Noopi Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Nå i slutten av mars er det 1år siden jeg sluttet på p-pillen, pga jeg fikk så mye mageproblemer og null sexlyst da jeg gikk på dem. Har prøvd alle sorter, men tåler ingen av dem.De første 2mndene etter jeg sluttet på pillene, hadde jeg konstant blødninger, noe som avtok etterhvert, men mensen har ikke blitt noenlunde regelmessig før nå.Men problemet er at jeg gjerne blør en uke før selve mensen begynner, så da blør jeg jo i 2uker..! Blør som regel ikke så mye den første uka som ved vanlig mens, men nok til at jeg må bruke tampong, og jeg aner jo feks ikke når menstruasjonens første dag er. Det er utrolig kjipt å måtte ha mensen i 2 uker hver eneste gang..Jeg har også fått veldig uren hud etter at jeg sluttet på piller ,store, vonde, kviser spesielt på ryggen, men også skuldre, hals, ansikt, så det føles som om kroppen kan være i hormonell ubalanse. Dette er veldig plagsomt og ikke minst stygt og flaut, og jeg må hele tiden passe på å ha på klær som dekker alle kvisene.Har fått time hos legen min neste uke, og etter det jeg har lest på nettet nå, må jeg vel på en GU.Har lest litt om skjedekatarr og celleforandringer, hormonubalanse osv, men ikke blitt noe klokere.Men jeg har kanskje en del utflod, men den lukter litt, men ikke så veldig mye, men bruker alltid truseinnlegg. Jeg hadde også en soppinfeksjon for 4-5mnder siden.Har ikke lyst å begynne på p-piller igjen, både pga bivirkningene og pga vi har planer om å bli gravid i løpet av året (har brukt kondom siden jeg sluttet på p-pillene). Kan det bli et problem for meg å bli gravid pga blødningene? Er det noe som kan hjelpe kroppen min til bli normal igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263323-rar-mens-kviseutbrudd-p%C3%A5-rygg-og-fjes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Du kan ha gått med en hormonforstyrrelse over lengre tid, men bruken av p-pille har ’behandlet’ den så du har hatt normale menstruasjoner og ren hud. Nå er den kommet for en dag. Uren hud og unormal menstruasjon kan tyde på tilstanden PCOS hvor det er overproduksjon av mannlig hormon, manglende eggløsning (og da kan det også være vanskelig å bli gravid uten hjelp) og noen kan være overvektige. Legen vil sikkert ta en hormontest (blodprøve), en gynekolog vil utføre ultralyd av eggstokkene. Ved PCOS er det mange små eggsekker som tydelig ses på ultralyd. Hvis det er tilstanden PCOS og du er overvektig, er det du kan gjøre å gå ned i vekt. Du nevner andre problemer som skjedekatarr, men hvis du ikke har utflod som lukter vondt eller medfører kløe, så er det nok bare vanlig utflod. Celleforandringer påvises bare ved celleprøven som utføres hvert 3.år. Hvis du ikke har eggløsning og ønsker å bli gravid, er det ofte enkelt å sette i gang med tabletter, pergotime, men behandling settes først i gang når du ønsker å bli gravid. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263323-rar-mens-kviseutbrudd-p%C3%A5-rygg-og-fjes/#findComment-2111352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noopi Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Du kan ha gått med en hormonforstyrrelse over lengre tid, men bruken av p-pille har ’behandlet’ den så du har hatt normale menstruasjoner og ren hud. Nå er den kommet for en dag. Uren hud og unormal menstruasjon kan tyde på tilstanden PCOS hvor det er overproduksjon av mannlig hormon, manglende eggløsning (og da kan det også være vanskelig å bli gravid uten hjelp) og noen kan være overvektige. Legen vil sikkert ta en hormontest (blodprøve), en gynekolog vil utføre ultralyd av eggstokkene. Ved PCOS er det mange små eggsekker som tydelig ses på ultralyd. Hvis det er tilstanden PCOS og du er overvektig, er det du kan gjøre å gå ned i vekt. Du nevner andre problemer som skjedekatarr, men hvis du ikke har utflod som lukter vondt eller medfører kløe, så er det nok bare vanlig utflod. Celleforandringer påvises bare ved celleprøven som utføres hvert 3.år. Hvis du ikke har eggløsning og ønsker å bli gravid, er det ofte enkelt å sette i gang med tabletter, pergotime, men behandling settes først i gang når du ønsker å bli gravid. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svar! Har nå en BMI på 26, leste at hvis en hadde PCOS, burde en holde BMI'en under 28. Er 1,66 høy og 72-73kg, 24år gammel. Målet er å nå 65kg, men selv med regelmessig trening 2-3ganger i uka og nokså greit kosthold, har jeg hatt problemer med å slanke meg tidligere. Men tusen takk for svar, skal som sagt til legen neste uke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263323-rar-mens-kviseutbrudd-p%C3%A5-rygg-og-fjes/#findComment-2111595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.