Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Schwoop

Hvorfor er sannsynligheten liten for at man skal bli gravid første måneden, når man har sex uten prevensjon ved eggeløsning?

Hvor lang tid fra befruktningen tar det før man kan kjenne kvalme, ømme pupper, etc?

Viser en legetest tidligere resultat enn en hjemmetest?

Hvor farlig er det om man har drukket den første eller andre uken etter befruktning?

Kan uteblitt/mindre utflod enn vanlig være et tegn på graviditet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263103-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er sannsynligheten liten for at man skal bli gravid første måneden, når man har sex uten prevensjon ved eggeløsning?

Har du sex uten prevensjon ved eggløsning, er det alltid sjanse for å bli gravid. At man ikke skal regne med å lykkes ved første mulighet, er vel bare statistikk - det er ikke så lett for alle. Er dere unge, er sjansene større. Det er ikke noe rettferdig system, så det er ikke slik at det er større sjanse etter f.eks. et halvt års prøving.

Hvor lang tid fra befruktningen tar det før man kan kjenne kvalme, ømme pupper, etc?

Det er veeeldig individuelt. Mange merker ikkeno' før de oppdager at mensen uteblir, mange får tidlige symptomer. De likner ofte på det man kjenner før mensen kommer, så det er ikke så lett - spesielt ikke hvis man ikke har vært gravid før og kjenner igjen sin kropps reaksjon. Endringer i brystene kommer er et tidlig tegn for mange.

Viser en legetest tidligere resultat enn en hjemmetest?

Nei, alle disse urintestene måler HCG. Det går an å ta blodprøve hos legen, men det er mye mer krevende enn de vanlige testene.

Hvor farlig er det om man har drukket den første eller andre uken etter befruktning?

Minimalt. I motsatt fall hadde verden hatt mange flere skadde mennesker. Men hold deg unna alkohol når du evt. vet at du har blitt gravid.

Kan uteblitt/mindre utflod enn vanlig være et tegn på graviditet?

Tja. Mange får økt utflod, men alle forandringer kan antakelig "godkjennes" som symptomer.

"Hvorfor er sannsynligheten liten for at man skal bli gravid første måneden, når man har sex uten prevensjon ved eggeløsning?" Vet ikke, hos meg klaffet det på første forsøk begge gangene jeg ble gravid.

"Hvor lang tid fra befruktningen tar det før man kan kjenne kvalme, ømme pupper, etc?" Noen får ingen symptomer før magen kommer, det vanligste er vel at kvalmen kommer rundt den tiden mensen skulle kommet kanskje? Selv merket jeg kvalmen alt 2-3 dager etter befruktning andre gangen.

"Viser en legetest tidligere resultat enn en hjemmetest?" Nei, de bruker de samme testene når det er snakk om urinprøvetester.

"Kan uteblitt/mindre utflod enn vanlig være et tegn på graviditet?" Som Laban sa så kan vel alle former for endringer i kroppen tilskrives en mulig graviditet om man leter grundig nok. :o)

Gjest gravitasjon

Sannsynligheten er ikke mindre første måneden enn ellers (bortsett fra hvis du nettopp har sluttet med hormonprevensjon, da kan det hende det tar tid før hormonene er skikkelig ute av kroppen slik at eggløsningen kommer i gang igjen). Mener å ha lest at ved hver eggløsning er sannsynligheten for å bli gravid ca 30%. Det kommer jo selvsagt an på mye, f.eks sædkvalitet, alder osv.

Gjest Schwoop

"Hvorfor er sannsynligheten liten for at man skal bli gravid første måneden, når man har sex uten prevensjon ved eggeløsning?" Vet ikke, hos meg klaffet det på første forsøk begge gangene jeg ble gravid.

"Hvor lang tid fra befruktningen tar det før man kan kjenne kvalme, ømme pupper, etc?" Noen får ingen symptomer før magen kommer, det vanligste er vel at kvalmen kommer rundt den tiden mensen skulle kommet kanskje? Selv merket jeg kvalmen alt 2-3 dager etter befruktning andre gangen.

"Viser en legetest tidligere resultat enn en hjemmetest?" Nei, de bruker de samme testene når det er snakk om urinprøvetester.

"Kan uteblitt/mindre utflod enn vanlig være et tegn på graviditet?" Som Laban sa så kan vel alle former for endringer i kroppen tilskrives en mulig graviditet om man leter grundig nok. :o)

Takk for svar.. det er nok det som er problemet, at jeg leter _for_ grundig.. :)

Vil, skjønner du!

Jeg ble gravid ved første eggløsning etter å ha sluttet på prevansjon.

Har brukt p-piller (Trinordiol) i 15 år, gikk så over på Cerazette som jeg vel brukte ca. 1,5 år, så sluttet jeg på de og vips var jeg gravid. Ble litt sjokkert over at det gikk så fort....

Annonse

"Hvorfor er sannsynligheten liten for at man skal bli gravid første måneden, når man har sex uten prevensjon ved eggeløsning?"

Fordi sæden ikke når frem til egget, embryoet går til grunne før det fester seg i livmoren, mange årsaker...

"Hvor lang tid fra befruktningen tar det før man kan kjenne kvalme, ømme pupper, etc?"

Som oftest minimum 14 dager. Mange får ingen symptomer i det hele tatt.

"Viser en legetest tidligere resultat enn en hjemmetest?"

Nei.

"Hvor farlig er det om man har drukket den første eller andre uken etter befruktning?"

Det gir sjelden problemer, men for sikkerhets skyld bør du unngå mye alkohol i de to ukene etter eggløsningen.

"Kan uteblitt/mindre utflod enn vanlig være et tegn på graviditet?"

Det har jeg ikke hørt om.

Gjest Schwoop

Jeg ble gravid ved første eggløsning etter å ha sluttet på prevansjon.

Har brukt p-piller (Trinordiol) i 15 år, gikk så over på Cerazette som jeg vel brukte ca. 1,5 år, så sluttet jeg på de og vips var jeg gravid. Ble litt sjokkert over at det gikk så fort....

Fikk du noe slags blødning omtrent da du skulle hatt menstruasjon da? Hvor lang tid gikk det før du testet positivt?

Det er så rart at jeg kan være gravid nå uten å vite noe.. jeg tenker at siden jeg ikke kjenner noe så er det ikke noe, mend et kan jo like godt være det, i og med at jeg ikke skal ha mensen enda..

Går å leter etter symptomer hele tida.

Fikk du noe slags blødning omtrent da du skulle hatt menstruasjon da? Hvor lang tid gikk det før du testet positivt?

Det er så rart at jeg kan være gravid nå uten å vite noe.. jeg tenker at siden jeg ikke kjenner noe så er det ikke noe, mend et kan jo like godt være det, i og med at jeg ikke skal ha mensen enda..

Går å leter etter symptomer hele tida.

Beklager sent svar....

Nei, ingen blødning, var sånn jeg oppdaget at jeg var gravid.

En ting til, såjeg slipper å starte ny tråd...

Siden du merket tegn tidlig, merket du en slags metthets/oppblåst følelse veldig tidlig? Eller er ikke det et symptom i forbindelse med graviditet i det hele tatt?

En ting til, såjeg slipper å starte ny tråd...

Siden du merket tegn tidlig, merket du en slags metthets/oppblåst følelse veldig tidlig? Eller er ikke det et symptom i forbindelse med graviditet i det hele tatt?

Det husker jeg overhode ikke, husker bare at kvalmen kom etter et par dager. :o)

hidi, the scorpion

Takk for svar.. det er nok det som er problemet, at jeg leter _for_ grundig.. :)

Vil, skjønner du!

Nesten alle som ønsker seg barn, har vært der du er nå, så bare spør og grav...

Har tre barn, og de første kom ikke som skudd likssom, men det gjorde sistemann...

Noen må streve lenge med å bli gravide...

Lykke til!

Annonse

Gjest Schwoop

Nesten alle som ønsker seg barn, har vært der du er nå, så bare spør og grav...

Har tre barn, og de første kom ikke som skudd likssom, men det gjorde sistemann...

Noen må streve lenge med å bli gravide...

Lykke til!

Takk for støtten :)

Jeg er ung og førstegangsprøvende, og dette er første måneden, så jeg kan ikke akkurat klage :)

Men jeg regnet ut at eggløsning skal ha vært en gang mellom mandag og torsdag, og jeg er sikker på at jeg er kvalm i dag..

Og jeg lurer på om venstre pupp kanskje er pitte, pittelitt øm..?

Eller så bare innbiller jeg meg alt sammen :(

hidi, the scorpion

Takk for støtten :)

Jeg er ung og førstegangsprøvende, og dette er første måneden, så jeg kan ikke akkurat klage :)

Men jeg regnet ut at eggløsning skal ha vært en gang mellom mandag og torsdag, og jeg er sikker på at jeg er kvalm i dag..

Og jeg lurer på om venstre pupp kanskje er pitte, pittelitt øm..?

Eller så bare innbiller jeg meg alt sammen :(

Kjenner hver tanke og følelese du har....!

Uansett hvor lite eller mye en forandring i kroppen kjentes, så var den superviktig å analysere.

Har du noen venninner i samme situasjon eller som har vært? De kan ofte være til god hjelp...

Gjest Schwoop

Kjenner hver tanke og følelese du har....!

Uansett hvor lite eller mye en forandring i kroppen kjentes, så var den superviktig å analysere.

Har du noen venninner i samme situasjon eller som har vært? De kan ofte være til god hjelp...

Nei, det er ingen av vennene mine som har fått barn ennå.. Jeg har ikke lyst å røpe at vi prøver heller, før spiren er på plass.

Men likevel er det ikke vits i å teste før første menstruasjonsdag, right?

Liten vits ja. Jeg skulle ha mensen en søndag og testet negativt på torsdag, men var fremdeles temmelig sikker på at jeg var gravid. På søndag fikk jeg en svak strek. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...