Gå til innhold

Ferie "regler" på jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert frue
Skrevet

Har nå fått beskjed om at vi ikke får mer enn 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien (mellom uke 26-33)

Det går en deling etter uke 29, og denne har vi ikke lov å krysse !! Det vil si at jeg kan ikke ta ferie i uke 28, 29 og 30 feks. Men må da ta enten 27,28 og 29 eller 30,31 og 32.

Dette er skikkelig klønete for oss som har barn på SFO, de har jo stengt hele juli, og da må vi dele oss...

Er dette lov?

Hvordan er det på deres jobb??

Gjest Princess Peach
Skrevet

Vi og får "forhåndsbestemt" sommerferien, må ta tre uker sommerferie. Det er to feriepuljer, og annenhvert år har vi tidlig eller sein ferie.

Skrevet

Tror nok det stemmer, ja. At man bare har krav på tre uker i den mest attraktive perioden. Og at det ikke er noen selvfølge å få fire sammenhengende uker, selv om man går ut over de ukene som regnes som "Høysesong". Vi pleier å dele oss for å få tøyd ferien.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er visstnok slik at ferie er en av tingene arbeidsgiver kan ta full kontroll over..

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er visstnok slik at ferie er en av tingene arbeidsgiver kan ta full kontroll over..

Ja, dessverre. :o/

Samboeren min jobber i en privat bedrift, og er helt sjokkert over alle reglene for ferie vi har. (Jeg er kommuneansatt.)

Får kun ta fri én helg i året, og den må være i sommerferien, må søke i ekstremt god tid hvis man skal ha en feriedag, får ikke ta enkeltferiedager midt i fellesferien etc etc.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Samboeren min jobber i en privat bedrift, og er helt sjokkert over alle reglene for ferie vi har. (Jeg er kommuneansatt.)

Får kun ta fri én helg i året, og den må være i sommerferien, må søke i ekstremt god tid hvis man skal ha en feriedag, får ikke ta enkeltferiedager midt i fellesferien etc etc.

Vi får heller ikke ta ferie i løpet av desember.

Skrevet

Vi har stort sett fått bestemme selv når vi vil ha ferie. Men jeg har alltid tatt ferie når det passer for jobben, d.v.s. et stykke ut i juli.

Nå har jeg i tillegg fått noen hasteoppgaver som må gjøres hver dag. Jeg og en annen person må da ha ferie etter hverandre. Derfor syntes jeg ikke jeg kunne ta mer enn 3 uker sist sommer.

Caloni Makaroni
Skrevet

Oi...det høres ut som om arbeidsgiveren kun satser på å gjøre alt enklest mulig for seg selv, og gir faen i sine ansatte. Sjefen min ønsker at alle skal bli fornøyde med sin ferieavvikling, men samtidig så sier han at det faktisk -er- han som bestemmer, sånn at folk må føye seg litt. I omsorgsarbeid er det jo ikke snakk om å redusere arbeidsmengden i fellesferien, sånn som mange andre arbeidsplasser kan!

Caloni Makaroni
Skrevet

Det får ikke vi heller. All ferie som er tilgode i løpet av et år må tas ut før 1. desember, det var det oppslag om på arbeidsplassen min i høst/vinter. Men om noen skulle ha en helt spesiell grunn vil jeg tro at sjefen min vil vike litt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Oi...det høres ut som om arbeidsgiveren kun satser på å gjøre alt enklest mulig for seg selv, og gir faen i sine ansatte. Sjefen min ønsker at alle skal bli fornøyde med sin ferieavvikling, men samtidig så sier han at det faktisk -er- han som bestemmer, sånn at folk må føye seg litt. I omsorgsarbeid er det jo ikke snakk om å redusere arbeidsmengden i fellesferien, sånn som mange andre arbeidsplasser kan!

Nei, de er utrolig rigide på dette. Da vi skulle på U2-konsert i 2005, måtte jeg ha én dag fri, og det var 28. juli, altså midt i fellesferien. Jeg søkte om dette i JANUAR, og fikk faenmeg avslag. Det var like før samboeren min kjørte hjem til sjefen og klubbet henne ned. :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Nei, de er utrolig rigide på dette. Da vi skulle på U2-konsert i 2005, måtte jeg ha én dag fri, og det var 28. juli, altså midt i fellesferien. Jeg søkte om dette i JANUAR, og fikk faenmeg avslag. Det var like før samboeren min kjørte hjem til sjefen og klubbet henne ned. :)

Oisann. Noe slikt ville aldri skjedd på arbeidsplassen min! Sjefen min får noen grå hår om vi bytter for mye vakter, det er han ikke glad i. Men jeg forstår ham godt, for jeg har tittet ham over skulderen når han sitter og prøver å registrere det der på PC-en, og det er mye ekstraarbeid! Men en fridag i ny og ne, samt bytte av helg når det er nødvendig (ikke av typen "det er salg på lørdagen, så jeg vil helst ha kveldsvakt"), går greit.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Oisann. Noe slikt ville aldri skjedd på arbeidsplassen min! Sjefen min får noen grå hår om vi bytter for mye vakter, det er han ikke glad i. Men jeg forstår ham godt, for jeg har tittet ham over skulderen når han sitter og prøver å registrere det der på PC-en, og det er mye ekstraarbeid! Men en fridag i ny og ne, samt bytte av helg når det er nødvendig (ikke av typen "det er salg på lørdagen, så jeg vil helst ha kveldsvakt"), går greit.

Jeg fikk bytta bort vakta mi, men det måtte jeg organisere selv. Jeg skjønner at det er mye ekstraarbeid for lederne, men hvor vanskelig kan det være når jeg søker et halvt år i forveien?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg fikk bytta bort vakta mi, men det måtte jeg organisere selv. Jeg skjønner at det er mye ekstraarbeid for lederne, men hvor vanskelig kan det være når jeg søker et halvt år i forveien?

Nei, du kan så si..

"Jeg har makt, og den skal jeg jammen vise! Håper noen kommer og spør meg om en fridag i juli, for da skal jeg nekte, fordi jeg -kan- nekte!"

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nei, du kan så si..

"Jeg har makt, og den skal jeg jammen vise! Håper noen kommer og spør meg om en fridag i juli, for da skal jeg nekte, fordi jeg -kan- nekte!"

Argumentet var visst "nei, vi kan ikke gi ferie i fellesferien, for det er det *ingen* som får utenom de fastsatte puljene, og hvis du får det så vil alle andre ha det også".

Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg trodde det var mer at man måtte ha planlagt ferdig ferien ut året.

Skrevet

Har hørt det samme før, men du kan jo forklare for lederen din SFO problemet.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg trodde det var mer at man måtte ha planlagt ferdig ferien ut året.

Ikke spør meg. Skulle tro det ikke var verre å ta ferie i desember enn i andre mnd, men sånn er det altså.

Skrevet

Leser nedover her og ser at det er noen vanskelige arbeidsplasser. Hos oss kan vi ta ferie fra mai og ut september. Vi setter oss opp når vi ønsker ferie og sjefen tråkler sammen en vaktliste av de vaktene som vi ikke klarer å bytte innbyrdes. Det samme gjorde sjefen når det var jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...