Gå til innhold

Light, lett, zero...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravide skal ikke ha light-produkter.

Hvordan er det da med det som er merket lett og zero? Gubben mener det er STOR forskjell, men jeg sier at det er same shit, different wrapping.

Ka dokker tror?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Same shit.

Det er bare Coca Cola som har kommet med en ny gimmick og kaller noen av sine light-produkter Zero. Det kan kanskje variere hva slags søtningsstoffer som brukes, men det er nok mer produktavhengig enn navneavhengig om du skjønner hva jeg mener. :-D

Skrevet

Same shit, different søtstoff.

Ja okej, vet du da om søtstoffene i lett og zero-produkter er anbefalt å ikke få i seg for gravide?

Skrevet

Ja okej, vet du da om søtstoffene i lett og zero-produkter er anbefalt å ikke få i seg for gravide?

Cola Light har nå Sucralose istedenfor Aspartam (som de hadde før). Dette byttet skjedde kort tid før Zero ble lansert.

Zero har aspartam.

Aspartam er det mest utbredte søtstoffet i lightprodukter, men er veldig omstridt, da det i sin tid ble godkjent pga en svært tvilsom "kompis-avtale" eller noe sånt.

Sukralose er laget av sukker, men på en eller annen måte prosessert sånn at det er mye søtere enn vanlig sukker, og derfor gir langt færre kalorier. Hvorvidt det er like frarådet for gravide vet jeg ikke.

Men må innrømme at jeg synder... :(

Skrevet

Ett glass nå og da spiller nok ingen rolle, men litervis om dagen har ingen godt av, gravid eller ikke.

Skrevet

Legen min sier det ikke en noen fare å innta light-produkter selv om jeg er gravid. Sukker er verre.

Skrevet

Det er det samme. Søtningsmidler er søtningsmidler selv om de eventuelt heter noe annet; man vet ikke langtidseffekten av dem.

Skrevet

Light og lett blir jo brukt om alt mulig Ikke alle lettprodukter har kunstig søtstoff. Lett kan bety at varen har mindre fett og/eller mindre sukker enn lignende varer.

Syltetøy som ikke er tilsatt verken sukker eller søtstof må da være bra både for gravide og oss andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...