oslo, eller med en hjertespesialist i det distrikt du bor. Undersøkelsen er en grundig klinisk undersøkelse, spesielle hjerteundersøkelser (bl.a. arbeids-EKG og ultralyd), samt en god og grundig kartlegging av eventuelle symptomer eller tilfeller av spesiell hjertesykdom i familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...