Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei dame på 36 år. Jeg har i den senere tid (12 mnd.) slitt med en følelse av ubalanse. Noen ganger blir jeg også direkte svimmel. Dette ledsages gjerne av følelse av å være helt utmattet og trøtt.

Ved hjerteprøve har jeg fått konstatert at jeg har et hjerte som slår med to typer slag. (ikke "tam-tam", men "ta-tam" liksom). Er det noen som har dette/har hørt om det? Hvilken betydning kan det ha? (Hjerterytme, puls og blodtrykk er forøvrig helt normal.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262519-to-typer-hjerteslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hmmrf.

Hvis du har det du kaller "ta-tam"-rytme kan den neppe være regelmessig. Det ville være av verdi å få EKG-beskrivelsen med henblikk på dette. Det kan tenkes at du har det vi kaller ekstrasystoli (ekstraslag), hvor ekstraslaget kommer så tett på det foregående normalslaget at ekstraslaget ikke kjennes. I så fall ville du kunne kjenne en regelmessig, men vanligvis meget langsom puls som godt kunne gi deg symptomer. Imidlertid ville registrerende senter/lege utvilsomt ha reagert på det, så jeg anser det lite sannsynlig.

En 36-årig kvinne burde være i sitt livs form, og hvertfall ikke føle seg utmattet og trett. Det burde gjøres en grundig klinisk undersøkelse, i tillegg til omfattende laboratorieprøver, hvis da ikke tilstanden avdekkes ved klinisk vurdering. Er f.eks. ditt stoffskifte undersøkt ? Du burde også få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å få en objektiv vurdering av din fysiske kapasitet.

Årsak til svimmelhet og balanseproblemer bør også tas opp i full bredde. Her finnes også en rekke mulige årsaker (mange av demn helt uskyldige), og du bør nok satse på en revurdering av såvel kliniske funn som symptomer. Ta det opp med legen din igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262519-to-typer-hjerteslag/#findComment-2119675
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...