Gå til innhold

Den forbanna, kristne dobbeltmoralen! :-( (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt utrolig! De fornekter seg ikke.

Nå snakker jeg om ihuga, konservative kristne som viser en dobbeltmoral og en så dømmende opptreden overfor andre at det er helt vannvittig.

Dette er snakk om oppførsel overfor egne barn, som ikke har samme verdisyn og heller ikke samme levemåte som dem selv. Og det nøles aldri med å påpeke dette - men alltid med den prektige "Du må jo selv bestemme hva du syns, men..." og så følger personens egen oppfatning av situasjonen.

Så kommer dobbeltmoralen inn. En har alltid fått høre at en skal være ærlig, men det eneste som skjer når en er ærlig å sier hvordan ting er,og det ikke stemmer overens med konservative, kristne verdier, er at en får masse pes og må forsvare og forklare uten at det nytter, en blir trengt opp i et hjørne for at det skal bevises at en tar feil utfra den religiøses oppfatning.

Så istedenfor å godta at det er forskjellig oppfatning, skal det snakkes ihjel og forklares, og personen blir faen aldri ferdig med ting! Alt skal snakkes ihjel, og en får aldri fred.

Hadde jeg latt være å fortelle og å være åpen og ærlig, men heller holdt kjeft som de andre i familien har gjort, hadde jeg fått fred.

Jeg kan leve med å være familiens sorte får, det har jeg ingen problemer med, men at jeg aldri skal kunne slappe av når jeg besøker denne delen av familien uten å være redd for hva jeg kan si, må veie ordene, for ellers blir jeg angrepet med en gang. (selv om personen selv ikke syns hun angriper, neida, "vi må da kunne snakke om det!" lyder omkvedet)

Den kristne dobbeltmoralen lyser gjennom, en skal liksom være ærlig, men når jeg er det blir jeg trengt opp i et hjørne med en gang og må forsvare meg med nebb og klør. gang på gang.

Jeg spyr!

Andre måten det gjøres på, er at jeg blir spurt om å komme under påskudd av at det skal være noe hyggelig, eller så sier hun ikke hva som er årsaken. Bare at det er et besøk.

Så kommer en uforberedt og åpen, og oppdager at det er en skjult agenda bak det hele, og plutselig finner en seg i en situasjon hvor en er trengt opp i et hjørne og må forklare seg med nebb og klør.

Først i ettertid kommer en på at det ikke er nødvendig å skulle forsvare seg, men i øyeblikket blir en så overrumplet at en begynner å forklare seg likevel.

Det minner om en kjent taktikk som er brukt av advokater som skal ha folk til å si ting uten at de er klar over det selv.

Når det personer i nær familie som gjør dette mot en, er det skikkelig dårlig gjort.

Før var jeg mer naiv og havnet stadig vekk i situasjonen, nå vet jeg heldigvis bedre. Og har sagt fra til personen, og personen kommer bare med at dette forstår hun ikke at jeg opplever, det er jo ikke sånn ment. bla bla bla

Fornektelse og religiøst bullshit. Men jeg tror faktisk ikke hun er klar over det selv, hvordan dette oppleves av oss som blir utsatt for det.

Faen heller, hvis dette her fortsetter kan det være det samme.

Gang på gang tror jeg at nå - NÅ - er ting iorden og vi kan prate vanlig og greit sammen. At vi bare godtar at vi er forskellige, men plutselig så snur det og det er alltid når jeg begynner å slappe av og føle at jeg kan være meg selv igjen.

Og alt jeg sier må jeg regne med kan bli brukt mot meg, i en av de evige diskusjonene.

Jeg er så helvetes lei av dette, jeg orker ikke å bruke masse energi på en familie som er så slitsom! Det tar så mye energi, og helt unødvendig.

Begynner å tenke på at det kan være det samme, jeg greier meg fint uten særlig kontakt. Men jeg er jo glad i vedkommende også.

Får bare fortsette å tenke at jeg må passe på hver gang vi er sammen, ellers må jeg være klar over at alt jeg gjør eller sier kan bli brukt mot meg ved en senere anledning.

Så mye for blod er tykkere enn vann.

*sukk*

Sorry at det ble så langt, jeg er bare så jævlig forbanna og lei av dette.

Gjest Ikke generaliser for mye nå da...
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare latt være å gå.

Eller gi klart ifra beskjed om at du ikke kom på besøk om man skulle snakke om deg og slike ting.

Ellers så er jo ikke alle kristne slik heller da.

Gjest girasol
Skrevet

Hei! Skjønner godt at det er slitsomt å føle at en må forvare seg hele tiden for valg av egen måte å leve livet på etc. Og at det er ekstra pyton når forsvaret bare blir bombardert med anklager eller bedreviten!... Men please ikke fell alle kristne på en gang i en konklusjon som sier at alle kristne er dobbelmoralister da ;-)

Jeg har mang en gang møtt svært mye motbør hos både familiemedlemmer og andre på mitt valg av livsstil og tro - noe som har vært veldig sårende til tider. Det er IKKE enkelt, men tror det som har hjulpet meg mest har vært å heve hodet og ikke krangle eller kverrulere, men høflig si at du ikke er enig og det er ditt valg, på same måten som de og har valgt.

Hilsen

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare latt være å gå.

Eller gi klart ifra beskjed om at du ikke kom på besøk om man skulle snakke om deg og slike ting.

Ellers så er jo ikke alle kristne slik heller da.

Ja, og det er det jeg kommer til å gjøre nå.

Nei, klart ikke alle kristne er sånn. Men de jeg har hatt nært kjennskap til har vært sånn. Dessverre.

Skrevet

Hei! Skjønner godt at det er slitsomt å føle at en må forvare seg hele tiden for valg av egen måte å leve livet på etc. Og at det er ekstra pyton når forsvaret bare blir bombardert med anklager eller bedreviten!... Men please ikke fell alle kristne på en gang i en konklusjon som sier at alle kristne er dobbelmoralister da ;-)

Jeg har mang en gang møtt svært mye motbør hos både familiemedlemmer og andre på mitt valg av livsstil og tro - noe som har vært veldig sårende til tider. Det er IKKE enkelt, men tror det som har hjulpet meg mest har vært å heve hodet og ikke krangle eller kverrulere, men høflig si at du ikke er enig og det er ditt valg, på same måten som de og har valgt.

Hilsen

Ja, jeg kommer ikke til å gå inn i noen diskusjon mer. Bare droppe det rett og slett.

Og jeg er klar over at ikke alle kriste er sånn. Heldigvis.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, og det er det jeg kommer til å gjøre nå.

Nei, klart ikke alle kristne er sånn. Men de jeg har hatt nært kjennskap til har vært sånn. Dessverre.

Jeg er av den snille typen...

Skrevet

Jeg er av den snille typen...

Det var godtå høre. :-)

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...