Gå til innhold

Hva inneholder B12?

Anbefalte innlegg

Gjest laguardia
Skrevet

Jeg har en teori om at jeg har lite B12 i blodet, selv om legen mener det er tilfredsstillende. Såvidt jeg vet får jeg ikke B12-tabletter uten resept, så jeg må finne en annen måte. Hvordan kan jeg få i meg B12-tilskudd ellers?

Skrevet

Jeg har veldig underskudd på B12-vitaminer og dette ble oppdaget via en blodprøve etter at jeg hadde hatt smerter, kramper m.m i lang tid.

Jeg får sprøyte en gang i uka. Om legen har tatt blodprøve av deg ville han ha sett om du hadde hatt mangel på B12.

Skrevet

B12 er vel det eneste vitaminet vi kun får fra kjøtt og animalske produkter? Søk på nettet så finner du sikkert noe.

Skrevet

Hva får deg til å tro at du har lite B12? Hvordan vet legen at du ikke har for lavt B12? Er det tatt blodprøver?

Viktigste kilde til B12 er kjøtt. Vitamintabletter kan hjelpe hvis du har lite B12, men bare hvis kroppen tar det opp.

Hvis kroppen din (tykktarmen) ikke tar opp B12 må du få satt injeksjoner intramuskulært.

Gjest mangler også B12
Skrevet

Du kan kjøpe B12-tabletter på helsekosten.

Hvis det er slik at du ikke tar opp B12 fra maten, vil det ikke fungere med svelgetabletter. Da må du enten få sprøyte av legen (reseptbelagt), eller du kan kjøpe sugetabletter på internett. http://www.vitaviva.com Det er helt lovlig dersom du kun kjøper til eget 3-måneders forbruk og handler fra et EØS-land. Gjør oppmerksom på at disse sugetablettene du får kjøpt hos Vitaviva inneholder mye større døgndose enn det som brukes i Norge, så du trenger ikke ta disse tablettene hver dag.

Selv gikk jeg med B12-mangel i 14 år og hadde store plager av det, uten at noen lege reagerte. Jeg hadde nemlig B12 i nederste del av normalområdet, og da reagerte ikke legene. Jeg tar nå slike sugetabletter, og har det helt topp, er helt symptomfri!

Skrevet

Hvis det er slik at du ikke tar opp B12 fra maten, vil det ikke fungere med svelgetabletter. Da må du enten få sprøyte av legen (reseptbelagt), eller du kan kjøpe sugetabletter på internett. http://www.vitaviva.com Det er helt lovlig dersom du kun kjøper til eget 3-måneders forbruk og handler fra et EØS-land. Gjør oppmerksom på at disse sugetablettene du får kjøpt hos Vitaviva inneholder mye større døgndose enn det som brukes i Norge, så du trenger ikke ta disse tablettene hver dag.

Selv gikk jeg med B12-mangel i 14 år og hadde store plager av det, uten at noen lege reagerte. Jeg hadde nemlig B12 i nederste del av normalområdet, og da reagerte ikke legene. Jeg tar nå slike sugetabletter, og har det helt topp, er helt symptomfri!

Får jeg spørre hvilke plager du hadde pga. mangel på B12?

Gjest mangler også B12
Skrevet

Får jeg spørre hvilke plager du hadde pga. mangel på B12?

Jeg hadde depresjoner og problemer med balansen (slo stadig tærne borti noe, datt ned trappa, snublet, greide ikke å gå på en rett linje etc). Jeg hadde også jernmangel og fikk stadig beskjed av lege om å ta jern.

Men det verste var problemer med å holde på urin og avføring. Flere ganger rakk jeg ikke do, selv om jeg bare var bare 10 meter unna toalettet, så gjorde jeg i buksa. Dette er fordi jeg som følge av B12-mangelen fikk skader i nervene som styrer tarmen og merket derfor for sent at jeg måtte på do. Det førte også til at jeg stadig hadde såkalte "bremsespor" i underbuksa, og selv om jeg både tørket meg godt og var nøye med å vaske meg, måtte jeg alltid bruke svarte truser. Etter at jeg begynte med B12 har alle disse problemene forsvunnet som dugg for sola! Det tok meg to dager å bli kvitt alle disse plagene jeg hadde hatt i så mange år. Nå kan til og med jeg bruke hvite truser uten noen problemer!

Skrevet

Jeg hadde depresjoner og problemer med balansen (slo stadig tærne borti noe, datt ned trappa, snublet, greide ikke å gå på en rett linje etc). Jeg hadde også jernmangel og fikk stadig beskjed av lege om å ta jern.

Men det verste var problemer med å holde på urin og avføring. Flere ganger rakk jeg ikke do, selv om jeg bare var bare 10 meter unna toalettet, så gjorde jeg i buksa. Dette er fordi jeg som følge av B12-mangelen fikk skader i nervene som styrer tarmen og merket derfor for sent at jeg måtte på do. Det førte også til at jeg stadig hadde såkalte "bremsespor" i underbuksa, og selv om jeg både tørket meg godt og var nøye med å vaske meg, måtte jeg alltid bruke svarte truser. Etter at jeg begynte med B12 har alle disse problemene forsvunnet som dugg for sola! Det tok meg to dager å bli kvitt alle disse plagene jeg hadde hatt i så mange år. Nå kan til og med jeg bruke hvite truser uten noen problemer!

Åh, så flott at det ordnet seg for deg. :-)

Jeg har også gått med plager i nesten fem år. Har hatt store problemer med magen, men ikke på samme måte som deg. Bare intense smerter. Og så har jeg nervesmerter. Så håper ting bedrer seg når jeg får normale B12-verdier.

candyqueen_83
Skrevet

Er det tabl med 5000 mg eller de med 1000 mg?

Vet du om det er skadelig å ta disse om man ikke skulle ha B12 mangel likevel?

Skrevet

Ja, det er skadelig med for mye B12-vitamin.

candyqueen_83
Skrevet

Ja, det er skadelig med for mye B12-vitamin.

Men hvis legen ikke finner ut da om man har for lite B12 og man bare starter opp på det selv? Hva kan skje?

Skrevet

Men hvis legen ikke finner ut da om man har for lite B12 og man bare starter opp på det selv? Hva kan skje?

Husker ikke hvor jeg leste at det kan være skadelig å tilføre B12 om man ikke mangler det.

Ved blodprøve finner legen ut om du mangler det eller ikke. Ingen grunn til at h*n ikke skal kunne se det.

Gjest mangler også B12
Skrevet

Akkurat nå bruker jeg dem på 1000.

Du bør spørre legen din om hva dine B12-verdier er og hva normalområdet er, for symptomene på B12-mangel kan forveksles med andre tilstander også. Hvis du ligger lavt innen referanseområdet for B12, bør du spørre legen din først om du kan prøve B12-tilskudd for å se om det hjelper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...