Gå til innhold

Tips til kveldskosmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bakt potet med mais, rømme og baconterninger - og en pils :)

Kaloribombe - ikke å anbefale så sent på dagen

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

10

• Mrs. Wallace

7

• Moraki

6

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fylt paprika.

En løk

Ett fedd hvitløk

1 chili

150 g karbonadedeig

2 bokser hermetiske tomater

Ost

2 store paprika.

Skjær toppen av paprikaene. Fjern frø og det hvite inni. Brun chili, hvitløk, løk og karbonadedeig. Hell oppi 1,5 boks hermetiske tomater. Krydre med det du liker av sterke saker. La det koke i cirka 20 min, til mye av væsken har fordampet. Fyll paprikaen halvveis opp med fyllet. Legg ost oppi og deretter fyll igjen før du avslutter med ost. Sett hatten til paprikaen tilbake på toppen. Sett dem i en ildfast form og hell resten av de hermetiske tomatene rundt. Dette er for at paprikaene ikke skal brenne seg fast i formen. Sett dem i kjøleskapet til du skal steke dem. Stekes ved 200 grader i 40 min. De siste 10 minuttene kan du evt slenge inn noen nachos med ost på. Serveres med salsa og kanskje litt rømme.

Skal man lage det der, får man jammen lage skikkelig gemista og ikke bare sånn dårlig tilnærming..

Gjest paprikababe
Skrevet

Skal man lage det der, får man jammen lage skikkelig gemista og ikke bare sånn dårlig tilnærming..

Unnskyld meg da..

Skrevet

Har du en skikkelig oppskrift?

Skrevet

Her kommer noe godt og sunt:

Fres hvitløk og løk i panne. Tilsett karbonadedeig. Rør så den kornes.

Riv 2-3 gulrøtter. Kok opp ca. 3 dl vann og buljongterning i en liten kasserolle. Legg gulrotguffet oppi, rør godt og kok opp. Ha det oppi panna til kjøttet. Tilsett en liten boks tomatpure og krydre etter behag. La alt småkoke til væsken har kokt inn.

Smør dette som fyll på tacolefser, rull sammen og legg i langpanne eller ildfast form, med skjøten ned. Strø revet ost over. Inn i stekovn, 200 grader i ca. 15 minutter, til osten har smeltet.

Det er nok med 2 lefser til hver.

Dertil serveres skriver av tomat og agurk, kanskje grønn salat.

Dette er virkelig godt. Gulrota gir nydelig smak på kjøttsausen.

Det er akkurat slik jeg lager spagettisaus :o)

Skrevet

Ja, og så rødvin til!

Faktisk vil dette fyllet også egne seg glimrende i vårrull. Jeg er ute etter oppskrift på deigen til vårruller, men har så langt ikke lykkes.

Man bruker rispåpir, slik som man får kjøpt i thai butikkene.

Skrevet

Kaloribombe - ikke å anbefale så sent på dagen

skulle det ikke vær KOS da? ;)

Skrevet

Bakt potet med mais, rømme og baconterninger - og en pils :)

Det er urlenge siden jeg har spist....!!!!!!

Mmmmmmmange gode tips her :-)

Skrevet

Hva er gemista?

Synes det hørtes knallgodt ut, jeg!

Skrevet

Ikke vær så krass nå! Grekere har ikke enerett på å lage fylte grønnsaker vet du ;-)

Skrevet

Ikke vær så krass nå! Grekere har ikke enerett på å lage fylte grønnsaker vet du ;-)

Nei men jeg blir så sur når jeg ser sånne dårlige etterligninger..

Skrevet

Har du en skikkelig oppskrift?

Jeg følger som regel "originalen" som du kan goodle deg til ganske enkelt på en gresk nettside jeg har glemt hva heter men jeg kan godt gå mer i detaljer en annen dag når jeg ikke er så trøtt *stirrer tomt ut i luften* :-)

Skrevet

Hæh? Kålplater?

Filodeig bruker man til vårrull. Finnes i frysedisken i vanlige dagligvarebutikker.

Men du tenker kanskje på kålruletter?

Nei, man bruker ikke filodeig til vårruller, man bruker rispapiiiiiiiir!!!! Makan!

Skrevet

Men hvor i alle dager kommer kål inn i bildet? Det er jo ikke kål i den deigen?

*klør meg i kålen*

*kåler med noe*

Skrevet

Nei men jeg blir så sur når jeg ser sånne dårlige etterligninger..

Spiser du taco? Pizza? Div. pastaretter?

Veldig mye av det vi nå anser som norsk hverdagsmat er jo importerte og fornorskede retter. Langt unna originalen.

Skrevet

Spiser du taco? Pizza? Div. pastaretter?

Veldig mye av det vi nå anser som norsk hverdagsmat er jo importerte og fornorskede retter. Langt unna originalen.

Jeg anser ingen av de som norske hverdagsretter. Ingen av de rettene er jo norske :-)

Men man tuller ikke med greske oppskrifter altså - nei, for det gjør man bare ikke :-D

Skrevet

Nei, man bruker ikke filodeig til vårruller, man bruker rispapiiiiiiiir!!!! Makan!

Beklager, der har du ikke nødvendigvis rett. Det kommer an på hvilken type vårruller man skal lage.

Skrevet

Jeg anser ingen av de som norske hverdagsretter. Ingen av de rettene er jo norske :-)

Men man tuller ikke med greske oppskrifter altså - nei, for det gjør man bare ikke :-D

Nei, for gresk mat har vel alltid vært gresk mat, og har på ingen måte hatt noen påvirkning fra andre lands "kousina"... ;-)

Skrevet

Slapp av litt, da. Du kommer med sånne liksomproteksjonistiske uttalelser om mat, som avslører at du egentlig kan lite om mathistorie og -kultur.

Skrevet

Men hvor i alle dager kommer kål inn i bildet? Det er jo ikke kål i den deigen?

*klør meg i kålen*

Den kommer ikke inn i bildet i det hele tatt.

Jeg skrev to innlegg nesten samtidig. Det ene handlet om størrelsen på kålrothoder, det andre om deig til vårrull. Så trodde jeg hare svarte på det med kålrota, at man fikk kjøpt plater med kålrot.

Hehe. Dette kan lett bli som den gamle revyvisa om prammen og madammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...