trulsine1365381059 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hvorfor har jeg fått vestibulitt? Hei! Jeg er en kvinne på 31 år som fikk diagnosen vestibulitt forrige uke. Jeg prøver å lese meg fram til informasjon på nettet, og ser at svenskene har kommet lenger enn nordmenn på området. Ser at jeg ikke er et typisk tilfelle - da jeg ikke har hatt vondt der før etter fødsel for 7 mnd siden. Har du i din praksis møtt mange kvinner som har fått disse problemene etter fødsel? Jeg hadde et helt normalt sexualliv før jeg fødte min sønn i juni dette året. Etter fødsel fikk jeg et hematom som tre mnd senere ble en absess i underlivet. Dette ble operert vekk. Da smertene ved forsøk på samleie likevel ikke ble borte trodde man at det kunne være fordi jeg var blitt sydd feil etter fødsel og det var vokst fram overflødig arrvev og en polypp. Dette ble også operert. På andre kontroll etter siste operasjon var smertene akkurat like sterke ved undersøkelse, og ved forsøk på samleie dagen før. Jeg fikk diagnosen vestibulitt. Jeg prøver å finne så mye informasjon som mulig om dette nå. ' Av de fellestrekk som nevnes om kvinner som har fått vestibulitt kan jeg kun kjenne meg igjen i at jeg har høyskoleutdanning og er i fast forhold. Jeg er ikke veldig ambesiøs eller stresset. Selv synes jeg at jeg har taklet det å bli mor på en bra måte, og jeg har det bra på alle måter selv om jeg ikke har sovet så mye i det siste halve året. Men det er jo vanlig for småbarnsmødre? Jeg har kun hatt en sopp infeksjon i svangerskapet som ble behandlet med cannesten. Jeg har kun hatt en antibiotikakur, men da etter en operasjon i 2003. Jeg har ikke hatt noen form for psykiske lidelser og heller ikke vært medisinsk deprimert. I litteraturen jeg finner om dette er sykdommen veldig knyttet til stress og depresjon. Man foreskriver gjerne Sarotex dersom ikke bedøvende gel fungerer. Den synes jeg virker veldig skummel - og jeg kan ihvertfall ikke tenke meg dette mens jeg ammer! Vel, jeg lurte på om du kjente til lignende tilfeller? Hva hjalp for disse? Alle kan vel bli enda mer avslappet, og jeg forsøker gjerne akupunktur, fysioterapi e.l for å få dette til. Men anti- deppresive medisiner håper jeg at jeg slipper! Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262955-hvorfor-har-jeg-f%C3%A5tt-vestibulitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Før jeg ytterligere opplysninger om vestibulitt må jeg høre om du har fått menstruasjonene tilbake etter fødselen? Hvis det ikke er tilfellet, kan dine symptomer simpelthen skyldes hormonmangel. Har du ikke fått menstruasjoner, anbefaler jeg deg å bruke lokal østrogen som Ovesterin stikkpiller eller krem, det kan kjøpes uten resept. Det påvirker ikke amming eller barn. Gi tilbakemelding og jeg skal kommentere gratis i vanlig forum, men jeg ønsker først å utelukke annen årsak. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262955-hvorfor-har-jeg-f%C3%A5tt-vestibulitt/#findComment-2108228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trulsine1365381059 Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Før jeg ytterligere opplysninger om vestibulitt må jeg høre om du har fått menstruasjonene tilbake etter fødselen? Hvis det ikke er tilfellet, kan dine symptomer simpelthen skyldes hormonmangel. Har du ikke fått menstruasjoner, anbefaler jeg deg å bruke lokal østrogen som Ovesterin stikkpiller eller krem, det kan kjøpes uten resept. Det påvirker ikke amming eller barn. Gi tilbakemelding og jeg skal kommentere gratis i vanlig forum, men jeg ønsker først å utelukke annen årsak. Vennlig hilsen Mette H Moen Jeg har ikke fatt tilbake menstruasjonen etter fodsel. Har brukt oversterin ogsa. Min gynekolog har gitt meg diagnosen vestibulitt, men jeg kan jo haape at han tar feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262955-hvorfor-har-jeg-f%C3%A5tt-vestibulitt/#findComment-2112116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har ikke fatt tilbake menstruasjonen etter fodsel. Har brukt oversterin ogsa. Min gynekolog har gitt meg diagnosen vestibulitt, men jeg kan jo haape at han tar feil? Jeg mener det er for tidlig å stille diagnosen vestibulitt. Jeg synes du skal se det an til du igjen har fått din syklus tilbake. Bruk ovesterin og evt, xylocain gel (smertestillende) som du må få på resept. Den skader ikke ammingen eller påvirker barnet. Man har ikke sikker forklaring på hvem som får vestibulitt, det kan ramme alle. Men som sagt, jeg er langt fra sikker på at det er rett diagnose, så se det an. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262955-hvorfor-har-jeg-f%C3%A5tt-vestibulitt/#findComment-2114446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.