Gå til innhold

Herpes - smitte til munn

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har begge herpes 1. Jeg antar jeg har smittet han og han har nettopp hatt sitt første utbrudd. Jeg/vi lurer på et par ting. Kan Herpes på kjønnsorganer smitte til munn? Feks. ved at man tar på sår og deretter munn?

Hvor viktig er det å bruke kondom under utbrudd dersom bare den ene har utbrudd? Vil dette provosere frem et utbrudd hos den andre? Eller er man beskyttet siden man har viruset i kroppen? Har du andre tips til hva vi gjør eller nyttig informasjon for et par som begge er smittet ville jeg sette pris på dette.

Mvh

Kvinne fra kysten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262535-herpes-smitte-til-munn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Ja helt klart: selv om herpes type 1 fortrinnsvis smitter overfor beltestedet og herpes 2 under beltestedet er det i over 20% av tilfellene omvendt. Det er også sikkert at infeksjon kan overføres fra f. eks. munn med fingrene til genitalia, eller omvendt. En etablert infeksjon gir en viss, men ikke komplett beskyttelse mot en ny infeksjon. Hvis dere bærer infeksjon med samme stamme blir en superinfeksjon som regel asymptomatisk eller meget mildt. Men det er en viss mulighet til å overføre smitte hvis den ene part hart utbrudd. Det er kanskje ikke så dumt å bruke kondom hvis den ene part har utbrudd. Jeg kan også tilføye at i de fleste tilfelle utbryddene forekommer ikke så veldig hyppig, men igjen unntak finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...