Gå til innhold

For gammel til operasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes ingen absolutt aldersgrense for å bli hjerteoperert.

Vedkommendes almenntilstand/øvrige tilstand vil avgjøre om han er skikket for operasjon.

Nei huff, dette syns jeg var et altfor kort og dårlig svar for kr 139...

Er det en sammenheng mellom operasjon på eldre og mulig forverring av senilitet? Fleip eller fakta?

Nei huff, dette syns jeg var et altfor kort og dårlig svar for kr 139...

Er det en sammenheng mellom operasjon på eldre og mulig forverring av senilitet? Fleip eller fakta?

Svar av fagpersonen i forumet som man betaler for, merkes med rød prikk.

Alle spørsmål som legges ut her, vil kunne besvares av andre brukere også - som meg.

Det finnes ingen absolutt aldersgrense for å bli hjerteoperert.

Vedkommendes almenntilstand/øvrige tilstand vil avgjøre om han er skikket for operasjon.

Ja - så det svaret, men er det en mulig sammenheng mellom operasjon og forverring av senilitet?

Gjelder dette som en generell fare?

Svar av fagpersonen i forumet som man betaler for, merkes med rød prikk.

Alle spørsmål som legges ut her, vil kunne besvares av andre brukere også - som meg.

Å - sorry, jeg trodde du var en lege som svarte ... det er du altså ikke.

Har aldri betalt for å stille et spørsmål før, trodde da at svaret ville være mye mer fyldig.

Takk for at du bidro, uansett :-)

Annonse

Ja - så det svaret, men er det en mulig sammenheng mellom operasjon og forverring av senilitet?

Gjelder dette som en generell fare?

Hei du. Det kan ta litt tid å få svar fra kardiologen her. Men jeg kan svare deg på et generelt grunnlag likevel.

Hjertekirurgi - særlig der man har operert ved bruk av hjerte-lungemaskin (på stillestående hjerte) kan gi komplikasjoner. Dette skyldes ikke narkosen i seg selv, men man har sett at noen få pasienter kan få mikroinfarkter i hjernen - noen ganger store hjerneslag etter operasjonen. Dette kan forverre / føre til en vaskulær (åre-) demens.

I tillegg kan alle slike store kirurgiske inngrep føre til alvorlige noen ganger dødelige komplikasjoner som lungebetennelser etc. Eldre og multisyke pasienter er klart mer utsatt for slike alvorlige komplikasjoner etter operasjon.

For å vurdere om en pasient som du nevner er oppi 80-årene, vil man måtte vurdere grundig før man anbefaler operasjon. Hvor alvorlig er klaffefeilen - hvor store plager gir den i dagliglivet - hvilke andre kompliserende sykdommer finnes som kan gjøre operasjon uaktuelt (diabetes - hjertesvikt - demens som du nevner).

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Klaffeoperasjoner (særlig på hovedpulsåreklaffen (aortaklaffen))foretas på folk langt over 90 år (rekorden er ca. 95 i Norge). Man er meget strengere på det vi kaller kontraindikasjoner (grunner til ikke å operere) hos folk over 80 år, men ellers ganske friske personer vil uten videre bli tilbudt operasjon hvis indikasjonen (grunnlaget) er til stede.

Tidligere så man ikke så sjelden en viss mental reduksjon ved det vi kaller hjere-lunge-maskin-kjøring (d.v.s. at blodet sirkulerer i en maskin mens hjertet står stille ca. 30 minutter). Dette problemet er de senere årene blitt mindre fordi filtrene og maskinene er blitt forbedret. Idag anser vi ikke alder alene som en kontraindikasjon, og de fleste blir kvitt en vesentlig hjerteklaff-feil, som i seg selv er livsforkortende og reduserende på livskvaliteten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...