Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt en pus fra før og fått tak i en ny en? i såfall hvordan har det gått?

Skrevet

Det har gått bra, men sier lite om hvordan det vil fungere mellom din pus og ny-pusen.

Katter er like forskjellige som mennesker.

Er gammel-katta sur, vrang, redd og agressiv eller veltilpasset, trygg og kontaktsøkende?

Er det stor nok plass til å kattene kan holde avstand til hverandre om de ikke blir perlevenner?

Kan kattene være ute - og dermed avreagere om det blir i meste laget av mas i heimen? (Faren er at en utekatt som ikke trives kan komme til å flytte til et hjem hvor det ikke er andre dyr.)

På den annen side kan det særlig for innekatter være veldig viktig for trivselen å ha en katte-kamerat.

Skrevet

Tja, det kommer mye ann på den katten du allerede har. Alder på den, hvilket kjønn den er, om den er kastrert...

I begynnelsen vil det alltid være litt krig mellom en ny og gammal katt, men det vil mest sannsynlig roe seg _om_dette er katter som kan like å ha selskap...

Gikk fint med mine. Hukatten min var vel ca 6mnd når jeg fikk en hannkatt til- det gikk bra men jeg må innrømme jeg var bekymra iogmed de krangla og knurra noe fælt på hverandre den første uka..

Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger.

Så lenge den nyankomne er en kattunge, så er det de største muligheter for at det går meget bra.

Men også med to voksne katter kan det fungere helt fint.

De vil måtte tilpasse seg hverandre, og litt "krangling" må du nok forvente fra tid til annen - men mine erfaringer er at de blir "bestevenner og lekekamerater" forholdsvis fort.

Skrevet

Yes. Det har jeg. Vi fikk Jesper først. Hugo kom ca et år etterpå. I begynnelsen var det hjerteskjærende å se hvordan de ikke gikk overens. Jesper var nysgjerrig, og velvillig, men Hugo veste og forsvarte seg om Jesper så mye som så på ham. Etterhvert begynte de også å slåss. Vi ble fortalt at det skulle ta 2-4 uker for to katter å venne seg til hverandre. Hos oss gikk det litt over fire, tror jeg. Husker jeg var veldig lei meg, fordi jeg ville ikke at vi skulle måtte gi opp. Så, plutselig, lå de og stelte hverandre i sofaen. Nå er det kompiser på godt og vondt. De har til og med fengselssyndromet, aka boys liking boys (innekatter).

Skrevet

Yes. Det har jeg. Vi fikk Jesper først. Hugo kom ca et år etterpå. I begynnelsen var det hjerteskjærende å se hvordan de ikke gikk overens. Jesper var nysgjerrig, og velvillig, men Hugo veste og forsvarte seg om Jesper så mye som så på ham. Etterhvert begynte de også å slåss. Vi ble fortalt at det skulle ta 2-4 uker for to katter å venne seg til hverandre. Hos oss gikk det litt over fire, tror jeg. Husker jeg var veldig lei meg, fordi jeg ville ikke at vi skulle måtte gi opp. Så, plutselig, lå de og stelte hverandre i sofaen. Nå er det kompiser på godt og vondt. De har til og med fengselssyndromet, aka boys liking boys (innekatter).

fengselssyndromet? Mener du å si kattene dine er homser? *ler litt*

Skrevet

Ja fikk hunnkatten først.

Så kom hankatten.

Krangling i 3 uker for å etablere rang.

Er så som så venner idag. Fortsatt skal han demonstrere rang ovenfor henne, men det går stort sett fint.

Innekatter, kastrert og sterilisert.

Skrevet

fengselssyndromet? Mener du å si kattene dine er homser? *ler litt*

ja, det er akkurat det jeg sier! :D men det er garantert fordi de ikke har møtt andre katter. de har bare hverandre. jeg prøvde å finne litt ut om det, og det viser seg at katter har ikke seksualitet på den måten som vi definerer vår seksualitet. dermed er det "lettere" for dem å "bare være" homofile. de får ikke til noe da. de bare jokker på hverandre, som i stiller seg med krum rygg over den andres bakdel, biter i øret, lager frekke lyder etc :P

Skrevet

ja, det er akkurat det jeg sier! :D men det er garantert fordi de ikke har møtt andre katter. de har bare hverandre. jeg prøvde å finne litt ut om det, og det viser seg at katter har ikke seksualitet på den måten som vi definerer vår seksualitet. dermed er det "lettere" for dem å "bare være" homofile. de får ikke til noe da. de bare jokker på hverandre, som i stiller seg med krum rygg over den andres bakdel, biter i øret, lager frekke lyder etc :P

i så tilfelle ville jeg definitivt ha kastrert kattene.

Da slipper du den oppførselen.

Skrevet

i så tilfelle ville jeg definitivt ha kastrert kattene.

Da slipper du den oppførselen.

nope. de er veldig kastrerte begge to. så akkurat det løste fint lite. bortsett fra at de ikke markerer ting m tiss etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...