Gå til innhold

Sekretæren på legekontoret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg ringer til legekontoret og spør om å få snakke med fastlegen min, er han selvfølgelig opptatt. Damen i telefonen spør da hva det gjelder, og da blir jeg alltid så usikker på hva jeg skal si.

Kan hun lese min journal? Har hun myndighet til å gi meg råd? Hva slags utdannelse har hun? Det ender alltid opp med at jeg får time hos legen selv for bagateller, så jeg skjønner ikke hvorfor hun spør om hun kan hjelpe meg....

Skrevet

Hun spør om hva du vil fordi hun skal vite om du skal ha en akuttime eller om du kan tåle å vente noen uker.

Skrevet

Hun spør for å opplyse legen om det slik at han får tid til å lese journalen din. Og ja, legesekretærer har tilgang til journalene, det er de som har skrevet eller skannet dem.

Og de har taushetsplikt :o)

Gjest Pontiac
Skrevet

Legen din er opptatt fordi han en etter en tar inn pasienter.

Mellom pasientene har han kanskje et par minutter i ny og ne og det er ikke tid til å ta telefoner som en generell regel.

Ofte har legene en "ringedag", en dag med noen timer da de tar telefoner. Eller de ringer tilbake til pasientene etter siste pasienttime.

Sekretæren har mest trolig utdannelse som helsesekretær. Det gjør at hun kan ta blodprøver, analysere prøver, hun vet noe om de vanligste sykdommer og symptomer, medisiner etc.

Hun spør deg fordi hun må bedømme om du trenger en time fort eller om du kan vente på ordinær time. Hun skriver også ned litt om hva det gjelder for eksempel "skifte av p.piller" slik at legen vet sånn nogenlunde hva du kommer for når du kommer.

En helsesekretær har mulighet til å lese alle journaler, hun skriver selv i dem når hun tar prøver, setter sprøyter, får resulteter etc. Men hun har på en vanlig arb.dag ingen tid til å sitte å lese i dem og hun har ingen interesse av det. Hun "biter merke i" ting som er viktige for pasienten, ting som kan hjelpe henne i å behandle pasienten på riktig måte når hun har ansvaret.

Hun har taushetsplikt og går ikke utenfor døren med det hun vet.

Synd så mange ser på sekretæren som noe "farlig", hun er legens beste støttespiller og spiller en kjempestor rolle for pasientene all den tid hun tar prøver og prater med dem.

Skrevet

Hun spør selvfølgelig fordi hun forsøker å hjelpe deg best mulig.

Og hvis du ikke forteller henne hva du trenger av legehjelp og hvorfor, så kan hun selvfølgelig ikke hjelpe deg. Hun er ingen spåkone....:-)

Og hun har utdannelse, taushetsplikt etc - og kan selvfølgelig hjelpe mange.

Hos min fastlege så er det legesekretæren som utfører blodprøver, gir sprøyter, måler blodtrykk etc...

Skrevet

Hos meg spør de gjerne om det er akutt eller om det ikke har så veldig hast.

En av grunnene til at de spør er jo også at det er greit for legen å vite litt om hvorfor du kommer så han er forberedt da.

Gjest sekretøsen
Skrevet

Legen din er opptatt fordi han en etter en tar inn pasienter.

Mellom pasientene har han kanskje et par minutter i ny og ne og det er ikke tid til å ta telefoner som en generell regel.

Ofte har legene en "ringedag", en dag med noen timer da de tar telefoner. Eller de ringer tilbake til pasientene etter siste pasienttime.

Sekretæren har mest trolig utdannelse som helsesekretær. Det gjør at hun kan ta blodprøver, analysere prøver, hun vet noe om de vanligste sykdommer og symptomer, medisiner etc.

Hun spør deg fordi hun må bedømme om du trenger en time fort eller om du kan vente på ordinær time. Hun skriver også ned litt om hva det gjelder for eksempel "skifte av p.piller" slik at legen vet sånn nogenlunde hva du kommer for når du kommer.

En helsesekretær har mulighet til å lese alle journaler, hun skriver selv i dem når hun tar prøver, setter sprøyter, får resulteter etc. Men hun har på en vanlig arb.dag ingen tid til å sitte å lese i dem og hun har ingen interesse av det. Hun "biter merke i" ting som er viktige for pasienten, ting som kan hjelpe henne i å behandle pasienten på riktig måte når hun har ansvaret.

Hun har taushetsplikt og går ikke utenfor døren med det hun vet.

Synd så mange ser på sekretæren som noe "farlig", hun er legens beste støttespiller og spiller en kjempestor rolle for pasientene all den tid hun tar prøver og prater med dem.

Som om jeg skulle sagt det selv...:o)

Regner med at du også er helsesekretær??!!

Synd mange tror vi bare er nysjerrige og vil gjøre det vanskelig for de, vi vil jo bare hjelpe!!!

Gjest Pontiac
Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv...:o)

Regner med at du også er helsesekretær??!!

Synd mange tror vi bare er nysjerrige og vil gjøre det vanskelig for de, vi vil jo bare hjelpe!!!

"Regner med at du også er helsesekretær??!!"

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...