ricosa Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei, Jeg har i utgangspunktet planlagt å slutte på p-piller i mars. Nå lurer jeg på om en evt. graviditet kommer til å sette en stopper for mine planer om å sykle Birkebeinerrittet i august? Jeg trener et fast opplegg 5 ganger i uka (spinning, styrke og gruppetrening)med tanke på Rittet, samt at jeg også bruker tid på dansing. Jeg lurer på om jeg kan fortsette trening etter at jeg blir gravid, såfremt jeg føler meg i form? Hva med Birkebeineren, kan den gjennomføres om jeg føler meg i fin form? Jeg regner med at om jeg har blitt gravid til da, så kommer jeg til å være tidlig i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262730-graviditet-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Det er supert at du er glad i å trene, også med tanke på at du planlegger å bli gravid. Kvinner som er i form og har en sunn livsstil, har gode forutsetninger til å gå gjennom et svangerskap uten store plager eller komplikasjoner. Det finnes likevel en grense for hva som er sunt. For det første vil jeg si at kvinner som trener svært mye i tillegg til at de har lite underhudsfett og kanskje til og med sjelden eller aldri har menstruasjon, står i fare for å ikke kunne bli gravid. Har du tenkt å trene mye når du er gravid, synes jeg det er viktig å poengtere at du bør være ekstra lydhør til kroppen din. Mange er mer sliten og slapp tidlig i svangerskapet. Det kan bl.a. ha sammenheng med at kroppen gjennomgår svært store forandringer i sirkulasjonssystemet. Kjenner man at man blir svimmel, kvalm eller får smerter/ubehag under trening skal man absolutt ta hensyn til dette. Det samme gjelder ved gjennomføring av et hardt ritt som Birkebeinerrittet. Hvis du kjenner at dette er gøy og du ikke har planer om å slite deg helt ut, kan du godt delta. Du bør også gjøre ditt for ikke å risikere skumle fallulykker. Et kraftig fall kan medføre blødning, noe som kan være svært skremmende for deg. Ikke sånn å forstå at det medfører abort, men en blødning i svangerskapet er aldri noe man tar lett på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262730-graviditet-og-trening/#findComment-2111127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.