Gå til innhold

Ferie "regler" på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alltid så lett å få ferien til å gå i hop på arbeidsplasser hvor hjulene skal holdes i gang hele sommeren.

For mitt vedkommende prøver jeg å lytte til mine ansattes ønsker så langt råd er, men dette er en kjempemessig kabal som skal gå opp, der også de ansattes ektefeller/samboere og barnas skoleferie er inne i bildet.

De med skolebarn vil gjerne ha ferie i skoleferien, så er SFO stengt i juli, så er det samboeren som skal det og det, så skal den gamle moren inn på sykehus og så vil noen spare ferien til jakta...

Kort sagt.

Men det hender noen bestiller seg sydentur/flybilletter først og ber om ferie etterpå. Det liker jeg dårlig.

Gjest Trøndera
Skrevet

Den var jo litt gammel, mange har vel fem uker ferie nå?

Poenget er vel at man ikke har krav på mer enn 3 uker sommerferie i strekk, uavhengig om det er 4 eller 5 uker ferie i løpet av året.

Gjest Trøndera
Skrevet

Du har ikke krav på mer enn 3 uker sommerferie i strekk. Det er jo mulighet til å søke om 4 uker, og noen får det så lenge det ikke er til ulempe for arb.giver.

Vi har også puljeferie, men i et notat fra arbeidsmiljøgruppa står det at det skal tas hensyn til stengt bhg/sfo.

Så langt har jeg vært heldig å fått ferie de tre ukene sfo har stengt. Ser ut til at jeg får det også i år.

Ellers ser arb.giver helst at vi tar ei uke om vinteren/våren og ei uke om høsten. Vi kan selvsagt dele opp i enkeltdager. Jeg gjemmer alltid et par dager til jul, og det går som oftest greit.

Skrevet

Leser nedover her og ser at det er noen vanskelige arbeidsplasser. Hos oss kan vi ta ferie fra mai og ut september. Vi setter oss opp når vi ønsker ferie og sjefen tråkler sammen en vaktliste av de vaktene som vi ikke klarer å bytte innbyrdes. Det samme gjorde sjefen når det var jul.

Det er jo også litt krunglete da. Hva hvis noen heller vil ha fri i jula eller i vinterferien til barna sine?

Skrevet

Hos oss gjør vi så godt vi kan for å gjøre arbeidstakerne til lags. Fornøyde medarbeidere yter mer. Men der vi ser det ikke lar seg gjøre (det er noen som ganske spesielle ønsker for å si det sånn....) så tar vi en prat om det og ser om det kan la seg løse på annet vis.

Har opplevd som Babette at noen bestiller ferie først, og så blir det en stort press for oss å få det til. Det er ikke poplulært og lite kollegialt.

Skrevet

Det er jo også litt krunglete da. Hva hvis noen heller vil ha fri i jula eller i vinterferien til barna sine?

Det blir ordnet det også. Det er noen som har små stillinger som ønsker å jobbe mer+at det er folk uten barn eller har store barn.

Skrevet

Det blir ordnet det også. Det er noen som har små stillinger som ønsker å jobbe mer+at det er folk uten barn eller har store barn.

Deilig med en fleksibel arbeidsgiver!

Skrevet

Ja, dessverre. :o/

Samboeren min jobber i en privat bedrift, og er helt sjokkert over alle reglene for ferie vi har. (Jeg er kommuneansatt.)

Får kun ta fri én helg i året, og den må være i sommerferien, må søke i ekstremt god tid hvis man skal ha en feriedag, får ikke ta enkeltferiedager midt i fellesferien etc etc.

Det høres voldsomt ut. Her må det være forskjell fra kommune til kommune, for moren min jobbet i kommunen i mange år og fikk velge nesten fritt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det høres voldsomt ut. Her må det være forskjell fra kommune til kommune, for moren min jobbet i kommunen i mange år og fikk velge nesten fritt.

Ja, jeg er helt oppgitt.

Skrevet

Deilig med en fleksibel arbeidsgiver!

Det vet vi, og vi vet å sette pris på det også. Derfor er det ikke så vanskelig å stille opp når det gjelder.

Skrevet

Det vet vi, og vi vet å sette pris på det også. Derfor er det ikke så vanskelig å stille opp når det gjelder.

Fornøyde ansatte gir effektive ansatte. :-)

Gjest Persille
Skrevet

Men det er fire uker som er lovkravet.

Skrevet

Det er lov dersom arbeidsgiver gir beskjed i god tid. (I hvertfall 99% sikker på det)

Her tar alle ferie når de vil selv. Men vi er såpass samkjørte at vi forstår å samarbeide slik at det alltid er folk til stede for å gjøre det som må gjøres.

Gjest mandolina
Skrevet

Ikke ifølge ferieloven, det er bare de fagorganiserte, som er så heldige å få fem ukers ferie.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...