Gå til innhold

Herpes 1 på lepper - og på kjønnsorganet?

Anbefalte innlegg

Eg er ei kvinne på 32 år som har hatt herpes 1-viruset i kroppen sidan eg var lita, noko som tidlegare gav seg hyppige utslag i vonde, væskefylte munnsår på eit bestemt punkt på underleppa. Dei siste åra har eg imidlertid ikkje vore plaga med denne typen sår, men det hender eg får ei lita blemme/irritasjon i munnvika.

Eg er usikker på om dette er eit herpesutbrot. For det første er det ikkje særleg vondt - knapt nok litt ømt, og for det andre utviklar det seg aldri til noko væskefylt blemme som igjen blir til eit sår, men det går snarare tilbake av seg sjølv utan noka form for behandling (evt. litt feit krem). Eg lurer difor på om dette heller kan dreia seg om ein sprekk som blir irritert og dermed hovnar litt opp, før den forsvinn igjen.

Det som gjer meg særleg interessert i å få klarheit i dette, er at eg dei siste dagane har hatt nokre bittesmå, raude, brennande flekkar på innsida av begge kjønnsleppene. Allmenntilstanden min er god. Eg hadde det same for nokre månader sidan, men herpesprøven som gynekologen tok var negativ, og ho meinte det berre var ein irritasjon. Det gjekk også svært raskt over.

Eg lurer også på dette med førstegongsutbrot. Dersom ein smittar seg sjølv med herpes 1 (frå munn til kjønnsorgan) og får utbrot nedentil, reknast det då som førstegongsutbrot av genital herpes 1, dvs. er det då vanleg med nedsett allmenntilstand, hovne kjertlar osv - eller er det kun ved ekstern smitte av herpes 2 at ein får slike symptom? Set stor pris på det dersom du vil svara meg noko utførleg på desse spørsmåla - det er noko eg ikkje har lukkast å få eit klart svar på tidlegare.

Fortsetter under...

Jeg kan hvertfall svare på det med førstegangsutbrudd - man kan bli svært syk av dette i voksen alder, slik du er inne på, men det gjelder altså kun første gang.

Herpes er samme virus selv om det smitter til en ny lokalisasjon, så da vil kroppen fremdeles kjenne viruset. Og man vil ikke bli syk.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er flere spørsmål du reiser; jeg kan svare i alle fall på noen av disse.

Hyppigheten og intensiteten av herpesutbrudd etter en gjennomgått primærinfeksjon er meget varierende. Ikke bare fra person til person men også med tid. Det kan godt tenkes at det er et naturlig forløp hos deg at dine gjentagne plagsomme utbrudd er blitt mildere med årene og forandret karakter. Jeg kan selvfølgelig ikke si det med sikkerhet at de nye typer av utbrudd du har registrert i munnviken er fortsatt herpes, men det jeg sier at det kan være det. Det kan også være noen andre virus, eller som du selv er inne på et sprekk. I så tilfelle skulle det ikke være spesiell grun til at det kommer tilbake flere ganger.

Når det gjelder symptomene på kjønnsleppene har jeg ingen mulighet til en diagnose med rimelig sikkerhet. Det kan være herpes, men det kan også være andre infeksjon eller irritasjon. At herpesprøven var negativ peker i retnening av at det ikke er herpes, men jeg vet ikke hva slags prøve det ble tatt og hvordan den ble undersøkt.

Når du har hatt en primærinfeksjon med herpes 1 (eller for den saks skyld herpes 2) i munnregionen så blir ikke et utbrudd i kjønnsorganene som ved førstegangsutbrudd. Det er som regel mildere, mindre uttalt og gjerne uten allmensymptomer. Det samme skjer om du infiserer deg selv eller om det er en ny infeksjon. Det er også vanligvis mindre hissig utbrudd, om en får infeksjon med den andre typen. De har ganske mye felles, selv om de er også forskjellige. Det er en viss grad av beskyttelse selv om den er ikke komplett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...