Gå til innhold

Lgringskapasitet på CD-rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jeg har er på 700 mb, kjøpt på Elkjøp eller noe.

Får jeg kjøpt CDer med større lagringskapasitet enn dette? Veldig dyrt?

Ikke så veldig oppdatert på dette feltet nei :-)

Skrevet

Tror det finnes noen med litt mer kapasitet, men ikke så enormt mye mer. Kanskje 100 MB. Men 700 MB er vel det vanlige.

Du kan imidlertid kjøpe DVD-plater, de koster litt mer, men rommer 4,7 GB.

Hvis det er bilder du skal ta backup av, og de er veldig store i utgangspunktet (som de gjerne blir med nye digitalkamera med mange megapixler), så kan du krympe bildestørrelsen noe for å spare mye plass i filstørrelse.

Du kan laste ned et tillegg til Windows fra Microsoft sine sider som lar deg "resize" bilder med et par museklikk på

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

(bare å merke bildene og høyreklikke, så kommer resize pituree opp som et valg (gjelder kun for bilder, ikke andre filformater)

Skrevet

Tror det finnes noen med litt mer kapasitet, men ikke så enormt mye mer. Kanskje 100 MB. Men 700 MB er vel det vanlige.

Du kan imidlertid kjøpe DVD-plater, de koster litt mer, men rommer 4,7 GB.

Hvis det er bilder du skal ta backup av, og de er veldig store i utgangspunktet (som de gjerne blir med nye digitalkamera med mange megapixler), så kan du krympe bildestørrelsen noe for å spare mye plass i filstørrelse.

Du kan laste ned et tillegg til Windows fra Microsoft sine sider som lar deg "resize" bilder med et par museklikk på

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

(bare å merke bildene og høyreklikke, så kommer resize pituree opp som et valg (gjelder kun for bilder, ikke andre filformater)

Flott, det må jeg prøve. Har nytt digitalkamera ja, og bilder og filmer tar MASSE plass. Kan man krympe filmer også..?

Skrevet

Flott, det må jeg prøve. Har nytt digitalkamera ja, og bilder og filmer tar MASSE plass. Kan man krympe filmer også..?

Tror du må ha et annet program da. Men jeg kan ikke så mye om video, så jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på det.

For gratisprogrammer til det meste, og kanskje noen innen video, så kan du sjekke på http://www.digi.no/nettjuveler - de omtaler mange små kjekke gratisprogrammer, og har link til nedlasting.

Evt. kan det kanskje hjelpe å bruke "gode gamle" WinZip (filkomprimeringsprogram som jeg ikke tror har nevneverdig effekt på jpg-bilder), men er ikke sikker på det heller når det gjelder video.

Skrevet

Forresten, hvis du tror du kan komme til å ønske å lage forstørrelser av bilder senere, så ikke krymp dem noe særlig. Du kan jo beholde noen bilder i stort format, hvis du tror at akkurat det/de bildene vil være aktuelle for en forstørrelse for å ha i ramme på veggen, men ellers ha de andre i litt mindre størrelse.

Skrevet

Tror du må ha et annet program da. Men jeg kan ikke så mye om video, så jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på det.

For gratisprogrammer til det meste, og kanskje noen innen video, så kan du sjekke på http://www.digi.no/nettjuveler - de omtaler mange små kjekke gratisprogrammer, og har link til nedlasting.

Evt. kan det kanskje hjelpe å bruke "gode gamle" WinZip (filkomprimeringsprogram som jeg ikke tror har nevneverdig effekt på jpg-bilder), men er ikke sikker på det heller når det gjelder video.

Tusen takk for hjelp! Får heller investere i DVD-plater.

Er egentlig mye styr med digitale bilder, har dem på PCen, lagret på Fotoknudsen og i tillegg må det brennes for å være sikker på at de ikke forsvinner.. Gidder jo ikke fremkalle så mange bilder som før..

Eller kan det gjøres enklere?

Skrevet

Tusen takk for hjelp! Får heller investere i DVD-plater.

Er egentlig mye styr med digitale bilder, har dem på PCen, lagret på Fotoknudsen og i tillegg må det brennes for å være sikker på at de ikke forsvinner.. Gidder jo ikke fremkalle så mange bilder som før..

Eller kan det gjøres enklere?

Du må ha dvd-brenner for å brenne dvd-plater altså.

Skrevet

Har det på PCen ja :-)

Skrevet

Det glemte jeg å få med, det er jo ingen selvfølge at alle pc-er har det...

:)

Skrevet

Du må ikke finne på å krympe bildene. Det koster ikke mer enn 1 kr for en 700 mb CDR og 4 kr for en DVDR. Det er ikke mye, selv med mange bilder.

Dersom du krymper bildene dine vil du kunne få problemer med kvaliteten dersom du skal ha nye kopier, spesielt litt større enn vanlige.

Man ofrer ikke slike minner for å spare noen kroner.

Skrevet

Du må ikke finne på å krympe bildene. Det koster ikke mer enn 1 kr for en 700 mb CDR og 4 kr for en DVDR. Det er ikke mye, selv med mange bilder.

Dersom du krymper bildene dine vil du kunne få problemer med kvaliteten dersom du skal ha nye kopier, spesielt litt større enn vanlige.

Man ofrer ikke slike minner for å spare noen kroner.

Jeg har nå krympet noen av bildene jeg vet jeg ikke kommer til å verken bestille fotokopi av eller forstørre, og brent dem.

Men har ikke slettet originalbildene, så de ligger fremdeles både på PC og Fotoknudsen.

Ellers er det ut og kjøpe DVDer ved første anledning. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...