Gå til innhold

Smerter ved eggløsning

Anbefalte innlegg

TOVEN1365381058

Jeg hadde en infeksjon i underlivet for ca 5 år siden. Begge egglederne var betent. Etter det har jeg hatt smerter ved eggløsning, midt mellom menstruasjon. Det tok lang tid før jeg forsto hva det var. Det hjelper å ta en ibux og en paracet ca hver 4-6 time i to døgn. Noen ganger lengere tid. Det er ikke alltid det virker, og da har jeg veldig vondt. Jeg kan ikke lese eller se på tv, kroppen spenner seg i smerte. Det hjelper litt å være i bevegelse, det er oftest værst når jeg er i ro, eller prøver å sove. Blir mange søvnløse netter. Jeg har tatt laproskopi på sykehuset. Legene fant ut at begge egglederne var tette, men mente bestemt at det ikke var årsak til mine smerter. Jeg nærmer meg 40 år, og tåler ikke eller ønsker ikke å bruke p-piller, selv om smertene forsvant når jeg prøvde det. Hormoner i form av prevansjonspreparater påvirker psyken min. Er det noen som har hørt om lignende? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg fjerner gjerne organer om det kan hjelpe! Hilsen TOVEN

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262534-smerter-ved-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått utført laparoskopi. Var det mistanke om at du kunne ha endometriose? Det er en tilstand som kan forveksles med endometriose hvor det finnes livmorslimhinne på avveier, for eksempel på bukhinnen. Et av symptomene er smerter ved eggløsning, dessuten smerter før og under menstruasjon. Behandlingen er å stoppe eggløsning og unngå menstruasjonsblødinger. Det gjøres med p-piller eller hormon av typen gestagen (p-sprøyte, p-stav eller minipillen Cerazette). Jeg synes du bør forsøke en slik behandling som også kan hjelpe selv om det ikke er endometriose. Eneste aktuelle operasjon ville være å fjerne eggstokkene, men da kommer du i en meget tidlig overgangsalder som vi gi deg større plager, også på sikt. Det kan også være helt andre ting som gir deg smertene da ikke-gynekologiske tilstander kan gi symptomer i relasjon til menstruasjonssyklus.Jeg synes du skal snakke med en gynekolog og forsøke en av nevnte hormonbehandlinger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

TOVEN1365381058

Du har fått utført laparoskopi. Var det mistanke om at du kunne ha endometriose? Det er en tilstand som kan forveksles med endometriose hvor det finnes livmorslimhinne på avveier, for eksempel på bukhinnen. Et av symptomene er smerter ved eggløsning, dessuten smerter før og under menstruasjon. Behandlingen er å stoppe eggløsning og unngå menstruasjonsblødinger. Det gjøres med p-piller eller hormon av typen gestagen (p-sprøyte, p-stav eller minipillen Cerazette). Jeg synes du bør forsøke en slik behandling som også kan hjelpe selv om det ikke er endometriose. Eneste aktuelle operasjon ville være å fjerne eggstokkene, men da kommer du i en meget tidlig overgangsalder som vi gi deg større plager, også på sikt. Det kan også være helt andre ting som gir deg smertene da ikke-gynekologiske tilstander kan gi symptomer i relasjon til menstruasjonssyklus.Jeg synes du skal snakke med en gynekolog og forsøke en av nevnte hormonbehandlinger.

Jeg har ikke endometriose. Jeg skrev også at jeg ikke tåler p-piller. Jeg har også prøvd p-ringen og kan ikke bruke det heller. Da regner jeg med at jeg ikke tåler andre hormonprevensjon.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke endometriose. Jeg skrev også at jeg ikke tåler p-piller. Jeg har også prøvd p-ringen og kan ikke bruke det heller. Da regner jeg med at jeg ikke tåler andre hormonprevensjon.

Hvis du ikke kan bruke hormoner av noen slags (heller ikke rene gestagener) så er eneste mulighet å forsøke medikamenter av typen NSAID som også brukes ved menstruasjonssmerter (Ibux, Naprosyn osv). Hvis du vil teste hvordan det er å miste eggstokkene kan du forsøke med GnRH-analoger (Synarela, Zoladex og Procren) som setter deg i en kunstig overgangsalder, men behandlingsforsøket koster ca 1500 kr per måned og det dekkes ikke i ditt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...