Gå til innhold

Om håndbagasjeregler og exe-filer ;)

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

De nye håndbagasjereglene for fly, at man ikke kan ta med mer enn 100mL væske ombord, gjelder det bare innen EU, eller gjelder det hele verden? Konkret lurer jeg på en reise innenland i USA, og en reise fra USA til Norge.

Og noe helt annet:

Er exe-filer helt uaktuelt på Mac, må jeg ha -absolutt- alle programmer spesiallaget for Mac?

Skrevet

USA er nazi når det gjelder sikkerhetskontroll. De samme reglene gjelder der, og de kaster alt som ikke passer innunder reglene.

Også innenlandsruter. Første stoppet i USA innebærer immigrasjonskontroll, baggasjehenting og toll, og noen ganger ny innsjekking for innenlandsruten (avhengig av flyselskapet) Beregn GOD tid..

Gjest Signert
Skrevet

...og pc-versjonen av excel passer ikke for mac.

Caloni Makaroni
Skrevet

USA er nazi når det gjelder sikkerhetskontroll. De samme reglene gjelder der, og de kaster alt som ikke passer innunder reglene.

Også innenlandsruter. Første stoppet i USA innebærer immigrasjonskontroll, baggasjehenting og toll, og noen ganger ny innsjekking for innenlandsruten (avhengig av flyselskapet) Beregn GOD tid..

Ja, jeg har reist både inn og ut og internt i USA før, og vet de er strenge...en tålmodighetsprøve! Men som sagt, det jeg lurte på var om den 100 mL-regelen også gjelder i USA. Tenkte kanskje det var en EU-greie. Men da har de tydeligvis den grensen de også!

Caloni Makaroni
Skrevet

...og pc-versjonen av excel passer ikke for mac.

Hm...det var exe-filer, da. Altså programfiler, ikke dokumentfiler fra Excel (de heter vel *.xlt eller noe sånt...?)

Gjest Signert
Skrevet

Hm...det var exe-filer, da. Altså programfiler, ikke dokumentfiler fra Excel (de heter vel *.xlt eller noe sånt...?)

De virker heller ikke dersom de er for PC

Caloni Makaroni
Skrevet

De virker heller ikke dersom de er for PC

Det var liksom det jeg lurte på, om det er slik at alle exe-filer er for PC. Det er ikke alltid det står (som jeg kan se, i alle fall). Er litt grønn på Mac, serru ;)

Skrevet

Ja, jeg har reist både inn og ut og internt i USA før, og vet de er strenge...en tålmodighetsprøve! Men som sagt, det jeg lurte på var om den 100 mL-regelen også gjelder i USA. Tenkte kanskje det var en EU-greie. Men da har de tydeligvis den grensen de også!

Jeg reiste sist innelands i USA i september, og da drev de med slike regler, og det før det var innført i Norge. Nå kan jeg ikke med sikkerhet si om det er maksregel på antall beholdere, men du fikk fylle en sånn liten plastpose. Og de kastet containere fulle av saker. Jeg puttet alt i bagasjen, orket ikke ta sjansen. Det pleier å stå på nettsidene til flyselskapet.

Skrevet

Det ER en EU-greie, men jeg kan ikke tenke meg at det er mindre strengt i USA.

http://www.osl.no/index.asp?strurl=//templates/applications/internet/showobject.asp?channelid=1000341&infoobjectid=1023306&menuid_1=&menuid=&topExpand=&subExpand=&pid_1=&l=&cAD=1000123 står det bl.a. at du må kontakte flyselskapet for å sjekke reglene for reiser utenfor EU.

Det står også at det kan være beholdere på 100 ml i en pose som rommer 1 liter. Jeg tolker dette som at man kan ha flere inntil-100 ml-beholdere i denne posen, men vet ikke om det er riktig?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det ER en EU-greie, men jeg kan ikke tenke meg at det er mindre strengt i USA.

http://www.osl.no/index.asp?strurl=//templates/applications/internet/showobject.asp?channelid=1000341&infoobjectid=1023306&menuid_1=&menuid=&topExpand=&subExpand=&pid_1=&l=&cAD=1000123 står det bl.a. at du må kontakte flyselskapet for å sjekke reglene for reiser utenfor EU.

Det står også at det kan være beholdere på 100 ml i en pose som rommer 1 liter. Jeg tolker dette som at man kan ha flere inntil-100 ml-beholdere i denne posen, men vet ikke om det er riktig?

Det siste du sier der stemmer for "våre" regler. Du kan ikke ha med deg en halv-litersbeholder selv om du bare har noen få mL oppi den. Skal se på linken også. Takk for svar!

Skrevet

Det siste du sier der stemmer for "våre" regler. Du kan ikke ha med deg en halv-litersbeholder selv om du bare har noen få mL oppi den. Skal se på linken også. Takk for svar!

Ja, jeg vet at det gjelder for våre regler i EU. Glemte å presisere det.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg reiste sist innelands i USA i september, og da drev de med slike regler, og det før det var innført i Norge. Nå kan jeg ikke med sikkerhet si om det er maksregel på antall beholdere, men du fikk fylle en sånn liten plastpose. Og de kastet containere fulle av saker. Jeg puttet alt i bagasjen, orket ikke ta sjansen. Det pleier å stå på nettsidene til flyselskapet.

Ja, må jo sende alt man kan i bagasjen. Men når man skal på langtur, med reisetid på over et døgn f.eks., så er det veldig deilig å kunne ha med seg en liten flaske med dusjsåpe, f.eks. Men de finnes vel i 100 mL-beholdere nå. Tannkrem går sikkert også som flytende? Yoghurt gjør i alle fall det.

Det skal ikke være enkelt å fly ;) Utrolig hvor mye vi betaler for en flybillett, for så å bli behandlet som straff-fanger, gjennomlyst både her og der, fått fjernet alt som kan tenkes å brukes til noe farlig, og måtte kle av seg helt om vaktene krever det. Trygghet koster ;)

Skrevet

Ja, må jo sende alt man kan i bagasjen. Men når man skal på langtur, med reisetid på over et døgn f.eks., så er det veldig deilig å kunne ha med seg en liten flaske med dusjsåpe, f.eks. Men de finnes vel i 100 mL-beholdere nå. Tannkrem går sikkert også som flytende? Yoghurt gjør i alle fall det.

Det skal ikke være enkelt å fly ;) Utrolig hvor mye vi betaler for en flybillett, for så å bli behandlet som straff-fanger, gjennomlyst både her og der, fått fjernet alt som kan tenkes å brukes til noe farlig, og måtte kle av seg helt om vaktene krever det. Trygghet koster ;)

Ja, selv lipgloss går som flytende, alt som det er en dråpe flytende i...

Det finnes småbeholdere av det meste (fx hos Vita, H&M osv.), men også tomme småbeholdere å få kjøpt, som du fyller over fra vanlig flaske/beholder. Og sånne vareprøver som kommer i ukeblader osv. fra tid til annen kan man sikkert også bruke (shampo og denslags).

Skrevet

jeg hadde en vanlig Sterilan-deo i sekken jeg alltid reiser med, de løftet faktisk ikke et øyebryn. Ikke lå den i pose heller. Derimot fikk jeg ikke lov til å ha med meg den tomme drikkeflasken min.. litt varierende med dagsformen på vakta kanskje ;)

De gjør jo alle oss normale menneskene til kriminelle, så det bør jo bli trygt tilslutt..

Skrevet

jeg hadde en vanlig Sterilan-deo i sekken jeg alltid reiser med, de løftet faktisk ikke et øyebryn. Ikke lå den i pose heller. Derimot fikk jeg ikke lov til å ha med meg den tomme drikkeflasken min.. litt varierende med dagsformen på vakta kanskje ;)

De gjør jo alle oss normale menneskene til kriminelle, så det bør jo bli trygt tilslutt..

Det er ikke tillatt å ha tomme eller nesten-tomme beholdere som rommer mer enn 100 ml. Så den regelen ble overholdt riktig. Nå er jeg usikker på hvor mye en deo rommer, men det kan jo ha vært en glipp at den gikk gjennom.

Caloni Makaroni
Skrevet

Den Sterilandeoen skulle nok vært inndratt, ja! Jeg har lurt litt på det der angående tomflasker..Men ettersom det ikke er lov å ha med en beholder over 100ml selv om man bare har noen få dråper i den, så virker det sannsynlig at det er ulovlig, ja...Det er nesten blitt håpløst å fly nå..Om det blir flere regler nå, så blir det helt pyton..Jeg skjønner årsakene, det gjør jeg. Men konsekvensene det får for gud og hvermannsen blir litt for omfattende..

Gjest ChiengMai
Skrevet

"må jeg ha -absolutt- alle programmer spesiallaget for Mac?"

MacOS og Windows er bygd opp rundt helt forskjellige kjerner, og programmene man bruker til de forskjellige OSene må derfor være tilpasset for å fungere. Så et Windows-program vil ikke virke på Mac. Det er mitt største ankepunkt mot Mac, at det er så mange programmer jeg liker som kun finnes i Windows-versjoner.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Mac?

Makk?

Tror du er inne på noe der, hehe. ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det var liksom det jeg lurte på, om det er slik at alle exe-filer er for PC. Det er ikke alltid det står (som jeg kan se, i alle fall). Er litt grønn på Mac, serru ;)

Vill gjetting, men jeg vil nok tro det finnes exe-filer for Mac også, men ikke de samme exe-filene som Windows kan bruke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...