Gå til innhold

Hva vet fastlegen?

Anbefalte innlegg

Gjest spør jeg idag
Skrevet

Hvis en annen lege skriver ut feks et beroligende middel (Sobril), får fastlegen beskjed om dette ?

Evt hvordan ?

Er det forskjell på om man får en resept eller en annen lege skriver ut mange ganger ?

Takk for svar

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg tror den nye legen bare kan vite det om han har fått oversendt journalen din fra den forrige. Det gjøres stort sett ikke med mindre man ber om det, tror jeg. Men det kan være at den nye legen din ikke vil skrive ut noe sånt til deg før han har pratet med den forrige legen, det vet jeg ikke.

Det andre spørsmålet ditt skjønte jeg ikke...?

Gjest spør jeg idag
Skrevet

Jeg tror den nye legen bare kan vite det om han har fått oversendt journalen din fra den forrige. Det gjøres stort sett ikke med mindre man ber om det, tror jeg. Men det kan være at den nye legen din ikke vil skrive ut noe sånt til deg før han har pratet med den forrige legen, det vet jeg ikke.

Det andre spørsmålet ditt skjønte jeg ikke...?

Takk for svar.

Mente følgende scenario: Man har sin egen fastlege som man går til med likt og ulikt.

I ett eller flere tilfeller går man likevel til en helt annen lege, evt en lege i familien, og denne legen skriver ut en resept på Sobril feks.

Vil fastlegen få beskjed om dette, via apoteket, via en eller annen statlig "kontrollordning" med slike medisiner, at en annen lege har skrevet ut en slik resept ? Altså uten at pasienten sier noe om det eller det oversendes journal.

Og så spør jeg om det eventuelt er forskjell på om den andre legen gjør dette som et engangstilfelle eller når dette skjer flere ganger, altså om mengde medisiner har noe å si for om det blir rapportert videre.

Håper det ble klarere, og at noen forstår hva jeg mente

Caloni Makaroni
Skrevet

Takk for svar.

Mente følgende scenario: Man har sin egen fastlege som man går til med likt og ulikt.

I ett eller flere tilfeller går man likevel til en helt annen lege, evt en lege i familien, og denne legen skriver ut en resept på Sobril feks.

Vil fastlegen få beskjed om dette, via apoteket, via en eller annen statlig "kontrollordning" med slike medisiner, at en annen lege har skrevet ut en slik resept ? Altså uten at pasienten sier noe om det eller det oversendes journal.

Og så spør jeg om det eventuelt er forskjell på om den andre legen gjør dette som et engangstilfelle eller når dette skjer flere ganger, altså om mengde medisiner har noe å si for om det blir rapportert videre.

Håper det ble klarere, og at noen forstår hva jeg mente

Det vet jeg ikke. Jeg tror at det var snakk om å gjøre det slik at apotekene ser hvor mye noen har tatt ut av en type medikamenter, men jeg vet ikke om det har blitt realisert.

Det burde være slik at legene samarbeider på en måte. Det er mange (ikke nødvendigvis du, det vet jeg ikke) som "shopper" rundt og samler resepter. Det beste er vel om fastlegene får nesten "enerett" på å skrive ut sånt, annet enn legevakten, selvsagt, akutte situasjoner oppstår jo.

Gjest Holmenøy
Skrevet

Det vet jeg ikke. Jeg tror at det var snakk om å gjøre det slik at apotekene ser hvor mye noen har tatt ut av en type medikamenter, men jeg vet ikke om det har blitt realisert.

Det burde være slik at legene samarbeider på en måte. Det er mange (ikke nødvendigvis du, det vet jeg ikke) som "shopper" rundt og samler resepter. Det beste er vel om fastlegene får nesten "enerett" på å skrive ut sånt, annet enn legevakten, selvsagt, akutte situasjoner oppstår jo.

Det er en ny regel nå som sier at alle reseptbelagte medisiner du får blir registrert på deg i et spesielt register, men jeg aner ikke hvem som har tilgang til registeret.

Angående pasientjournaler så deler normalt ikke offentlige og private helsesentere disse seg imellom.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er en ny regel nå som sier at alle reseptbelagte medisiner du får blir registrert på deg i et spesielt register, men jeg aner ikke hvem som har tilgang til registeret.

Angående pasientjournaler så deler normalt ikke offentlige og private helsesentere disse seg imellom.

Det med registeret er noe jeg har hørt en eller annen gang, men bare som en plan tror jeg, jeg visste ikke om det var realisert. Men jeg synes det høres supert ut. Ikke bare for å forhindre misbruk, men også for at de som trenger det skal få det. Det er ikke moro å komme til en ukjent lege å be om beroligende/sovetabletter, for det blir jo at en føler seg som en som bare har funnet nye lege for å få tilgang på mer medisiner. Fint om legen da har anledning til å kikke i registeret og sett at medisinene har blitt gitt i moderate mengder, eller ev. ingenting, før.

Skrevet

Fastlegen din får ikke beskjed dersom en annen lege skriver ut Sobril til deg. Men; mange praktiserer regler for seg selv om at man kun skriver ut minstepakning dersom man ikke kjenner pasienten, og man kan fort merke på pasienter som kommer bare for å få slike resepter.

Det er et reseptregister hvor reseptbelagte medisiner blir registrert, men dette er ingen "overvåkning", men til statistisk bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...