infine Skrevet 20. januar 2007 Skrevet 20. januar 2007 Har tidligere fått svar men da var jeg nok en smule forvirret. Derfor nytt og klarere symptombeskrivelse denne gangen. Jeg er en kvinne på 45 år. Tidligere mangeårig magesår som utartet seg til ulcus med blødning, CM-virus, epileptisk ekvilant etter bilulykke. Bra immunforsvar i voksen alder. Sjelden vanlige sykdommer som influensa, forkjølelse, virusinf. Etter at jeg for 12 år siden reagerte med sirkulasjonssvikt på adrenalin i lokalbedøvelse ved to anledninger har jeg fått konstantert at jeg er en av ytterst få som er hypersensitiv mot adrenalin. Funn som er gjort så langt. Ofte og i mange år hatt lavt blodtrykk. Laveste puls som er målt på sykehus, (i en stresset situasjon) er 48. Spasmer i koronararterier etter angiografi. St-depresjoner (noen få) på EKG på venstre side av hjertet. Knatrelyder på lungene, (akuttmedisinsk behandling etter tung fysisk aktivitet) Symptomer: Stikninger i brystet, til tider svært vonde tak. Tunge hjerteslag, så tunge at min 12-årige sønn har ved flere anledninger flyttet seg vekk fra kosestunder med meg fordi ”jeg kjenner hjertet ditt mamma”. Når det er så kraftig har jeg til tider hatt problemer med utpust, og jeg kjenner pulsen tungt i halsen og hodet. Jeg blir også ør av dette. Etter sånne anfall blir jeg svært sliten. Denne typen anfall kommer gjerne helt ut av det blå. De verste anfallene kommer gjerne på natten, eller tidlig om morgenen. I tillegg til dette blir jeg fort sliten ved fysisk anstrengelse. Trapper, bakker og tunge løft setter meg noe ut av spill i form av at jeg blir tungpustet og føler meg tung og sliten i kroppen. Etter slike fysiske anstrengelser kan jeg også få sånn ekkel hjertebank. Fikk utført angiografi i oktober. Her måtte de inn flytende nitroglyserin siden spasmer i coronararteriene mine førte til problemer med å komme inn. Jeg fikk beskjed om å unngå enhver form for belastning og på spørsmål om hva det kunne skyldes fikk jeg til svar at det kunne være tusen grunner til det. I epikrisen skriver de at hjertet er fint og at jeg ikke har tette årer. De nevner at de fant spasmer, men ingenting om hva som bør gjøres videre. Siden jeg har så store problemer som setter meg mer eller mindre fullstendig ut av funksjon har jeg bedt om hjelp av kardiolog. Jeg har et ærlig og realt ønske om å forholde meg mest mulig realistisk til mine plager og vil derfor gjerne innhente informasjon fra flere hold. Derfor stiller jeg også spørsmål i dette forumet. 1. Kan adrenalinintoleranse føre til slike spasmer? 2. Hvis det er ubalanse i adrenalinproduksjonen min, hvordan behandles det? (Vet at dette er svært sjelden, men det er også intleransen jeg har) 3. Hvis jeg har spasmeangina, hvordan kan det behandles når jeg har lavt BT og lav puls? 4. Er det normalt å bli trett og sliten etter slike anfall? 5. Jeg føler sterkt at det er på tide at det blir stilt en diagnose slik at jeg får adekvat hjelp. Derfor. 6 Hva i all verden er det som feiler meg? 7. Og hva i all verden kan ligge til grunn for at man blir intolerant mot adrenalin?? I dag bruker jeg 60 mg. Imdur og 160 mg Albyl E.Føler at det mangler noe her. 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Svar til Infine. Adrenalin-hypersensitivitet er et ikke helt ukjent fenomèn (selv om det er relativt sjeldent), og kan hos enkelte avstedkomme alvorlige tilstander, hvilket du synes å ha erfart allerede. Din tendens til karspasmer er ganske typisk hos slike personer. Min første reaksjon på ditt brev er at du foreløpig ikke er godt nok undersøkt og vurdert med henblikk på hva som egentlig foreligger, og hvilke reelle konsekvenser det skal få for ditt fremtidige virke, såvel yrkesmessig som privat. De undersøkelser som burde foretas bør nok gjøres i form av et samarbeid mellom endokrinologer, kardiologer og farmakologisk skolerte personer. Slik kombinasjon finner du på noen norske sykehus, og vurderingen av deg bør gjøres et av disse stedene. Det synes foreløpig å være alt for nihilistisk å pålegge deg å avstå fra fysisk aktivitet før man har fått en klarere forståelse for hva som egentlig foreligger. Det er mulig at annen medikamentell behandling er aktuell. Ved spasmeangina er f.eks. det vi kaller kalsium-blokkere ganske sentrale i behandlingen, det er også andre stoffgrupper som kan prøves, og som ikke gjør din puls og ditt blodtrykk vesentlig lavere. Få først en skriftlig vurdering fra den avdelingen som hadde ansvaret for din koronare angiografi, både når det gjelder de registrerte fenomèn under undersøkelsen, samt et forslag på hvordan en utredning burde tas hånd om i fortsettelsen. Jeg er temmelig sikker på at det var flere kardiologer med på vurderingen etter at angiografien ble gjort. 0 Siter
infine Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Skrevet 29. januar 2007 Svar til Infine. Adrenalin-hypersensitivitet er et ikke helt ukjent fenomèn (selv om det er relativt sjeldent), og kan hos enkelte avstedkomme alvorlige tilstander, hvilket du synes å ha erfart allerede. Din tendens til karspasmer er ganske typisk hos slike personer. Min første reaksjon på ditt brev er at du foreløpig ikke er godt nok undersøkt og vurdert med henblikk på hva som egentlig foreligger, og hvilke reelle konsekvenser det skal få for ditt fremtidige virke, såvel yrkesmessig som privat. De undersøkelser som burde foretas bør nok gjøres i form av et samarbeid mellom endokrinologer, kardiologer og farmakologisk skolerte personer. Slik kombinasjon finner du på noen norske sykehus, og vurderingen av deg bør gjøres et av disse stedene. Det synes foreløpig å være alt for nihilistisk å pålegge deg å avstå fra fysisk aktivitet før man har fått en klarere forståelse for hva som egentlig foreligger. Det er mulig at annen medikamentell behandling er aktuell. Ved spasmeangina er f.eks. det vi kaller kalsium-blokkere ganske sentrale i behandlingen, det er også andre stoffgrupper som kan prøves, og som ikke gjør din puls og ditt blodtrykk vesentlig lavere. Få først en skriftlig vurdering fra den avdelingen som hadde ansvaret for din koronare angiografi, både når det gjelder de registrerte fenomèn under undersøkelsen, samt et forslag på hvordan en utredning burde tas hånd om i fortsettelsen. Jeg er temmelig sikker på at det var flere kardiologer med på vurderingen etter at angiografien ble gjort. "Hjertelig" takk. Nå ble både jeg og min nye fastlege mye klokere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.