Gå til innhold

NHD: Insulinsjokk som psykiatrisk behandling ???

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Igår satt jeg og bladde litt i Norsk medisinsk ordbok, og så kommer jeg over at "Insulinsjokk brukes som behandling innen psykiatrien."

Ble en anelse forbauset, for hva i alle dager skal det være godt for? I hvilke sammenhenger har det vært brukt i så fall?

Har selv diabetes og har hatt insulinsjokk en gang. Er noe av det værste jeg har opplevd! Trodde ikke sånt var annet enn skadelig jeg!

Hadde vært interessant med en forklaring.

(også postet på diabetes, men jeg tviler på jeg får svar der.)

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I Gabriel Langfeldts bok "Klinisk psykiatri" beskrives insulinsjokk som en symptomatisk behandling ved enkelte lidelser. Langfeldt er skeptisk til behandlingen og skriver at vitenskapelige studier vedr. behandlingens effekt ikke er overbevisende.

Jeg kjenner ikke psykiatriens historie så godt at jeg kan si nøyaktig når en sluttet med dette, men jeg antar det var på slutten av 50-tallet.

Gjest Windsong

I Gabriel Langfeldts bok "Klinisk psykiatri" beskrives insulinsjokk som en symptomatisk behandling ved enkelte lidelser. Langfeldt er skeptisk til behandlingen og skriver at vitenskapelige studier vedr. behandlingens effekt ikke er overbevisende.

Jeg kjenner ikke psykiatriens historie så godt at jeg kan si nøyaktig når en sluttet med dette, men jeg antar det var på slutten av 50-tallet.

Takker for svar :-)

Neste gang skal jeg se på utgivelsesåret før jeg tar det jeg leser for gitt *s*.

Skal hilse å si det var et oppdatert bibliotek dersom man sluttet med dette på 50 - tallet.

Er forresten glad på psykiatriske pasienters vegne for at slik (mis)behandling ikke brukes mer ;)

Takker for svar :-)

Neste gang skal jeg se på utgivelsesåret før jeg tar det jeg leser for gitt *s*.

Skal hilse å si det var et oppdatert bibliotek dersom man sluttet med dette på 50 - tallet.

Er forresten glad på psykiatriske pasienters vegne for at slik (mis)behandling ikke brukes mer ;)

Jeg vet det ble brukt så sent som slutten av 60-tallet, begynnelsen av 70-tallet - iallfall enkelte steder. det var vel - som med så mye annet - avhengig av hva overlegene mente var virksomt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...