Gå til innhold

Fibromyalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er fibromyalgi flyttet fra revmatiske sykdommer til nevrologiske og et-eller-annet. Ikke at det har noe å si for deg da. hehe...

Nei det har ikke noe å si for meg nå. Men i og med at jeg har hatt diagnosen fibro så kjenner jeg til den arrogansen en del mennesker i helsevesenet viser overfor folk som har diagnosen fibromyalgi. Enkelte tror jo det er en psykisk diagnose, at man har vondt på grunn av psykiske problem. Litt underlig da syns jeg at såpass mange seinere får diagnoser som revmatoid artritt, bechterew og mange andre. Det er jo like vondt uansett hva det heter, men folk må behandles likt uansett diagnose syns nå jeg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bra! Ikke alle som er fornøyde med fastlegen sin...

Du kan tro jeg vet det, det var derfor jeg byttet. :-) Han jeg har nå er forholdsvis nyutdannet og uhyre interessert i å finne ut av alt mulig. Og ikke minst, han _lytter_.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei det har ikke noe å si for meg nå. Men i og med at jeg har hatt diagnosen fibro så kjenner jeg til den arrogansen en del mennesker i helsevesenet viser overfor folk som har diagnosen fibromyalgi. Enkelte tror jo det er en psykisk diagnose, at man har vondt på grunn av psykiske problem. Litt underlig da syns jeg at såpass mange seinere får diagnoser som revmatoid artritt, bechterew og mange andre. Det er jo like vondt uansett hva det heter, men folk må behandles likt uansett diagnose syns nå jeg.

"Det er jo like vondt uansett hva det heter,"

Ja, der sier du det. Og etter mange og lange år med leger som bare hever litt på skuldrene så er det samma f*en hva det heter bare det får et navn som man kan henge det på. Det er alt for mange som går ut og inn i systemet på årevis uten å få en knagg å henge smertene på. Og uten den knaggen kan man i verste fall fort falle utenom både jobb og trygdesystemet.

Skrevet

Spesialisten jeg var hos sa det er fibromyalgi, men jeg har ikke vært hos fastlegen etterpå, så jeg vet ikke hvor klar han var på dette med i stille diagnose. :-D

Kan fastlegen overstyre en spesialist sin diagnose da?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kan fastlegen overstyre en spesialist sin diagnose da?

Tror jeg neppe, men jeg vet jo ikke hva spesialisten skrev i utredninga til fastlegen. Og sida denne spesialisten sa "Det er mest sansynlig fibromyalgi i kombinasjon med diabetes ... bla bla bla" så er jeg litt usikker på hvorvidt han virkelig ga meg en diagnose eller ikke. ;-) Fastlegen min hadde vært inne på det med fibromyalgi allerede.

Skrevet

Tror jeg neppe, men jeg vet jo ikke hva spesialisten skrev i utredninga til fastlegen. Og sida denne spesialisten sa "Det er mest sansynlig fibromyalgi i kombinasjon med diabetes ... bla bla bla" så er jeg litt usikker på hvorvidt han virkelig ga meg en diagnose eller ikke. ;-) Fastlegen min hadde vært inne på det med fibromyalgi allerede.

Håper i alle fall du får et navn på det da. Selv om man aldri ønsker seg syk, så kan det jo ofte hjelpe å få et navn på det som feiler en.

Sliter litt selv med det der, og bør nok utredes nærmere, men ikke nå under svangerskepet. Så alt står på hold, mens jeg verker i både knærne (som er diagnostisert, artrose), men også i muskulatur mm. ellers i kroppen. Fysioterapeut har allerede antydet at jeg bør utredes for fibromyalgi, og jeg har vært inne på tanken selv også lenge før han nevnte det. Er mye revmatisme og fibromyalgi på min mors side av slekten, og det er jo en sterk arvelig komponent ifbm. slike tilstander, og jeg kjenner meg igjen i mye av det disse andre erfarer, bl.a. merker det veldig på væromslag/lavtrykk osv.

Gjest milliee
Skrevet

venninna mi hadde diagnosen fibromyalgi etter utrednings hos revmatolog, hun har store smerter og må bruke smertestillende, og hun måtte opereres i knærme. Under operasjonen så de at hun hadde store betennelser og diagnosen ble forandret til leddgikt!

Nå har hun begge diagnosene.

Det er nok en sykdom, men så lenge det er mest kvinner som har den, og at det ikke påvises på blodprøver, så vil mange leger ikke vedkjenne seg den.

Skrevet

"Det er jo like vondt uansett hva det heter,"

Ja, der sier du det. Og etter mange og lange år med leger som bare hever litt på skuldrene så er det samma f*en hva det heter bare det får et navn som man kan henge det på. Det er alt for mange som går ut og inn i systemet på årevis uten å få en knagg å henge smertene på. Og uten den knaggen kan man i verste fall fort falle utenom både jobb og trygdesystemet.

Vi er helt enige. Jegg syns også det er veldig urettferdig at de med fibromyalgi må betale alt selv, mens jeg nå får gratis fysioterapi etter at de endret diagnosen til en av leddgiktdiagnosene.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi er helt enige. Jegg syns også det er veldig urettferdig at de med fibromyalgi må betale alt selv, mens jeg nå får gratis fysioterapi etter at de endret diagnosen til en av leddgiktdiagnosene.

Ja, det blir for tilfeldig - og veldig urettferdig.

Gjest omstridt
Skrevet

Forøvrig har jeg lest at det ikke er en sykdom, men et syndrom. Sistnevnte er da sammenfall av en rekke symptomer og utelukkelse av alle sykdommer med lignende symptomer.

Er med i fibromyalgiforeningen, og der kommer folk når de får fibromyalgi, og så ender de opp med reumatisk artritt, leddgikt, bechtrews og annet etter noen år, som en annen nevnte her i tråden.

De fleste har FØR fibromyalgien hatt andre smerterer over flerr år, feks bekkenløsning,senebetennelser eller andre kroniske smerter. Går enfor lenge slik begynner kroppen å mistolke smertesignalene, og sender disse signalene når det ikke skal sendes slike, og da 'kjenner' en smerter selv om det ikke er noen kroppslig grunn til det. Blir vel på samme måten som de som amputerer et pen kjenner smerter i benet som er vekk. Hvilke puss den hjernen kan spille oss du...

Jeg har og lest at det er et syndrom, og at WHO har flyttet den fra en kategori til en annen...

Skrevet

Jeg har og lest at det er et syndrom, og at WHO har flyttet den fra en kategori til en annen...

"Siste Nytt fra WHO - pr. Januar 2006:

Ifølge WHO er fibromyalgi nå en sykdom i muskel, skjelett og bindevev!!! Og IKKE en revmatisk lidelse. Sykdommen har fått eget diagnosenr.: ICD-10 M 79.9"

Kilde: http://www.fibro-oslo.com/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...