Gå til innhold

Hvordan kan lagdommerne bare overstyre juryen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår det ikke helt.

I USA så ble juryens kjennelse angående OJ simpson stående.Selv om den åpenbart var gal.

Reglene er annerledes enn i norge tydeligvis?

Skrevet

Ja, fagdommer kan tilsidesette juryens kjennele i norsk rett. Det er likevel ikke det samme som at fagdommeren har all makten - han kan ikke dømme skyldig om juryen sier uskyldig, bare la saken komme opp for ny behandling.

Og ja, ordningen har vært gjenstand for stor debatt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fagdommerne påstår at Thomas Thendrup "utvilsomt er skyldig".

Dette basert på et dna-spor funnet i en hanske hans bror (som deltok i ranet) sier TT tidligere kan ha hatt kontakt med. Det finnes ingen andre beviser, ei heller vitneobservasjoner av TT i Stavanger.

Likevel er det nok til å få en fyr dømt til 15-20 år i fengsel.

Jeg har hele tiden trodd på "uskyldig til de motsatte er bevist", og at tiltalte skal frifinnes ved "rimelig tvil".

Skremmende.

Gjest Signert
Skrevet

Det skal svært mye til for at fagdommerne skal overstyre juryens kjennelse i norsk rett. Dette har sin sammenheng med prinsippet om at tiltalte skal dømmes av likemenn. Når fagdommerne i denne saken velger å overprøve juryens kjennelse, er det etter mitt skjønn (som dog er basert på opplysninger gitt gjennom media) på svært sviktende grunnlag. Uskyldspresumsjonen tilsier her det motsatte, særlig understøttet av Johnny thendrups vitneforklaring.

Dette var et utfall i strid med gjeldende rettsikkerhetsprinsipper. Jeg synes det er tragisk...b

Skrevet

Dette basert på et dna-spor funnet i en hanske hans bror (som deltok i ranet) sier TT tidligere kan ha hatt kontakt med. Det finnes ingen andre beviser, ei heller vitneobservasjoner av TT i Stavanger.

Jeg har hele tiden trodd på "uskyldig til de motsatte er bevist", og at tiltalte skal frifinnes ved "rimelig tvil".

Skremmende.

Helt enig! så sant det hersker tvil så får de enten finne det fellende bevis eller la mannen gå....

lurer på hvor mange som sitter i fengsel for noe de ikke har gjort? sikkert en god del.

men stort sett håper og tror jeg rettsvesenet vårt er pålitelig og sikkert, skyldig eller uskyldig...

tenk på den følelsen det må være om du vet med deg selv at du er uskyldig, men ingen tror deg, *grøss*.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt enig! så sant det hersker tvil så får de enten finne det fellende bevis eller la mannen gå....

lurer på hvor mange som sitter i fengsel for noe de ikke har gjort? sikkert en god del.

men stort sett håper og tror jeg rettsvesenet vårt er pålitelig og sikkert, skyldig eller uskyldig...

tenk på den følelsen det må være om du vet med deg selv at du er uskyldig, men ingen tror deg, *grøss*.

"lurer på hvor mange som sitter i fengsel for noe de ikke har gjort? sikkert en god del."

Det har du nok rett i.

Men sjelden har vi sett en sak der forhåndsdømmingen har vært så til de grader intens.

Det er også snålt at juryen kun fant en av de tiltalte uskyldig. To av dem, Henriksen og han svensken, er dømt utelukkende fordi de var i Stavanger da ranet ble begått.

Rart de valgte seg ut en og trodde på hans forklaring, mens de antok at de to andre løy.

Løgn eller ikke løgn: Det er skremmende at folk dømmes uten solide bevis.

Skrevet

"lurer på hvor mange som sitter i fengsel for noe de ikke har gjort? sikkert en god del."

Det har du nok rett i.

Men sjelden har vi sett en sak der forhåndsdømmingen har vært så til de grader intens.

Det er også snålt at juryen kun fant en av de tiltalte uskyldig. To av dem, Henriksen og han svensken, er dømt utelukkende fordi de var i Stavanger da ranet ble begått.

Rart de valgte seg ut en og trodde på hans forklaring, mens de antok at de to andre løy.

Løgn eller ikke løgn: Det er skremmende at folk dømmes uten solide bevis.

Ja, det er skremmende.. jeg har jo selvfølgelig fulgt Nokas saken sånn delvis, men har ikke satt meg skikkelig inn i så mye som du har.. uansett sitter jeg igjen med en følelse at de på en måte "skulle" dømmes/tas.. om du skjønner hva jeg mener?

jeg sier ikke at de ikke gjorde det eller at han som skjøt Klungland skal få særbehandling, men for meg er det mye som ikke helt stemmer, jeg synes de faktiske bevis mot mange av de "mindre" er temmelig dårlig..

Kan hende aktoratet sitter på flere bevis, jeg aner ikke.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er skremmende.. jeg har jo selvfølgelig fulgt Nokas saken sånn delvis, men har ikke satt meg skikkelig inn i så mye som du har.. uansett sitter jeg igjen med en følelse at de på en måte "skulle" dømmes/tas.. om du skjønner hva jeg mener?

jeg sier ikke at de ikke gjorde det eller at han som skjøt Klungland skal få særbehandling, men for meg er det mye som ikke helt stemmer, jeg synes de faktiske bevis mot mange av de "mindre" er temmelig dårlig..

Kan hende aktoratet sitter på flere bevis, jeg aner ikke.

"uansett sitter jeg igjen med en følelse at de på en måte "skulle" dømmes/tas.. om du skjønner hva jeg mener?"

Det har du nok veldig rett i.

Her skulle det settes et eksempel.

Skrevet

"uansett sitter jeg igjen med en følelse at de på en måte "skulle" dømmes/tas.. om du skjønner hva jeg mener?"

Det har du nok veldig rett i.

Her skulle det settes et eksempel.

Om det virkelig er sånn så er det en skam, men det er vel heller lite man kan gjøre med det.. vi elsker og påberope oss at vi bor i et rettferdig land med et pålitelig rettssystem osv...

*pføy!* jeg sier for all del ikke at de skulle blitt satt fri allesammen, men en god del av bevisene de er dømt for holder rett og slett ikke mål..

finnes det en plass på nett du kan gi meg en link til hvor det står mer om selve rettsprosessen?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Om det virkelig er sånn så er det en skam, men det er vel heller lite man kan gjøre med det.. vi elsker og påberope oss at vi bor i et rettferdig land med et pålitelig rettssystem osv...

*pføy!* jeg sier for all del ikke at de skulle blitt satt fri allesammen, men en god del av bevisene de er dømt for holder rett og slett ikke mål..

finnes det en plass på nett du kan gi meg en link til hvor det står mer om selve rettsprosessen?

Hvis du går inn på VG eller Dagbladet, vil jeg tro du finner overskrifter der det står "alt om Nokas".

Skrevet

Hvis du går inn på VG eller Dagbladet, vil jeg tro du finner overskrifter der det står "alt om Nokas".

har sett der, forsøker igjen, men mest om den derre Valla! ser ut til at den saken er viktigere enn Nokas:)

*rister på hodet*

hidi, the scorpion
Skrevet

har sett der, forsøker igjen, men mest om den derre Valla! ser ut til at den saken er viktigere enn Nokas:)

*rister på hodet*

Er akkurat like lei av nokas, som jeg er av av valla saken.

Klart han er skyldig, man "finner" ikke opp bevis i Norge. At de folkevalgte ikke ser det, betyr ikke at typen var uskyldig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er akkurat like lei av nokas, som jeg er av av valla saken.

Klart han er skyldig, man "finner" ikke opp bevis i Norge. At de folkevalgte ikke ser det, betyr ikke at typen var uskyldig.

Det er ingen som har funnet opp noen bevis.

I så fall hadde det fantes bevis.

Gjest Flystripa
Skrevet

Skremmende.

Enig. Dette er horribelt. Nå blir det en ny sak, der alle som er funnet skyldige skal vitne mot TT. OMG! Forbrytere er som kjent sannferdige i alt de sier *ironisk*

Skrevet

Enig. Dette er horribelt. Nå blir det en ny sak, der alle som er funnet skyldige skal vitne mot TT. OMG! Forbrytere er som kjent sannferdige i alt de sier *ironisk*

Er det bra med juryordning.

Aftenposten har hatt en artikkelserie hvor fordommer hos jurymedlemmer er med på å avgjøre skyldspørsmålet i spessielt voldtektssaker.

Og at de har sett amerikanske filmer og ikke helt forstår begrepet rimelig tvil og frikjenner pga det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

De kommer ikke til å vitne mot ham, men for ham.

Det ville de nok gjort uansett om han var med på det eller ikke.

Gjest Flystripa
Skrevet

De kommer ikke til å vitne mot ham, men for ham.

Det ville de nok gjort uansett om han var med på det eller ikke.

Får håpe sannheten kommer fram. Ille om han blir dømt, om han ikke har vært med på det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Får håpe sannheten kommer fram. Ille om han blir dømt, om han ikke har vært med på det.

Det er ille at folk blir dømt uten klare beviser, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...