Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Før han giftet seg med min mor fikk min far i følge dåpsattest en sønn.Denne mannen har brune øyne. Hans mor og alle hennes 10 søsken hadde lys blå øyne. Min far, hans bror og min farfar hadde lyseblå øyne. Det hadde sansynligvis min farmor også.(Alle tre barna i min fars ekteskap har blå øyne.) Kan denne mannen være min fars biologiske barn? Vennlig hilsen _emgh_

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263239-%C3%B8yefarge-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øyefarge arves fra både far og mor.

Kanskje brunfargede øyne ligger til familien til moren til denne sønnen.

Jeg kjenner et par, han har blå øyne og hun har brune øyne, de har fått to barn, ett barn med brune og ett barn med blå øyne.

Hilsen

Hun sa vel at "hans mor" (sønnens) hadde blå øyne?

Enkelt sagt vil to foreldre med rene blå øyne normalt ikke få et barn med brune øyne. Dette er fordi genet for brunt er dominant, og vil overstyre blått og grønt dersom det er tilstede. Det finnes imidlertid unntak, om dog i sjeldne tilfeller. Det er nemlig minst 3 gener som styrer øyenfargen hos mennesker, og man kjenner ikke de fulle virkningsmekanismene. DNA test kan jo imidlertid fastslå eventuelt farsskap om det er reist tvil.

Gjest våren med gullbruna øgon

Egentlig ikke tror jeg, men jeg vet ikke om disse reglene for arv er absolutt. Genet for blå øyne er ressesivt. Det vil si at hvis man arver et gen for blå øyne, og et for brune øyne. Altså vil en mor og en far med blå øyne, bare ha gener for blå øyne å føre videre..

Annonse

Gjest den blåøyde

Øyefarge arves fra både far og mor.

Kanskje brunfargede øyne ligger til familien til moren til denne sønnen.

Jeg kjenner et par, han har blå øyne og hun har brune øyne, de har fått to barn, ett barn med brune og ett barn med blå øyne.

Hilsen

En med blå øyne har to gen for blå øyne. En med brune øyne kan ha enten et gen for blå og ett for brun, eller to for brun.

En med blå øyne har to gen for blå øyne. En med brune øyne kan ha enten et gen for blå og ett for brun, eller to for brun.

Det du sier er riktig, men litt ufullstendig.

Se mitt innlegg over. Allikevel er jeg enig i at to med "ekte blå" øyne vanligvis ikke vil få barn med brune. I sirimor31's tilfelle ville jeg vært litt skeptisk til om mannen det gjelder virkelig er halvbroren hennes.

Men - det finnes mange gener som tilsammen bestemmer øyenfargen, ikke bare ett slik mange tror. Hvert av disse genene finnes igjen i to "utgaver", ett som er arvet fra mor og ett som er arvet fra far. Tilsammen bestemmer disse genenes sammensetning hvordan øyenfargen kommer til uttrykk hos individet. Derfor er rene farger sjeldent, og vi får mange nyanser og intensiteter i øyefarger; brun, gylden, blå, grønn, hassel, fiolett, grå, blå-grønn, brun-grønn, spetter o.s.v.

En annen misforståelse er at øyenfargen (og andre egenskaper) kan arves fra besteforeldre. Det er ikke tilfelle. Man arver kun genpar fra mor og far. Kombinasjonen av disse bestemmer hvordan egenskapen blir uttrykt. F.eks. kan to foreldre med brune øyne få barn med blå øyne fordi de begge har hatt det blå genet i seg - det har bare ikke kommet til uttrykk hos foreldrene.

Ja, det kan han. Vi har en jente med ett klar blått og ett helt brunt øye, og det er ingen med brune øyne i våres fam. som vi kjenner til.

Jeg har også ei jente hvor det ene øyet er helt blått og det andre er mest brunt/gyldent. Du kan si at 1/4 av øyet er blått og 3/4 er brunt med uklare grenser/utflytende.

I vårt tilfelle har legen sagt at det er en slags "føflekk" altså med en underlig plassering - på øyet.

Morsomt og flott er det ihvertfall med en slik kuriositet....

Jeg har også ei jente hvor det ene øyet er helt blått og det andre er mest brunt/gyldent. Du kan si at 1/4 av øyet er blått og 3/4 er brunt med uklare grenser/utflytende.

I vårt tilfelle har legen sagt at det er en slags "føflekk" altså med en underlig plassering - på øyet.

Morsomt og flott er det ihvertfall med en slik kuriositet....

Det er litt ekstra spesiellt. Hun får ofte kommentarer på hvor fine øyne hun har. Jeg skal spørre legen neste gang vi er der, hvordan dette kan skje. Mulig hun også har en såkallt " føflekk " på øye. Vi er ikke hos legen særlig ofte, så det kan nok ta tid før jeg evt. kommer med en tilbakemelding.

Gjest den blåøyde

Det du sier er riktig, men litt ufullstendig.

Se mitt innlegg over. Allikevel er jeg enig i at to med "ekte blå" øyne vanligvis ikke vil få barn med brune. I sirimor31's tilfelle ville jeg vært litt skeptisk til om mannen det gjelder virkelig er halvbroren hennes.

Men - det finnes mange gener som tilsammen bestemmer øyenfargen, ikke bare ett slik mange tror. Hvert av disse genene finnes igjen i to "utgaver", ett som er arvet fra mor og ett som er arvet fra far. Tilsammen bestemmer disse genenes sammensetning hvordan øyenfargen kommer til uttrykk hos individet. Derfor er rene farger sjeldent, og vi får mange nyanser og intensiteter i øyefarger; brun, gylden, blå, grønn, hassel, fiolett, grå, blå-grønn, brun-grønn, spetter o.s.v.

En annen misforståelse er at øyenfargen (og andre egenskaper) kan arves fra besteforeldre. Det er ikke tilfelle. Man arver kun genpar fra mor og far. Kombinasjonen av disse bestemmer hvordan egenskapen blir uttrykt. F.eks. kan to foreldre med brune øyne få barn med blå øyne fordi de begge har hatt det blå genet i seg - det har bare ikke kommet til uttrykk hos foreldrene.

Ja.. :-) Jeg mente bare at det skjer oftere at par med brune øyne oftere får barn med blå øyne enn at par med blå øyne for barn med brune øyne.., siden gen for brune øyne er domninant over gen for blå øyne

Annonse

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kan ikke helt tro det. Se svar på øyefarge skrevet her i DOL for noen dager siden. Blåfargen er såkalt recessiv, og brunfarge er dominant. Dvs at foreldre med brune øyne godt kan få blå-øyde barn, mens det motesatte egentlig ikke skal kunne skje. Men så er det noen grønnfarger som kan virke brun-aktige, som gjør at regelen ikke kan tolkes absolutt. Dersom det er viktig for deg og/eller andre å finne ut av dette, må farskaps-prøver taes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...