Gå til innhold

gavekasse på jobb

Anbefalte innlegg

kultura1365380611
Skrevet

Jeg har sagt fra på jobben at jeg ikkje vil vere med i gavekassen! Har ikke noe personlig vennskap med noen der. Jobb er jobb!

Greit det. Men sa og i fra at jeg ville ikke ha noen gave i noen anledninger heller da selvfølgelig.

Noen av kollegene har ymtet frampå, men jeg svarer ikke. Kommer ikke til å betale heller.

Da jeg fyllte 30 år, venta jeg selvfølgelig ingenting, sa ikke noe om dagen heller. I ettertid har jeg hørt at gavekassen bare gjelder til bursdagen fra 40 år...hehe.

De fleste er over 40 år der da...hehe. Bare damer, Kakle høns, med dårlig miljø. Jeg gjør jobben min etter beste evne. Og innvolverer meg Ikke med kollegene mine, annet en det som er jobb!

Er jeg litt på "tryne" her nå, at jeg kansje bare har en rar ide??

Bør jeg vere med i gavekassen? Det er ikke for at det er dyrt.

Har jeg plikt til å betale?.

Hvordan er det på andre arbeidsplasser.

Har jobba i over 5 år der, uten å betale... :)

Fortsetter under...

Skrevet

Du er rar ja. Hvorfor ekskludere seg selv fra et jobb-miljø? Ikke at man trenger å være nære venner med kollegaer, det er sjelden jeg heller, men ha en god tone og bidra til et godt arbeidsmiljø bør jo alle prøve på. Jobb er ikke "bare jobb" - det er et sted vi tilbringer ca 1/3 av voksenlivet vårt (i alle fall før pensjonistalder), og de fleste foretrekker derfor å kunne ha et visst sosialt innslag på jobb, uten at det trenger være "syklubb" av den grunn.

Hos oss er vi så mange (stort firma), og har ikke en slik gavekasse, så jeg er med og gir ca 20 kr på de gavene jeg ønsker å være med på, dvs. de fleste i avdelingen/gruppen jeg jobber med.

Gjest liten stilling
Skrevet

Jeg har liten stilling og er med i gavekassen. Jeg har dog sagt at 20 kr i måneden er mye; vi er femti ansatte. Jeg er en av to som synes det er mye, og den andre er ikke med i gavekassen. Jeg tror jeg ikke gidder å være med snart, men jeg har betalt fram til sommeren. Det er ikke mye i måneden sånn sett, men alikevel blir litt mye for meg. Og ikke kommer noe meg til gode heller. På samboerens jobb gir de en femtilapp når det er noe, og det synes jeg også er mye.

Skrevet

Høres ut som om du muligens er moden for å skifte arbeidsplass..?

Trodde jobben var en såpass stor del av de flestes liv nå at man også engasjerte seg litt i kollegaene - ikke nødvendigvis slik at man omgås på fritida, men det finnes jo en mellomting mellom det og den situasjonen du beskriver...

kultura1365380611
Skrevet

Kan jo nevne at det betales et måndlig beløp. Og at det blir tatt av gavekass til andre ting, når de finner det for godt. Men det skal gå til "felles" benyttelse for alle. Det er jeg ikke enig i. For det blir ikke noen avstemmning, men til spontane ting.

Men når det skal vere en gave, er det jo noe annet å samle inn den konkrete summen gaven koster.

Annonse

Skrevet

hmmm.. ja - enten er du veeeldig sær - eller så burde du skifte arbeidsplass.... :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi betaler 20 kroner i mnd. Betales stort sett inn for seks og seks mnd, stort sett. Jeg synes ikke det er mye. Jeg kommer ikke til å komme i noen posisjon som gjør at jeg vil få gave i løpet av den tiden jeg jobber der (med mindre jeg blir værende i maaange år, og det har jeg ikke tenkt), men det kunne ikke falle meg inn å ikke være med. Om jeg hadde arbeidet med en arbeidsplass med så ekstremt dårlig arbeidsmiljø at jeg hadde fått direkte vemmelse av tanken på å gi noen gaver, hadde jeg nok latt være. Nå betaler jeg, og det gjør alle andre også, med unntak av ei som er Jehovas vitne eller noe sånt. De som jobber bare noen få vakter i mnd (f.eks. de med helgestillinger som knapt tar på seg noe ekstra) trenger ikke betale.

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du ekskluderer deg selv fra et arbeidsmiljø på den måten, blir det vanskelig å klage over at arbeidsmiljøet på jobben er så kjipt.

Da har du følgende muligheter:

1) fortsette som du gjør, uten å klage over dårlig miljø

2) prøve å delta, påvirke (og evt ha klagerett)

3) finne en annen jobb

Skrevet

Jeg syns nok at du på en måte er med på skape dårlig arbeidsmiljø med den innstillingen du har til miljøet på jobben. Det er jo greitt det at du skiller jobb og privatliv, men det er nå slik at de fleste av oss tilbringer en stor del av sitt liv på jobben, og da bør hver og en bidra med å skape et positivt arbeidsmiljø.

Jeg har selv jobbet i en bedrift med dårlig arbeidsmiljø, og med nære medarbeidere som også drev med skjult "mobbing" av meg og andre. Likevel så har jeg blitt med på fellesgaver til disse personene som hørte til samme avdeling som meg, (fra 10 til 20 kr ettersom hvor gamle de ble). Dette for å være med i felleskapet, og selv ikke være med på utestengelse av noen.

Når det har vært innsamling til medarbeidere ved andre avdelinger, så har jeg valgt mer ut fra mitt eget ønske.

Selv oppnådde jeg dessverre ikke noen runddag før jeg sluttet, som ga uttelling for gave tilbake, så for min del ble det nok tap på dette innskuddet,om en skal se slik på det. ;)

Skrevet

Vi har ingen gavekasse, men skramler sammen 25,- fra hver ved runde dager, da er det opp til den som vil å være med.

Og de stedene jeg har jobbet har det faktisk vært helt vanlig at det har begynt først ved 40 år. :o)

Skrevet

Vi har gavekasse som blir brukt da folk får barn (15,- pr. pers.) og da folk gifter seg (100,- pr. pers.)

Jeg synes dette veldig hyggelig, og hadde vel reagert om noen ikke kunne ofre de småpengene for å glede kolleger.

Annonse

Skrevet

Jeg syns sånt er hyggelig jeg. Mye bedre med en felles gavekasse enn innsamlinger hver gang det er en dag. Du kan bli betraktet som arbeidsplassens surpomp med slike holdninger.....

Skrevet

Syns selv at gavekassen er en del av det sosiale på jobben. En felles måte å vise hverandre at vi bryr oss om hverandre. Vi betaler inn en sum i ny og ne - etterhvert som det tømmes unna. Så har vi noe å gi ved store anledninger, i glede og sorg.

Skrevet

Hadde vi hatt gavekasse, regner jeg med at omtrent alle ville vært med.

Når noen har 50- eller 60-årsdag, gifter seg, slutter går det rundt en konvolutt. Kun de som vil være med på gaven gir. Samtidig skriver vi navnet vårt på gratulasjonskortet. Vi gir etter behov. I gamle dager var det gjerne 10 kr, nå gir nok de fleste 20 eller mer. Jeg gir minst til de jeg bare vet hvem er.

Da vi er en stor bedrift, kan beløpet lett bli 100 i måneden for meg som har jobbet der så lenge og på forskjellige avdelinger, så jeg kjenner mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...