Gå til innhold

Fibromyalgi

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er fremdeles svært omstridt!

Noen sier ja og noen sier nei.

Skrevet

Har hørt at det kan bli kallt en "sekkesykdom". .

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er vel en utelatelsesdiagnose man gir de som har smerter man ikke greier finne ut av på annen måte? Hvorvidt det er en reell sykdom eller ikke strides det vel fortsatt om. Fastlegen min mener i alle fall det en sykdom, mens min forrige lege mente det motsatte.

Skrevet

Det er dessverre noe det strides om her i landet, og det til tross for at fibromyalgi har konkrete symtomer som må være oppfylt for å stille diagnosen, og ikke minst at WHO (verdens helseorganisasjon) anerkjenner diagnosen.

Men det er jo typisk norsk å måtte finne opp kruttet på nytt og ikke lytte til andre...

Gjest omstridt
Skrevet

Det er fremdeles svært omstridt!

Noen sier ja og noen sier nei.

Hvorfor er den omstridt?

Gjest omstridt
Skrevet

Det er dessverre noe det strides om her i landet, og det til tross for at fibromyalgi har konkrete symtomer som må være oppfylt for å stille diagnosen, og ikke minst at WHO (verdens helseorganisasjon) anerkjenner diagnosen.

Men det er jo typisk norsk å måtte finne opp kruttet på nytt og ikke lytte til andre...

Symptomene på fm er jo og symptomer på mange andre sykdommer?

Skrevet

Det er vel en utelatelsesdiagnose man gir de som har smerter man ikke greier finne ut av på annen måte? Hvorvidt det er en reell sykdom eller ikke strides det vel fortsatt om. Fastlegen min mener i alle fall det en sykdom, mens min forrige lege mente det motsatte.

Jeg har smerter som minner mye om fibromyalgi, men jeg har ikke fått diagnosen. Det er noen spesielle tester man skal ta før man får diagnosen.

Skrevet

Symptomene på fm er jo og symptomer på mange andre sykdommer?

Man må utelate andre sykdommmer ja, det er en del diffuse symtomer også.

Men noe av det sentrale er at personer med fibromyalgi har mange såkalte tenderpoints, punkter på kroppen som vedvarende over tid er svært ømme, til tross for at man ikke har noen skade eller annen årsak til at disse punktene er så ømme og vonde. Det er 18 tenderpoints som er nevnt i diagnosekriteriene, og man må i utgangspunktet ha minst 11 av de 18 ømme punktene.

http://www.immunesupport.com/fibromyalgia-tenderpoints.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgi

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor er den omstridt?

Noen spesialister mener at den er helbredelig vha fysioterapi og egenhjelp, fordi det dreier seg mest om muskelspenninger/knuter rundt på kroppen. Mange trygdekontor nekter å bruke det som diagnose.

Noen mener det er en grei diagnose fordi "sykdommen" ofte medfører tretthet, følelsen av å være utslitt og depresjon.

Skrevet

Smerter i muskler og sener.

Jeg tror at det er en sekkediagnose for reumatiske sykdommer hvor blodprøvene ikke slår ut enda.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har smerter som minner mye om fibromyalgi, men jeg har ikke fått diagnosen. Det er noen spesielle tester man skal ta før man får diagnosen.

Jeg vet, har vært gjennom mølla for ikke lenge sida. Det er blant annet forj*... vondt når de trykker både her og der for å finne ut om trykkpunktene er vonde. :-D

Skrevet

Jeg vet, har vært gjennom mølla for ikke lenge sida. Det er blant annet forj*... vondt når de trykker både her og der for å finne ut om trykkpunktene er vonde. :-D

Fant de ut av noe?

Skrevet

Ja det er en sykdom som verdens helsorganisasjon anerkjenner som bløtdelsrevmatisme, men det gjør ikke norske myndigheter. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi først, men etter noen år er endret de det til leddgikt. Det er ganske mange av oss som har vært gjennom det løpet. Det er ikke alltid leddgikt eller andre sorter for revmatisme slår ut på prøver før etter mange år, derfor bruker de ofte fibro som diagnose når det er udefinerbart.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Fant de ut av noe?

Spesialisten jeg var hos sa det er fibromyalgi, men jeg har ikke vært hos fastlegen etterpå, så jeg vet ikke hvor klar han var på dette med i stille diagnose. :-D

Skrevet

Spesialisten jeg var hos sa det er fibromyalgi, men jeg har ikke vært hos fastlegen etterpå, så jeg vet ikke hvor klar han var på dette med i stille diagnose. :-D

Lykke til med fastlegen!

Gjest fibrodama
Skrevet

Ja det er en sykdom som verdens helsorganisasjon anerkjenner som bløtdelsrevmatisme, men det gjør ikke norske myndigheter. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi først, men etter noen år er endret de det til leddgikt. Det er ganske mange av oss som har vært gjennom det løpet. Det er ikke alltid leddgikt eller andre sorter for revmatisme slår ut på prøver før etter mange år, derfor bruker de ofte fibro som diagnose når det er udefinerbart.

Nå er fibromyalgi flyttet fra revmatiske sykdommer til nevrologiske og et-eller-annet. Ikke at det har noe å si for deg da. hehe...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Lykke til med fastlegen!

Takk takk, han er nå egentlig en veldig trivelig fyr. :-)

Gjest fibrodama
Skrevet

Forøvrig har jeg lest at det ikke er en sykdom, men et syndrom. Sistnevnte er da sammenfall av en rekke symptomer og utelukkelse av alle sykdommer med lignende symptomer.

Er med i fibromyalgiforeningen, og der kommer folk når de får fibromyalgi, og så ender de opp med reumatisk artritt, leddgikt, bechtrews og annet etter noen år, som en annen nevnte her i tråden.

De fleste har FØR fibromyalgien hatt andre smerterer over flerr år, feks bekkenløsning,senebetennelser eller andre kroniske smerter. Går enfor lenge slik begynner kroppen å mistolke smertesignalene, og sender disse signalene når det ikke skal sendes slike, og da 'kjenner' en smerter selv om det ikke er noen kroppslig grunn til det. Blir vel på samme måten som de som amputerer et pen kjenner smerter i benet som er vekk. Hvilke puss den hjernen kan spille oss du...

Skrevet

Takk takk, han er nå egentlig en veldig trivelig fyr. :-)

Bra! Ikke alle som er fornøyde med fastlegen sin...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...